سرگرم شدن به مسائل جناحی باعث غفلت از دین و فرهنگ شده است
کد خبر: 3673130
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶

سرگرم شدن به مسائل جناحی باعث غفلت از دین و فرهنگ شده است

گروه اجتماعی: امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه تا زمانی که سرمان به مسائل سیاسی و جناحی گرم است از دین و فرهنگ مردم غافل می‌شویم، گفت: تقویت بنیان‌های دینی نگرانی‌های ناشی از فضای مجازی را برطرف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده، امام جمعه موقت اهواز در اجلاس استانی نماز با شعار «نماز و فضای مجازی» که امروز 25 آذرماه در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه گرفتاری که در چند سال اخیر در کشور ما شدت یافته و در مباحث مختلف فرهنگی، اقتصادی و علمی مشاهده می‌شود، پرداختن به ظاهر است، گفت: در مهمترین مسئله کشور که اشتغال است، با دستکاری در آمار سعی می‌شود که آمار بالا رود. آیا اینگونه محتوا تغییر کرده است؟

وی ادامه داد: در مسائل فرهنگی باید به عمق برسیم. از نظر ظاهری اربعین را برگزار کردیم و به آن هم افتخار می‌کنیم. اما عمق آن چه مقدار است؟ آنچه که در آیات و روایات قرآن کریم آمده توجه به کیفیت است؛ «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَإِنْ تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ [برخى از] باديه‏ نشينان گفتند ايمان آورديم بگو ايمان نياورده‏ ايد ليكن بگوييد اسلام آورديم و هنوز در دلهاى شما ايمان داخل نشده است و اگر خدا و پيامبر او را فرمان بريد از [ارزش] كرده ‏هايتان چيزى كم نمى ‏كند خدا آمرزنده مهربان است.» امام محمدباقر(ع) به ابابصیر فرمود: «يا ابا بصير! ما اقل الحجيج و اكثر الضجيج» ما باید به کیفیت در برنامه‌های خود برسیم.

حسن زاده گفت: برای رسیدن به عمق مقوله نماز باید برنامه‌ریزی صورت گیرد. همچنین پیام‌های مقام معظم رهبری به اجلاس نماز باید بررسی شود تا ما بدانیم که باید چه کاری انجام دهیم. در زمینه فضای مجازی و همه زمینه‌ها نماز نه تنها عامل بازدارنده بلکه ارتقاء دهنده هم است.

امام جمعه موقت اهواز با تاکید براینکه مهمترین مسئله آن است که نماز در جامعه دارای جایگاه شود و مهم باشد، تصریح کرد: در زمان استاندار اسبق خوزستان تحقیقات میدانی انجام شده و بر اساس آن دکتر حجازی گزارش داد که در هر منطقه‌ای که در کنار خانه‌ها مسجد ساخته شد آمار ناهنجاری در آن منطقه پایین‌تر است. باید به استاندار خوزستان پیشنهاد داده شود که در راه‌های ورودی استان مساجد آبرومند ساخته شود چون استان خوزستان مهمان پذیر است.

وی با بیان اینکه موضوع تهاجم فرهنگی از سوی دشمنان جدی است و آنچه مقام معظم رهبری می‌فرمایند تعارف و مبالغه نیست، گفت: براساس آنچه که امام رضا(ع) فرمود: «إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا» نه تنها نتوانسته‌ایم سیره ائمه(ع) را معرفی کنیم بلکه دفاع خوبی هم در این زمینه نداریم. تا زمانی که سرمان به مسائل سیاسی و جناحی و انتخاباتی گرم است از دین و فرهنگ مردم غافل می‌شویم و ناهنجاری‌های آن را در جامعه مشاهده می‌کنیم. این گونه نیست که نماز در جامعه ما به وضعیت مطلوب نزدیک باشد باید برای نماز در جامعه جایگاه قائل شد تا به وضعیت مطلوب دست یابیم.

حسن زاده گفت: اگر اقامه نماز تأثیرگذار باشد آمار طلاق و اعتیاد که ننگی برای من به عنوان یک طلبه و نظام به شمار می‌رود کاهش خواهد یافت. نمی‌گویم آمار غلط است اما آمار کفایت نمی‌کند و مسئولیت‌های ما را برنمی‌دارد و باید بر کیفیت کار کرد.

امام جمعه موقت اهواز گفت: اینکه گفته می‌شود نمی‌توان در مقابل فضای مجازی ایستاد درست است اما می‌توان با تقویت بنیان‌های دینی که در رأس آن نماز است این نگرانی‌ها را برطرف کرد. باید در درون کشور تلاش کنیم تا به مدینه فاضله نزدیک شویم.

iqnakhouzestan@

captcha