نقد نشانه سرزندگی عالم نشر است
کد خبر: 3673351
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
پورجوادی عنوان کرد؛

نقد نشانه سرزندگی عالم نشر است

گروه ادب: پژوهشگر ادبيات و فلسفه با بیان این که جامعه‌ای که در آن نقد وجود نداشته باشد، دچار عقب‌ماندگی است، گفت: نقد نشانه سرزندگی عالم نشر است.

نقد نشانه سرزندگی عالم نشر است

 نصرالله پورجوادی، پژوهشگر ادبيات و فلسفه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بر ضرورت نقد آثار در جامعه اشاره کرد و گفت: اگر در جامعه‌ای نقد و مقاله‌هایی با موضوع نقد آثار وجود نداشته باشد، آن جامعه دچار عقب‌ماندگی خواهد شد.

وی ادامه داد: منتقد کتاب نیز باید به محتوای اثر اشراف داشته باشد و بدون غرض‌ورزی به نقد بپردازد؛ چرا که نقد نشانه سرزندگی عالم نشر است و جامعه‌ای که در آن نقد نباشد، پویایی لازم، فکر، اندیشه و جنب و جوش فرهنگی وجود نخواهد داشت.

این پژوهشگر با بیان این که همه نویسندگان تمایل دارند و بسیار خوشحال می‌شوند که آثارشان مورد توجه قرار بگیرند و نقد شوند، عنوان کرد: البته باید نکته‌ای را متذکر شوم و آن این است که گاهی منتقدان به بیراهه می‌روند و به نقد مسائل فرعی کتاب‌ها که شاید اصلاً مطرح کردن آنها ضرورت نداشته باشد، می‌پردازند و جنبه‌های مهم کتاب را نادیده می‌گیرند. این مسئله بارها برای کتاب‌های من پیش آمده است و من از نقد اثرم اصلاً ناراحت نشده‌ام، بلکه از اینکه منتقد حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد و سخنانش راهگشا نبوده است، مکدر شده‌ام.

پورجوادی در ادامه تصریح کرد: برگزاری جشنواره نقد کتاب که به نوبه خود نوعی نقد نقد ـ ارزیابی آثار حوزه نقد ـ محسوب می‌شود بسیار ارزشمند است و هر اندازه در این زمینه فعالیت شود، باز جای کار وجود دارد.

آئين اختتاميه چهاردهمين دوره جشنواره نقد كتاب دوشنبه (۲۷ آذرماه) ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن همايش‌های پژهشكده فرهنگ، هنر و معماری واقع در خيابان انقلاب اسلامی، بين فلسطين و چهارراه وليعصر(عج)، خيابان برادران مظفرجنوبي برگزار خواهد شد.

captcha