معرفی چهره قرآنی آیت‌الله واعظ‌‌زاده‌ خراسانی در همایش «قرآن‌پژوه روشن‌بین»
کد خبر: 3673466
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲

معرفی چهره قرآنی آیت‌الله واعظ‌‌زاده‌ خراسانی در همایش «قرآن‌پژوه روشن‌بین»

گروه معارف: دبیر علمی همایش ملی «قرآن‌پژوه روشن‌بین» با اشاره به سلسله همایش‌های «تفسیر و تفسیرنگاری»، بیان کرد: سومین همایش از این سلسله همایش‌ها به معرفی چهره قرآنی آیت‌الله محمد واعظزاده خراسانی اختصاص یافت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی رحمانی، دبیر علمی سومین همایش ملی «قرآن پژوه روشن‌بین» نکوداشت آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی ظهر امروز، 26 آذرماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های این همایش، اظهار کرد: مرکز تخصصی آخوند خراسانی دفتر تبلیغات اسلامی از سال 90 با هدف بزرگداشت شخصیت‌ها و جریان‌های قرآنی حوزه علمیه، سلسله همایش‌هایی را با عنوان «تفسیر و تفسیرنگاری» را در دستور کار خود قرار داده است.
وی با اشاره به اولین همایش تفسیر و تفسیرنگاری ادامه داد: اولین همایش کار خود را با معرفی و شخصیت تفسیری آیت‌الله علی‌اکبر نهاوندی آغاز کرد و دومین همایش در سال 94 با معرفی مفسر قرآن کریم آیت‌الله سیدهاشم میردامادی برگزار شد و از آن جهت که برگزاری این همایش‌ها به معرفی هر چه بیشتر شخصیت‌های علمی و دینی منجر می شود لذا سومین همایش نیز پنج‌شنبه، 30 آذرماه با معرفی چهره‌ قرآنی آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی برگزار خواهد شد.
مرحوم آیت‌الله واعظ زاده خراسانی یکی از چهره‎‌های علمی بین‌المللی
رحمانی با تاکید بر این که مرحوم آیت‌الله واعظ زاده خراسانی از چهره‌های برجسته علمی کشور و جهان اسلام است، ابراز کرد: مرحوم آیت‌الله واعظزاده‌ خراسانی شخصیتی بزرگ در ابعاد بین‌المللی محسوب می‌شدند که در خارج از ایران شناخته‌ شده‌تر بودند.
وی یکی از امتیازات این چهره علمی و قرآنی را استفاده از محضر اساتیدی همچون آیت‌الله بروجردی، امام‌ خمینی(ره)، آیت‌الله صدر و علامه طباطبایی دانست و گفت: آیت‌الله واعظ زاده توفیق حضور در محضر اساتیدی را داشتند که هر کدام از آنان در دانش های اسلامی به عنوان شاخص مطرح بودند.

معرفی چهره قرآنی آیت‌الله واعظ‌‌زاده‌ خراسانی در همایش «قرآن‌پژوه روشن‌بین»
دبیر علمی همایش قرآن پژوه روشن بین ادامه داد: تقریرات آیت‌الله واعظ‌زاده از درس‌های اصول و فقه تقریبا جزو تنها تقریراتی است که امکان نشر را دارد و از جمله آثار ارزشمندی که از آیت‌الله واعظ زاده به یادگار مانده است تقریرات ایشان از درس اساتید بزرگ و مطرح حوزه علمیه می توان به تقریرات درس آیت‌الله سیدصدرالدین صدر اشاره کرد.
رحمانی با بیان اینکه ایشان در جمع‌آوری یکی از جوامع ارزشمند حدیث شیعه مشارکت داشته است، گفت: این مجموعه «جامع احادیث شیعه» نام دارد که با مشارکت جدی مرحوم واعظ‌ زاده و نظارت آیت‌الله بروجردی شکل گرفت.

وی با اشاره به ارتباط قوی آیت‌الله واعظ زاده با آیت‌الله بروجردی بیان کرد: به واسطه ارتباط با آیت‌الله بروجردی در دوره حیات این مرجع تقلید بزرگ، ارتباطات خوبی بین حوزه علمیه قم و دانشگاه الازهر مصر شکل گرفت و سیاست‌های تقریبی بین مذاهب توسط ایشان پیگیری شد و در نتیجه پس از تشکیل مجمع جهانی تقریب مذاهب، توسط مقام معظم رهبری به سمت دبیر کلی این مجموعه منصوب شدند.
دبیر علمی همایش قرآن پژوه روشن‌بین با تأکید بر ارتباط آیت‌الله واعظ زاده خراسانی با مجامع علمی در سطح جهان اسلام، بیان کرد: این ارتباط در داخل و خارج از کشور باعث تأسیس دانشگاه‌های مختلفی توسط این استاد شد.
رحمانی عنوان کرد: آیت‌الله واعظ زاده ارتباط خوبی با دانشگاه فردوسی به خصوص دانشکده الهیات و بنیاد پژوهش‌های اسلامی و همچنین دفتر تبلیغات اسلامی داشت.
سومین همایش؛ معرفی چهره قرآنی مرحوم واعظ زاده خراسانی
وی با اشاره به سلسله همایش‌های تفسیر و تفسیرنگاری ادامه داد: با توجه به این سلسله همایش‌ها در سومین همایش‌ به سراغ معرفی چهره قرآنی آیت‌الله واعظ زاده‌خراسانی رفتیم و یکی از اقداماتی که در مورد این همایش صورت گرفته، آماده‌سازی ویژه‌نامه‌ای با موضوع شخصیت علمی و فعالیت‌های تقریبی آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی است.
دبیر علمی همایش قرآن پژوه روشن‌بین با اشاره به ویژه نامه‌ای در خصوص فعالیت‌های آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی بیان کرد: در این ویژه نامه نزدیک به 28 یادداشت و مصاحبه از سوی فرهیختگان علمی کشور از جمله شخصیت‌هایی مانند پروفسور محقق، هادی خسروشاهی، رسول جعفریان و مهدی دامغانی منتشر شده است.
رحمانی با اشاره به شخصیت چند بعدی آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی گفت: مراکز مختلف علمی از جمله دانشگاه‌ فردوسی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و بسیاری دیگر از مراکز علمی پیشنهاد همکاری در این همایش را به ما داده‌اند که دانشگاه فردوسی و بنیاد پژوهش‎‌های آستان قدس رضوی در اولویت قرار گرفتند.
وی با اشاره به پیش‌نشست‌های مختلف که برای این همایش برگزار شد، عنوان کرد: پیش‌نشستی با عنوان معرفی چهره تقریبی آیت‌الله واعظ زاده در دانشگاه فردوسی برگزار شد.

دبیر علمی همایش قرآن پژوه روشن‌بین با تأکید بر این که این همایش در سطح نخبگانی برگزار می شود، ادامه داد: این همایش 30 آذر ماه در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار خواهد شد و شخصیت‌‌های استانی و کشوری در این همایش حضور خواهند یافت.
رحمانی بیان کرد: در راستای همایش‌های تفسیر و تفسیرنگاری این همایش به نکوداشت این قرآن‌پژوه روشن‌بین اختصاص یافته است، که این رویداد با هماهنگی اولیه فرزند ایشان انجام می‌شود.
وی افزود: کتاب‌های «المعجم فی الفقه الغته القرآن و سر بلاغته» و «نصوص فی علوم القرآن» از جمله آثار ارزشمند آیت‌الله واعظ زاده خراسانی است که هر دو توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است و از کتب بسیار ارزشمند حوزه تفسیر به شمار می‌روند.

captcha