در فرایند توسعه، هویت شهر فراموش نشود
کد خبر: 3673262
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵
استاندار قزوین:

در فرایند توسعه، هویت شهر فراموش نشود

گروه اتماعي: استاندار قزوین گفت: شهر قزوین دارای هویتی است که مسئولین در توسعه شهر باید این هویت شهری را مدنظر قرار دهند و شهر را به عنوان موجود زنده در نظر بگیرند.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از قزوين، عبدالمحمد زاهدی در مراسم تکریم و معارفه شهردار قزوین که صبح امروز25 آذر در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: حضور پرشور اقشار مختلف در این مراسم نشان از اهمیت آینده شهر برای مردم دارد.
وی افزود: این مسئله که شهر یک موجود زنده است واقعیت است اما شهر با سایر موجودات زنده تفاوت دارد، شهر موجود زنده‌‌ای است که می‌توان عمر آن را طولانی کرد و آن را به گونه‌ای ساخت که تا ابد باقی بماند.
استاندار قزوین اظهار کرد: برای پایداری شهر باید به برقراری ارتباط بین فضای شهری و روح انسان توجه شود، انسان در شهر زندگی می‌کند اگر وجود شهر مایه آرامش انسان باشد طبیعتاً در نگهداری آن تلاش و پایداری شهر افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: ما انسان هستیم ویژگی‌هایی مختلفی داریم که اگر تناسبی بین این ویژگی‌های انسان و فضای شهری نباشد شهر محل آرامش نیست، در ادبیات عرب سکونت از سکینه گرفته می‌شود و محل آرامش است بنابراین باید شهر را به محل آرامش برای شهروندان تبدیل کنیم.
زاهدی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی شهری باید منوط به روح انسانی باشد و انسان در برنامه‌ریزی شهری مورد توجه قرار بگیرد که تاکنون در کشور خیلی موفق نبودیم و شهرها را اغلب برای خودروها می‌سازیم.
وی با اشاره به اینکه هر شهری یک هویت دارد، تأکید کرد: ما در کشور شهر بی‌هویت هم داریم، اما قزوین دارای هویت و ریشه تاریخی است که دلیل این هویت رفتار انسان، آثار طبیعی و تاریخی و باغستان بوده که هویت شهر را شکل داده است.
استاندار یادآور شود: شهر را باید بر اساس هویت انسانی شکل دهیم و آرامش مردم را در نظر بگیریم، شهرهای ما دارای مشکلات زیادی است، مدنیت و تمدن ۲ بُعد فیزیکی مادی و غیر مادی دارد که باید هر دو 2 بُعد مورد توجه قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: اگر به شهر رسیدگی نکینم شهر مانند موجود زنده بیمار می‌شود، یکی از بیماری‌هایی که شهر با آن رو به رو است بافت فرسوده شهری است که مثل غده سرطان شکل گرفته است بدون توجه به این غده سرطانی ما شهر را گسترش دادیم.
زاهدی یادآور شد: امروز یکی از اولویت‌های دولت نیز ساماندهی بافت فرسوده است و باید به این موضوع به صورت جدی پرداخته شود، یکی دیگر از مسائل و مشکلات موضوع ترافیک است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.
وی تصریح کرد: احداث تراموا در شهر قزوین با بافت شهری قزوین تناسب دارد و کمترین خسارت بصری و فیزیکی را به شهر وارد و همچنین معضل ترافیک را حل می‌کند در حال حاضر بهترین شیوه حل ترافیک همین است و راه‌های دیگر نمی‌توانند راهگشا باشد.
استاندار خاطرنشان کرد: ورودی‌های شهر قزوین نیز باید مورد بررسی قرار بگیرند؛ علی‌رغم اینکه شهر قزوین به عنوان یک شهر ریشه‌دار تاریخی دارای جذابیت‌ها و زیبایی‌های فراوانی است اما ورودی‌های شهر متناسب نیستند باید توجه کنیم که ورودی شهر است که در نگاه اول در ذهن تأثیر بالایی دارد.
وی اظهار کرد: بخش عمده هویت قزوین به مردم آن برمی‌گردد و بخش دیگر آن باغستان و آثار و بناهای تاریخی موجود در شهر از جمله سرای سعدالسلطنه است که اثر بی‌نظیری در سطح کشور به شمار می‌رود که در توسعه شهر باید به این هویت توجه داشت.
زاهدی با بیان اینکه شهردار سابق مدیریت خوبی داشته است، یادآور شد: شهر رشت ظرفیت بالایی دارد که شهردار سابق قزوین می‌تواند آنجا نیز مدیریت موفقی داشته باشد؛ شهردار جدید قزوین نیز با 9 رأی شورا انتخاب شده است که نشان از حمایت شورا از شهردار را دارد که امیدواریم این حمایت ادامه داشته باشد.

captcha