«مطرطارس» مصر؛ مصداق هرخانه یک حافظ قرآن
کد خبر: 3673336
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
روایتی از یک روستای خاص/

«مطرطارس» مصر؛ مصداق هرخانه یک حافظ قرآن

گروه بین‌الملل: روستای «مطرطارس» در استان «فیوم» مصر که از آن‌ به‌عنوان نخستین روستای قرآنی این کشور یاد می‌شود، در هر خانه آن حداقل یک حافظ کل قرآن وجود دارد.

«مطرطاوس» نخستین روستای قرآنی در مصربه گزارش خبرگزرای بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری مصری أخبارالیوم؛ «مطرطارس» با وجود این که 60 هزار نفر جمعیت دارد اما همچنان از آن‌ به‌عنوان روستایی در استان فیوم یاد می‌شود و به‌عنوان نخستین روستای قرآنی در مصر به شمار می‌رود که در هر یک از منازل آن حداقل یک حافظ قرآنی زندگی می‌کند؛ به گونه‌ای که تعداد حافظان قرآن کریم در این روستا به 20 هزار نفر می‌رسد که میان آنها از کودکان 9 سال تا افراد مسنی با بیش از 70 سال سن نیز دیده می‌شوند.

در حال حاضر، بیش از 3 هزار قرآن‌آموز دختر و پسر در کنار کودکان و افراد مسن در 80 کلاس و جلسه آموزش حفظ قرآن در این روستا، در حال حفظ آیات قرآن هستند.

وجود 13 کلاس حفظ قرآن در مهدکودک روستا، 11 کلاس حفظ قرآن ویژه بانوان،  وجود بیش از 600 حافظ قرآن مسلط به قرائت‌های ده‌گانه از دیگر ویژگی‌های این روستا است.

همچنین، «صلاح احمد عیسی» و «حسین عبدالغفار» دو تن از ساکنان این روستا هستند که توانسته‌اند با تلاش و مجاهدت خود، در مسابقات بین‌المللی حفظ قرآن در کشورهای جهان به رتبه برتر کسب کنند.

روستایی که در سال 2010 در مراسم افتتاحیه ایستگاه فاضلاب آن از طریق ویدئو کنفرانس توجه «حسنی مبارک»، رئیس جمهور مخلوع مصر را به خود جلب کرد اما اکنون مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

«مطرطاوس» مصر؛ مصداق هرخانه یک حافظ قرآن

«محمد احمد مصطفی» یکی از شهروندان این روستا در این باره می‌گوید: مشکلات زیادی زندگی شهروندان این روستا را تهدید می‌کند که نیازمند توجه مسئولان مصری به این روستا است.

عبدالعزیز دیگر ساکن این روستا در این باره تصریح می‌کند: وجود کابل‌های برق در منازل و بر روی دیوارها می‌تواند به یک بحران انسانی منجر شود به گونه‌ای که هم اکنون بیش از 300 خانه در روستا زیر خطوط برق فشار قوی قرار دارد که این امر می‌تواند موجب بیماری ساکنان روستا و برق گرفتگی شود.

«عاطف سعید» می‌گوید: مشکل بزرگتری که اهالی روستا از آن رنج می‌برند، نبود خدمات بهداشتی است؛ به گونه‌ای که توسعه بیمارستان روستا به دستور وزیر بهداشت دوره مبارک لغو شد و همه کادر پزشکی و امکانات پزشکی به مناطق دیگر ارسال شد و روستا بدون پزشک باقی ماند.

«احمد رشاد»، یکی از وکلای ساکن در این روستا نیز تصریح کرد: جمع‌شدن فاضلاب از شمال، شرق و جنوب روستا موجب گشته بوی نامطبوعی در این روستا ایجاد شود.

وی افزود: این امر همچنین منجر به افزایش حیوانات موذی مانند موش در روستا شده و بیماری‌های مختلفی را در پی دارد.

«مطرطاوس» مصر؛ مصداق هرخانه یک حافظ قرآن

«احمد حسین» دیگر ساکن این روستا نیز تاکید کرد: مسیر داخل روستا پر از دست‌انداز است و برای رفت و آمد با چارپایان مناسب نیست. این در حالی است که تعداد جمعیت این روستا از بسیاری از شهرهای استان بیشتر است، اما با وجود این که این روستا در نزدیکی فیوم قرار گرفته و نخبگان علوم قرآنی را در خود جای داده است، مسئولان به آن توجهی ندارند.

اهالی روستای مطرطارس خواستار بازدید استاندار فیوم از این روستا و توجه به دردهای آنها و تلاش برای مرتفع ساختن مشکلات آنها هستند/.

captcha