یک روز هفته در ارومیه به عنوان روز پاک و بدون خودرو تعیین می شود
کد خبر: 3673118
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
شهردار ارومیه :

یک روز هفته در ارومیه به عنوان روز پاک و بدون خودرو تعیین می شود

گروه اجتماعی: شهردار ارومیه تعیین روز هوای پاک بدون خودرو و اجرای آن را در یکی از روزهای هفته برای شهر ارومیه پیشنهاد داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ارتباطات و بین الملل شهرداری ارومیه؛ محمد حضرت پور، شهردار ارومیه با اشاره به وضعیت ناسالم شهر ارومیه براثر آلودگی و افزایش میزان آلایندگی ها، بیان کرد: ارومیه با تردد 300 هزار خودرو در سطح شهرستان، دومین شهرستان در سطح کشور از نظر میزان تردد خودرو است که باتوجه به این مهم در نظر داریم یک روز را در هفته به عنوان روز پاک و بدون خودرو در ارومیه تعیین کرده و موضوع را برای تصویب در جلسه شورای اسلامی شهر مطرح خواهیم کرد.

وی با اشاره به دلایل آلودگی هوای شهر ارومیه باوجود صنعتی نبودن ، عنوان کرد: دود ناشی از تردد 300 هزار خودرو، وسایل گرمایشی خانگی 280 هزار واحد مسکونی موجود در ارومیه، تردد خودروهای تک سرنشین و عدم استفاده از حمل و نقل عمومی در آلودگی هوا بسیار موثر هستند.

شهردار ارومیه با بیان اینکه در حال حاضر هوای شهر ارومیه ناسلام است، بیان کرد: میانگین شاخص کیفیت هوا با عدد 176) گزارش شده است که این میزان آلودگی در حدود 8 برابر استاندارد زیست محیط است.

وی اظهار کرد: این نوع وضعیت هوا برای تمام شهروندان و به ویژه گروه های حساس چون بیماران قلبی و ریوی، کودگان و سالمندان خطرناک است و درخواست می شود شهروندان از تردد غیر ضروری و به ویژه با خودرو در فضای باز خودداری کنند و اگر کار ضروری دارند از سیستم حمل و نقل عمومی بهر ه ببرند و از ماسک جهت حفاظت در برابر ذرات معلق در هوا استفاده کنند.

حضرت پور اجرای رینگ میانی شهر ارومیه، بازسازی 169 دستگاه اتوبوس در سال گذشته،پیاده رو سازی 700 هزار متر مربع، اجرای ایستگاه هوشمند دوچرخه و راه اندازی ایستگاه مرکز سلامت انلاین جهت کنترل آلوگی هوا را از جمله برنامه ها مدیریت شهری ارومیه برای رسیدن به شهر سالم عنوان کرد.

وی با اشاره به راه اندازی ایستگاه های دوچرخه در ارومیه، بیان کرد: مدیریت شهری ارومیه در راستای رسیدن به شهر سالم اقدام به راه اندازی ایستگاه های دوچرخه نمود ولی متاسفانه این طرح از سوی شهروندان مود استقبال قرار نگرفت .

حضرت پور با بیان اینکه نقش حمل و نقل عمومی در حل معضلات ترافیکی و آلودگی هوا برهیچ کس پوشیده نیست، عنوان کرد: مدیریت شهری ارومیه برای کاهش آلودگی هوا ، هر سال اقدام به بازسازی و نوسازی حمل و نقل عمومی نموده است و در این راستا هر سال 500 دستگاه تاکسی نو و همچنین سال گذشته 169 دستگاه اتوبوس شهری بازسازی شد.

وی ابراز کرد: مدیریت شهری ارومیه برای رسیدن ارومیه به شهر پاک خریداری 100 دستگاه اتوس جدید، راه اندازی تراموا، پیاده رو سازی رینگ میانی و اجرای رینگ بیرون شهر ارومیه را دست اجرا دارد ولی در این بین نقش مردم و فرهنگ آنان در استفاده از حمل ونقل عمومی و حرکت همگانی در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است.

شهردار ارومیه در پایان از مردم درخواست کرد که از به استفاده از حمل و نقل عمومی بدهند زیرا سرمایه گذاران در این بخش به دلیل عدم استقبال مناسب مردم سرمایه گذاری نمی کنند و مشارکت مردم از این حوزه سرمایه را به این سمت سوق خواهد داد.

حضرت پور در پایان پیشنهاد کرد یک روز هفته در ارومیه به عنوان روز پاک بدون خودرو تعیین شود و افزود: این موضوع را برای تصویب در جلسه شورای اسلامی شهر مطرح می کند.

 

captcha