حذف 34 میلیون یارانه‌ بگیر/صندوق‌های بازنشستگی عملاً ورشکسته هستند
کد خبر: 3673231
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
کریمی:

حذف 34 میلیون یارانه‌ بگیر/صندوق‌های بازنشستگی عملاً ورشکسته هستند

گروه اقتصادی: رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: 17 صندوق بازنشستگی در کشور داریم است ولی متاسفانه اکثر آنها با شرایط بحرانی مواجه هستند در واقع حیات آنها به کمک‌های دولت وابسته و عملا ورشکسته هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که امروز، 25 آذر در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه در 6 سال گذشته 26 درصد بودجه عمومی دولت در ردیف‌های متفرقه هزینه شده است، گفت: متاسفانه همین امر باعث بی‌نظمی شده است که خوشبختانه در لایحه بودجه 97 به جلوگیری از این امر توجه ویژه‌ای شده به طوری که تعداد این ردیف از 337 به 138 ردیف کاهش و 20 درصد سهم آن در سال 96 به 11.6 در سال 97 خواهد رسید.
وی با بیان اینکه قوانین بودجه دچار آسیب است، گفت: اهداف و برنامه‌های دولت باید در قانون بودجه معین باشد، اکثر این آسیب‌ها به ساختار اقتصادی کشور باز می‌گردد که اگر درصد رفع آن برنیاییم در آینده با چالش‌ها و بحران‌های جدی اقتصادی مواجه خواهیم شد.
کریمی تصریح کرد: باید نسبت منطقی بین هزینه‌های جاری و هزینه‌های عمرانی وجود باشد نسبت این استاندارد، برابر و کوچکتر از یک می‌باشد ولی طبق آمار شاخص‌ها از سال 89 تا 96 برابر سه بوده که همین امر باعث شده پیش بینی ما در اعتبارات درست نباشد و اعتبارات هزینه‌ای ما بیش از پیش بینی از آب درآید. این امر حاکی از هزینه محور بودن بودجه‌ها دارد.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی با بیان اینکه اعتبارات هزینه‌ای در سال‌های 89 تا 95، 3.7 برابر شده است، گفت: برخلاف افزایش اعتبار، اعتبارات عمرانی در این بازه زمانی 2 برابر شده که این کاهش ناشی از کاهش بودجه نفتی بوده و تعمیق رکود را در پی داشته است. وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی یک آسیب جدی در نظام بودجه‌ای کشور است.
وی ادامه داد: نفت در کشور ما علاوه بر مزیت‌ها، خسارات زیادی هم داشته زیرا بخش خصوصی به نفت وابسته شده و هنوز نتوانسته فعالیت‌های خود را مستقل کند. این وظیفه دولت است که زمینه کاهش وابستگی هزینه‌های جاری به درآمدهای نفتی را فراهم کند ولی در عمل شاهد هستیم در سال‌های 90 الی 95 میانگین سهم درآمدهای نفتی 37 درصد بوده است.
کریمی گفت: هم اکنون کشور دارای یک میلیون و 300 هزار بازنشسته کشوری و 600 هزار بازنشسته لشکری است که 95 درصد بودجه لشکری و 70 درصد بودجه کشوری از محل بودجه دولت تامین می‌شود. یکی دیگر از آسیب‌ها وابستگی صندوق بازنشستگی به بودجه عمومی دولت است، 17 صندوق بازنشستگی در کشور داریم است ولی متاسفانه اکثر آنها با شرایط بحرانی مواجه هستند در واقع حیات آنها به کمک‌های دولت وابسته و عملا ورشکسته هستند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کنار این عوامل طرح‌های عمرانی نیمه ‌تمام نیز، باری بر دوش دولت بوده به طوری که در حال حاضر 71 هزار پروژه ملی عمرانی در کشور وجود دارد که 6 هزار پروژه ملی و 65 هزار پروژه استانی نیمه تمام هستند. برای تکمیل پروژه‌های ملی 49 هزار میلیارد تومان و برای پروژه‌های استانی 508 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و ارزش سرمایه‌گذاری این تعداد پروژه نیز 150 میلیون دلار است که در عمل سرمایه کشور را بلوکه کرده است.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی تاکید کرد: اکثر شرکت‌های دولتی زیان‌ده و فاقد سود برای دولت هستند، ولی طبق ارقام بودجه شاهد هستیم 70 درصد بودجه کشور به این شرکت‌ها اختصاص پیدا کرده که برای رفع این آسیب باید سیاست‌های اصل 44 و واگذاری به بخش خصوصی اجرایی شود.
وی گفت: هدفمندی یارانه‌ها تاکنون در کشور به درستی اجرا نشده و این خود یکی دیگر از آسیب‌های نظام بودجه‌ای کشور است. بر اساس قانون می‌بایست 50 درصد منابع خالص وجوه حاصل از هدفمندی به پرداخت نقدی اختصاص می‌یافت ولی از سال 85 الی 95، 76 درصد این منابع در بودجه بصورت نقدی پرداخت شده است.عملا در این زمینه، هدفمندی صورت نگرفته و کل منابع بصورت نقدی پرداخت شده است.
کریمی در پایان بیان کرد: برای درست اجرا شدن هدفمندی یارانه‌ها، دولت در لایحه بودجه 97، 34 میلیون و 500 هزار نفر را از پرداخت یارانه بگیران حذف خواهد کرد. حذف یارانه‌های حامل‌های انرژی نیز مدنظر دولت است که اگر این امر محقق شود انضباط مالی در بودجه و کاهش نابرابری‌های توزیع یارانه در کشور حاصل خواهد شد.

captcha