به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین مصطفی کایدیان، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی اصفهان ۲۶ آذر در پیش نشست این همایش با موضوع آموزههای قرآنی و تفکر فمینیسم گفـت: تاکنون ۴۵۱ مقاله غیر از مقالات دانشپژوهان الزهراء (س) به همایش ارسال شده است.
وی افزود: این همایش اسفندماه برگزار میشود و مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان این ماه نیز وجود دارد.
همچنین موسوی از طلاب الزهراء (س) در سخنانی به بیان دیدگاه علامه معرفت در مورد جامعیت قرآن پرداخت و گفت: روشن شدن حدود و ثغور مسئله جامعیت قرآن کریم نقش مهمی در فهم و تفسیر آیات به خصوص آیات علمی دارد.
وی افزود: هر یک از مفسران در تبیین و تعیین گستره جامعیت از روش خاصی پیروی کردهاند و با توجه به دیدگاههای مختلف، موافقان و مخالفان زیادی وجود دارد.
وی اظهار کرد: علامه معرفت در زمره مفسرانی است که نظرات عمیق فقهی و نوآوریهای زیادی در این عرصه داشته است.
موسوی عنوان کرد: ایشان در دیدگاه تفسیری رویکرد اعتدالی داشته و منظور از جامعیت علمی آیات را در راستای هدایت بشر میداند؛ آن مرحوم معتقد است که نباید نظریات اثبات نشده علمی بر قرآن تحمیل و با آیات تطبیق شود.
وی اظهار کرد: باید شرایط و ضوابط استفاده از علوم طبیعی رعایت شده و هدف از نزول قرآن که هدایت بشری است مغفول نماند.
موسوی با اشاره به مفهومشناسی جامعیت علمی قرآن عنوان کرد: در تفسیر علمی میان علوم تجربی قطعی و نظریات ظنی علوم تجربی تفاوت وجود دارد؛ لذا استفاده از نظریان ظنی در تفسیر قرآن درست نیست و نمیتوان تفسیر را بر آن بنا نهاد.
وی با بیان اینکه جامعیت قرآن حداکثری است اظهار کرد: اشارههای علمی قرآن فراوان است و فهم آن در پرتو علوم قطعی و جدید است، ولی نباید راه افراط و تفریط را در این مسیر بپیماییم؛ زیرا هدف اصلی قرآن هدایت انسان است.
وی تاکید کرد: علامه معرفت معتقد است که آیات اشارات متعددی به اسرار عالم دارد، ولی کتاب علوم طبیعی نیست و در صدد بیان جزئیات نیست؛ ایشان بر این باور است که قرآن، دربردارنده نکات علمی فراوان و دقیقی است که از اعجاز قرآن محسوب میشود.