مقدمات تعامل حوزه و دانشگاه از درون خود این دو نهاد شکل می‌گیرد
کد خبر: 3673281
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶

مقدمات تعامل حوزه و دانشگاه از درون خود این دو نهاد شکل می‌گیرد

گروه اجتماعی: رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: مقدمات تعامل، ارتباط و وحدت حوزه و دانشگاه، باید از درون خود این دو نهاد شکل بگیرد و به انجام برسد، چرا که هماهنگی امور این چنینی نباید بصورت دستوری و تحکمی و از بیرون باشد.

علیرضا بندانی، رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه مسأله‌ای است که بسیار مورد تأکید واقع شده و در این مبحث، رویکردهای مختلفی ارائه شده است.
وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته آن است که سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان اصلی و فعالان سیاسی و اجتماعی در جامعه، وحدت حوزه و دانشگاه را یک اصل و یک راهبرد بنیادین بدانند و این مهم را از تصمیم‌ها و برنامه‌های سطح بالای کشور شمرده، و به آن توجه ویژه داشته باشند. روشن است که تحقق چنین فکری، باید تمهیدات، ساختار و ساز و کار خاص خود را نیز داشته باشد.
رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: نهادهای سیاسی و اجتماعی کشور، مبحث وحدت حوزه و دانشگاه را به عنوان یک اصل استراتژیک و جدی به رسمیت بشمارند و برای عملی ساختن آن سعی و تلاش کنند.
وی افزود: علاوه بر این همه نهادهای جامعه نیز باید متوجه باشند که مقدمات تعامل، ارتباط و وحدت حوزه و دانشگاه، باید از درون خود این دو نهاد شکل بگیرد و به انجام برسد چرا که هماهنگی امور این چنینی نباید بصورت دستوری و تحکمی و از بیرون باشد.
بندانی اظهار کرد: آنچه مهم است و باید در نظر باشد این است که هر دو نهاد حوزه و دانشگاه، باید یکدیگر را به رسمیت بشناسند و وجود دیگری را برای اداره جامعه لازم و ضروری بدانند.
وی ادامه داد: حوزه و دانشگاه باید با ایجاد ارتباط نزدیک در رسیدن به گفتمان و فضای گفتگوی مشترک و قابل درک متقابل تلاش کنند، چون عدم وجود ادبیات مناسب و فضای گفتمانی دوجانبه، تنها فاصله‌ها و سوء تفاهم‌ها را دامن خواهد زد.
رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: پرداختن به مباحث فکری ژرف در حوزه مسائل جدید در حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم دینی و پژوهش‌های مرتبط برای دستیابی آگاهانه و هوشمندانه به نقاط مشترک شناختی و معرفتی، از جمله عواملی است که می‌تواند موفقیت این فرایند را تضمین کند.
بندانی افزود: همچنین توجه به مقدمات پیشینی و زمینه سازی‌های لازم برای همگرایی متفکرین این دو نهاد در سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های کلان کشور و نظام‌های آموزشی اصلی و پیرامونی، به ویژه در سطوحی مانند وزارت آموزش و پرورش نیز می‌تواند کارساز باشد.

captcha