«سیمای خوبان» یک کار برجسته در راستای تجلیل از فرهنگ ایثار و شهادت است
کد خبر: 3673103
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
مدیرکل بنیاد شهید گیلان:

«سیمای خوبان» یک کار برجسته در راستای تجلیل از فرهنگ ایثار و شهادت است

گروه اجتماعی: پاکاری «سیمای خوبان» را یک کار بسیار برجسته و ارزشمند در راستای تجلیل از فرهنگ ایثار و شهادت دانست و گفت: بحث چاپ و انتشار کتاب اثرگذاری ماندگار و خاص خودش را دارد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، عبدالله پاکاری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان امروز، 25 آذر در آیین رونمایی از کتاب «سیمای خوبان» که با موضوع زندگینامه و خاطرات 172 شهید بخش خمام شهرستان رشت توسط حجت الاسلام والمسلمین مهدی صادقی منتشر شده است، اظهار کرد: یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافع حرم و به ویژه 172 شهید بخش خمام زینت بخش این محفل است.

وی «سیمای خوبان» را یک کار بسیار برجسته و ارزشمند در راستای تجلیل از فرهنگ ایثار و شهادت دانست و افزود: پژوهش به عنوان زیرساخت مورد نیاز توسعه کشور محسوب می شود و فعالیت های پژوهشی شاخصی برای رشد و پیشرفت جوامع است لذا کتاب «سیمای خوبان» یک کار پژوهشی خوب در حوزه ایثار و شهادت می باشد که همزمان با روز پژوهش رونمایی می شود.

پاکاری ضمن قدردانی از دست اندرکاران تولید این اثر فاخر و ارزشمند، تصریح کرد: حجت الاسلام صادقی به عنوان مولف کتاب «سیمای خوبان» یکی از وارثان فرهنگ ایثار و شهادت است که چه در دوران دفاع مقدس و رویارویی با دشمن و چه بعد از آن، همچنان در عرصه ایثار و شهادت به فعالیت می پردازد.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان با اشاره به اهمیت کارهای فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری زنده نگه داشتن یاد شهدا را باعث تداوم حرکت انقلاب می دانند و فرمودند «زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا اجرش کمتر از شهادت نیست».

وی با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت جایگاه والایی دارد، عنوان کرد: فرهنگ ایثار و شهادت پس از گذشت قرن ها امروز منشاء اثر است و مردان دلیر و شجاع ما به تاسی از این فرهنگ توانستند مستکبران عالم و همه دشمنان اسلام و نظام را به زانو درآورند و در مواجهه با دشمنان تکفیری به پیروزی برسند. در واقع فرهنگ غنی و ارزشمند ایثار و شهادت در امتداد فرهنگ عاشورا و نشات گرفته از نهضت اباعبدالله الحسین(ع) است.

این مقام مسئول ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را یکی از مهمترین اقدامات بنیاد شهید در راستای الگوسازی دانست و گفت: کتاب «سیمای خوبان» یکی از کارهایی است که فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل های بعدی منتقل می کند، زیرا جوانان این کشور باید بدانند که شهدا دارای چه شخصیت های برجسته و متمایزی بودند. البته هنوز همه ابعاد وجودی شهدا برای جامعه ناشناخته مانده و لذا بر ما فرض است که تا فرصت داریم، نسبت به مستندسازی و جمع آوری آثار و خاطرات شهدا و ایثارگران کوشا باشیم.

پاکاری با بیان اینکه میانگین سنی گروه های ایثارگری در حال افزایش است، یادآور شد: میانگین سنی والدین شهدا حدود 82 سال و ایثارگران بالای 64 سال است لذا بنیاد شهید به عنوان نهاد فرهنگی متولی امور ایثارگران این موضوع را در اولویت برنامه هایش قرار داده است.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان، از برگزاری سالانه بیش از 900 یادواره شهدا در سراسر استان خبر داد و خاطرنشان کرد: بحث تولید، چاپ و انتشار کتاب فرهنگ اعلام شهدا سال گذشته پس از 10 سال به پایان رسید و مورد بهره برداری قرار گرفت. این کتاب به عنوان یک مرجع کامل و جامع می تواند در اختیار محققان، پژوهشگران و علاقمندان به حوزه ایثار و شهادت قرار گیرد. کتاب مذکور به صورت مجمل به معرفی شهدای استان و کشور پرداخته و یک اثر ماندگار است.

وی از جمع آوری و طبقه بندی موضوعی 220 هزار اثر مکتوب از شهدای گیلان با محوریت نماز، ازدواج، امر به معروف و نهی از منکر، دفاع مقدس، اطاعت از ولایت، استکبارستیزی و... خبر داد و گفت: تاکنون نمایشگاه های متعددی در مناسبت های مختلف از این آثار برگزار کردیم که بسیار اثرگذار بوده و مورد استقبال قرار گرفته است.

پاکاری با اشاره به راه اندازی کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت در گیلان با بیش از 8 هزار عنوان، متذکر شد: گنجینه خوبی از آثار شهدای گیلان و مصاحبه با والدین شهدا جمع آوری شده که می تواند برای نسل جوان و نوجوان که جنگ را ندیده اند، اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه امروز فعالیت های مختلفی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت در فضای مجازی انجام می گیرد، تصریح کرد: بحث چاپ و انتشار کتاب اثرگذاری ماندگار و خاص خودش را دارد لذا از زحمات حجت الاسلام صادقی قدردانی می  کنیم، زیرا «سیمای خوبان» می تواند الگویی برای محققان، پژوهشگران و همه دوستداران فرهنگ ایثار و شهادت باشد.

به گزارش ایکنا، در این مراسم، کتاب «سیمای خوبان» با موضوع زندگینامه و خاطرات 172 شهید بخش خمام شهرستان رشت که توسط حجت الاسلام والمسلمین مهدی صادقی خمامی تالیف شده و به چاپ رسیده است، در 432 صفحه و با تیراژ یک هزار نسخه رونمایی شد.

captcha