بررسی «علم قرائات قرآن» در قرن هشتم هجری
کد خبر: 3673424
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
توسط دانشگاه «طنطا» مصر صورت می‌گیرد؛

بررسی «علم قرائات قرآن» در قرن هشتم هجری

گروه بین الملل: رساله دکتری با موضوع «تلاش علمای قرائات قرآن در قرن هشتم هجری» در دانشکده قرائات و علوم قرآنی دانشگاه «طنطا» مصر دفاع می‌شود.

رساله دکتری «تلاش‌های علمای قرائت» بررسی می‌شودبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری vetogate.com؛ این رساله دکتری که درباره علم قرائات قرآن نگاشته شده، حاصل تحقیقات علمی «مصطفی احمد حلوس»، دانشجوی دانشکده قرائات قرآن دانشگاه طنطا در مقطع دکتری است.

نویسنده در این رساله علمی به بحث پیرامون تلاش‌ علمای قرائات قرآن در قرن هشتم  هجری در حوزه تألیف کتب با محوریت قرائات قرآن و فنون آن پرداخته است.


جلسه دفاعیه این رساله دکتری قرار است 5 دی‌ماه سال جاری در محل دانشکده قرائات و علوم قرآن کریم دانشگاه طنطا مصر برگزار شود.

«محمد سید راضی»، استاد تفسیر و علوم قرآن دانشکده اصول دین قاهره، و «بشیر احمد دعبس»، استاد علوم قرائات و علوم قرآن، به‌عنوان استاد راهنما، هدایت و ارشاد این پژوهشگر مصری در طول نگارش رساله را برعهده داشته‌اند.


کمیته داوران این رساله دکتری نیز متشکل از محمد عبدالواحد دسوقی، استاد زبان‌شناسی دانشکده زبان و ادبیات عربی شعبه دانشگاه الازهر در منوفیه و سامی عبدالفتاح؛ استاد تفسیر وعلوم قرآن است.

گفتنی است علم قرائت، علم به کیفیت ادای کلمات قرآن و شناخت اختلاف آنها به حسب راویان است. با توجه به عللی، از جمله اختلاف لهجه‌های قبایل گوناگون عرب و نبودن اعراب در خط عربی صدر اسلام، بعضی از واژه‌های قرآن به گونه‌های متفاوت خوانده شده است. از این رو، برخی از قرآن‌پژوهان در اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم، به ثبت و ضبط قرائت‌ها پرداختند و در قرن چهارم با توجه به بسیار شدن قرائت‌ها از میان آنها ۷ قرائت به عنوان مرجع برگزیده شد/.

captcha