لباس‌های سنتی، بارزترین نشانه اعتقادی ملی مردم خراسان‌جنوبی است
کد خبر: 3673053
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰

لباس‌های سنتی، بارزترین نشانه اعتقادی ملی مردم خراسان‌جنوبی است

گروه اجتماعی: یک هنرمند بیرجندی در حوزه طراحی و دوخت پوشاک سنتی گفت: لباس‌های سنتی بارزترین نماد فرهنگی، مشخص‌ترین نشانه اعتقادی ملی و راحت‌ترین وسیله انتقال فرهنگ مردم خراسان‌جنوبی است.

زینب چمنی، یک هنرمند بیرجندی در حوزه طراحی و دوخت پوشاک سنتی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: سرپوش یا چهارقد و شلیته از جمله پوشاک سنتی زنان خراسا‌ن‌جنوبی است.
وی ادامه داد: نیمه تنه، عرقچین کلاه و تنپوش یا جلیقه از جمله لباس‌های سنتی مردان خراسان‌جنوبی است که هر کدام به نوعی نمایانگر فرهنگ مردم هر منطقه است.
این هنرمند بیرجندی با بیان اینکه حدود پنج سال گذشته وارد حرفه دوخت و طراحی لباس‌های محلی شده‌ام، افزود: خوشبختانه با حمایت‌های خوب میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان از این هنر دیرینه و منسوخ شده، توانستیم در مهرماه سال جاری کارگاهی در این زمینه افتتاح کنیم.
چمنی با اشاره به اینکه در حال حاضر سه نفر به صورت دائم در این کارگاه مشغول به کار هستند، تصریح کرد: اگر امکانات فراهم شود، قطعاً این هنر را آموزش خواهیم داد.
وی با بیان اینکه خوشبختانه سفارشات و فروش خوبی در این نمایشگاه داشته‌ایم، اظهار کرد: متاسفانه امروزه نوع لباس پوشیدن مردم به سمت غرب پیش رفته است؛ لذا بر آن شدیم این هنر منسوخ شده و فراموش شده را احیا و در بین مردم رواج دهیم.
این هنرمند بیرجندی بیان کرد: در ابتدای فعالیت سرمایه چندانی نداشتم اما خوشبختانه در حال حاضر وضعیت درآمدی مطلوبی را دارم.

چمنی ادامه داد: ایجاد ارتباط مستقیم و بدون واسطه بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان یکی از مزایای حضور در نمایشگاه صنایع‌دستی است.
وی یادآور شد: اگر علاقه‌مندان در این زمینه ورود پیدا کنند قطعاً خواهند توانست منبع درآمد خوبی را داشته باشند.

 

captcha