حل مسائل آموزشی معلمان از طریق پژوهش؛ در طرح «معلم پژوهنده»
کد خبر: 3673370
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳

حل مسائل آموزشی معلمان از طریق پژوهش؛ در طرح «معلم پژوهنده»

گروه اجتماعی: رئیس گروه پژوهش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص طرح «معلم پژوهنده» عنوان کرد: این طرح برای این است تا معلم سر کلاس حافظه محور تدریس نکند. معلم سوالی را مطرح می‌کند و دانش‌آموز یک جلسه فرصت دارد روی این مسئله کار کند و بعد نتایج کار خود را می‌آورد و در همان خصوص تدریس می‌کند.

وحید امانی، رئیس گروه پژوهش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه فعالیت ما در این ادره حل مسائل سازمانی از طریق پژوهش است، عنوان کرد: هر بخشی از سازمان ما، اداره کل و... مسئله و چالشی دارند و لازم است که از طریق پژوهش انجام شود و مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ما راهبری پروژه «معلم پژوهنده» استان را در مناطق استان داریم، بیان کرد: همه معلمان استان هر ساله می‌توانند در جشنواره‌ای که تحت این عنوان برگزار می‌شود، شرکت کنند به طوری که یکی از مسائل و چالش‌های حوزه کار و کلاس و مدرسه خود را انتخاب کنند و آن مسئله را از طریق پژوهش نظامند حل کنند.
حل مسائل آموزشی معلمان از طریق پژوهش؛ در طرح «معلم پژوهنده»
رئیس گروه پژوهش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هدف از برگزاری این طرح را حل کردن مسائل حوزه کاری معلمان با انجام پژوهش توسط خود معلمان دانست و اظهار کرد: با این طرح معلمان ما بتوانند مسائل آموزشی حوزه خود را را از طریق پژوهش حل کنند و نگرش آنها به موضوعات کلاسیک یک نگرش مسئله محور باشد. اگر موضوعی پیش می‌آید به صورت یک مسئله ببیند و مطالعه کنند. راه حل علمی پیدا کنند و اجرا کنند و گزارش کار را به ما بدهند.
وی عنوان کرد: اجرای طرح پژوهشی برای حل مسائل علمی و آموزشی معلمان اولین راهبرد ما است و دومین راهبرد ما اقدام‌پژوهی در استان است و وظیفه سوم ما نیز فرهنگ پژوهشی است. به این معنا که تلاش می‌کنیم آموزش را با پژوهش عجین کنیم تا آموزش‌های ما پژوهش‌ محور شود.
امانی بیان کرد: تا معلم سرکلاس حافظه محور تدریس نکند. اگر قرار است درسی را تدریس کند یا از طریق سنتی یا آموزش محور تدریس کند، در طرح «معلم پژوهنده»، معلم سوالی را مطرح می‌کند و دانش‌آموز یک جلسه فرصت دارد روی این مسئله کار کند و بعد نتایج کار خود را می‌آورد و در همان خصوص تدریس می‌کند.

رئیس گروه پژوهش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه تدریس پژوهش محور در بعضی از درس‌های علوم و زیست‌شناسی، اجتماعی، تاریخ انجام می‌شود، تصریح کرد: اگر یک معلم هنری هم بتواند در این زمینه تدریس کند. استقبال می‌کنیم روش‌آموزش محور را به آن معلم می‌دهیم تا از آن استفاده کند..
وی در خصوص مسئولیت چهارم این اداره عنوان کرد: پژوهش‌خوانی و ارائه نتایج پژوهش‌ها به همکاران در سطح ادارت و معلم‌ها از دیگر وظایف ما است که در این شیوه وقتی یک دانش جدید تولید می‌شود از طریق برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی یافته‌ها را ارائه می‌کنیم و یافته‌های پژوهشی را برای اداره مربوطه می‌فرستیم.

امانی اجرای آزمون‌های بین‎المللی تیمز و پرلز را از دیگر مسئولیت‎های اداره پژوهش اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی دانست و تصریح کرد: این آزمونی است که در سطح جهان و بین‌المللی در50-60 کشور امضا شده. ما در پژوهشکده عباس‌زادگان این طرح را اجرا می‌کنیم و نتایج را تحلیل می‌کنیم.
وی افزود: نمره ما در سطح بین‌المللی در دروس علوم و ریاضی تمیز و سواد خواندن نیز پرلز نام دارد ما از سال 1994 در این طرح شرکت می‌کنیم و نتایج این دوره‌ها را مقایسه می‌کنیم و نتایج را به مسئولان ارائه می‌هدیم. ارزیابی و آسیب‌شناسی طرح‌های اموزشی از دیگر فعالیت‌های ما است.

captcha