اهداف و اقدامات مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن و سلامت
کد خبر: 3673229
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
نقی‌زاده تشریح کرد:

اهداف و اقدامات مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن و سلامت

گروه سلامت: معاون پژوهشی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور اهداف و اقدامات مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اولین جلسه نشست هم‌اندیشی قرآن و سلامت صبح امروز 25 آذرماه با حضور علی منتظری، رئیس پژوهشکده جهاد دانشگاهی، حمید صابر فرزام، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و جمعی از پژوهشگران این حوزه در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
زهرا نقی‌زاده، معاون سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با بیان اینکه می‌خواهیم هفته پژوهش را با قرآن آغاز کنیم، اظهار کرد: ما زمینه‌های مطالعاتی و ابعاد سلامت را در کار پژوهشی خود بررسی کرده و در این رابطه سلامت روانی و اجتماعی بیشترین استقبال را داشت.
وی افزود: از بین ابعاد مختلف سلامت (روانی، اجتماعی، جسمانی و معنوی) که توسط سازمان بهداشت جهانی مطرح شده است، زمینه کاری این گروه را سلامت روانی- اجتماعی تشکیل می‌دهد. این زمینه کاری با انجام یک مطالعه سیستماتیک و با توجه به هفت ملاک مشخص شد.
نقی زاده ادامه داد: میزان خلأ پرداختن به موضوع، ظرفیت قرآنی پرداختن به موضوع، بازار پژوهش موضوع، تنوع حوزه‌های دانشی مرتبط، میزان تأثیرگذاری مشکلات آن حوزه بر جامعه، دربرگیری موضوع و توان تخصصی موجود در کشور و سازمان، ملاک‌های تعیین زمینه را تشکیل می‌دادند.
وی در ادامه به تشریح اهداف گروه پژوهشی قرآن و سلامت پرداخت و بیان کرد: شناسایی و ترویج روش­‌شناختی (متدولوژی) صحیح مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن و سلامت؛ جذب و ارتقای نیروی انسانی کارآمد در حوزه پژوهش‌های میان رشته­‌ای قرآن و سلامت؛ ایجاد بستر‌هایی در جهت معرفی پژوهشگران و نخبگان و همکاری با آنان؛ بسترسازی مناسب پژوهشی در جهت طراحی و اجرای طرح‌ها و مقالات پژوهشی حوزه قرآن و سلامت از جمله اهداف این گروه است.
نقی‌زاده ادامه داد: ارتباط و تعامل نزدیک با حوزه‌های علمیه، نهاد‌ها و مراکز علمی و اجرایی مرتبط با گروه پژوهشی؛ ایجاد بانک منابع انسانی از محققین و تشکیل زنجیره ارتباطی بین اساتید و پژوهشگران حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم؛ نظریه‌پردازی در حوزه سلامت مبتنی بر دیدگاه‌های قرآن؛ تلاش در جهت راه‌اندازی رشته‌های میان‌رشته‌ای مرتبط با قرآن و سلامت در سطوح آکادمیک؛ ارائه الگوی مناسب سبک زندگی اسلامی-قرآنی و تلاش در جهت دستیابی به نظام جامع سلامت مبتنی بر آموزه‌­های اسلامی- قرآنی دیگر اهداف گروه پژوهشی قرآن و سلامت را تشکیل می‌دهند.
وی با بیان اینکه در حوزه پژوهشی نیز تاکنون طرح‌ها و مقالات پژوهشی متعددی انجام شده است که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌شود: نقش دلبستگی به خدا و حمایت اجتماعی در پیش‌بینی استرس پس از آسیب (PTSD) در مادران و تدوین مبانی مراقبت‌های معنوی برای پرستاران از جمله این طرح‌ها بوده‌اند.
نقی‌زاده، منبع‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن و سلامت؛ نقش دل‌بستگی به خدا در پیش‌بینی شدت نشانه‌های استرس پس از آسیب روانی در مادران، نگاهی روانشناختی و اسلامی به پدیده بلوغ و ازدواج در افراد دچار سندرم داون را مقالات پژوهشی این مرکز خواند و گفت: بررسی حیطه‌ها و زمینه‌های موضوعی پژوهش در مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن و سلامت؛ همبستگی نگرش‌های مذهبی و سلامت عمومی در بین دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان نیز از جمله مقالاتی بوده که در این مرکز نگاشته شده‌اند.
وی یادآور شد: گروه پژوهشی قرآن و سلامت همچنین در اسفندماه سال ۱۳۹۵ با برگزاری همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن و سلامت پذیرای مقالات متعددی از اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی بود، ضمن اینکه تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران، دانشگاه علوم پزشکی ساوه، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، مرکز توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور نیز برای انجام پروژه‌های مشترکی مطالعاتی منعقد شد.
در این نشست همچنین از سایت مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم رونمایی و تعدادی از پژوهشگران این مرکز تقدیر شدند.
captcha