رفتارهای جایگزین عاملی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی
کد خبر: 3673517
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵

رفتارهای جایگزین عاملی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

گروه اجتماعی: مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با تأکید براینکه می‌توان با رفتارهای جایگزین همانند ورزش، موسیقی و...شاهد کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی باشیم، ابراز کرد: کشور ایسلند بیشترین متقاضی مواد مخدر را دارد، ولی توانسته است با رفتارهای جایگزین مثل هنر، موسیقی، ورزش جوانان را از این حوزه بسیار خطرناک دور کند.

سیدکمال حسینی، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص کاهش آسیب‌های فضای مجازی، اظهار کرد: در خصوص ارائه آمار کاهش‌ آسیب‌های فضای مجازی تفاوت‌های آماری بسیاری وجود دارد، لذا با اعداد و ارقام هم می‌توان نگرانی و هم می‌توان آرامش ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال، میانگین در آمد مردم ایران از خط فقر بالاتر است این آرامش ایجاد می کند، ولی اگر این رقم را زیر خط فقر بیان کنیم باعث ایجاد نگرانی در جامعه می‌شویم. همه انسان‌ها در همه عرصه‌ها با دو رویکرد عمل کرده، گاهی رفتار کنشی دارند و گاه واکنشی، اگر نگاه ما به رفتار آدم‌ها کنش‌گرا باشد سعی می‌کنیم با اهرم کنترل آن‌ها را به رفتارهای خوب وادار کنیم، ولی اگر با نگاه واکنشی رفتار انسان‌ها را بسنجیم، دنبال دلایل و علت‌های رفتار آنان خواهیم بود.
حسینی با تأکید بر اینکه اهرم کنترل در اغلب عرصه‌ها اثرگذاری صد درصدی نخواهد داشت، ابراز کرد: در عرصه مواد مخدر بهترین پلیس‌ها  قادر به کشف 35 درصد از مواد مخدر هستند و این در حالی است که امروزه مواد مخدر به خانه‌ها ورود پیدا کرده و در واقع اهرم کنترل، دیگر اثری برای جلوگیری از جرم ندارد، در نتیجه انسان باید به مرحله‌ای برسد که خود مرتکب خطا نشود.

کشور ایسلند با ابزارهای فرهنگی جوانان را از مواد مخدر دور کرده است

وی با اشاره به اینکه عرصه مواد مخدر صنعت پر سودی است، ادامه داد: کشور ایسلند بیشترین متقاضی مواد مخدر را دارد، ولی توانسته است با رفتارهای جایگزین مثل هنر، موسیقی، ورزش جوانان را از این حوزه بسیار خطرناک دور کند و باعث شود که گفتمان اکثر جوانان در این حوزه صورت پذیرد.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: اگردر حوزه فضای مجازی هم همین الگو را پیاده کنیم می‌توان میزان آسیب‌ها را نیز به صورت قابل ملاحضه‌ای کاهش دهیم.
وی بیان کرد: امروزه در مقایسه با گذشته شاید میزان استفاده از فضای مجازی بیشتر شده ولی نسبت به میزان افزایش مصرف امروزی، آسیب کمتر شده است؛ در گذشته میزان استفاده مردم از این فضا کم بوده لذا میزان آسیب نیز محدود بود ولی امروزه با توجه به میزان استفاده بالای جامعه از فضای مجازی میزان آسیب کاهش یافته است.
حسینی با بیان اینکه کاهش آسیب فضای مجازی با دو معقوله مدیریت شده است، عنوان کرد: هویت سازی فرهنگی که خود مردم آن را حمایت می‌کنند، به عنوان مثال گروه می‌زنند و در آن قوانینی را نیز ایجاد و با این قوانین افراد را قاعده‌مند می‌کنند.

فعالیت 90 درصد کانال‌های تلگرامی فرهنگی واجتماعی است

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه وجود کانال و انجمن‌های زیاد نوعی سرگرمی و جایگزین خوب است، اظهار کرد: وجود کانال‌های اخلاقی تلگرام میزان آسیب را به صورت چشمگیری کاهش می‌دهد، طبق آمار ارائه شده توسط وزیر ارتباطات کشور، 180 هزار کانال در فضای مجازی وجود دارد که از این تعداد 90 درصد فضاهای فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی، هفت درصد فضای سیاسی، دو و نیم درصد فضای غیر اخلاقی و نیم درصد را فضای ضد دینی تشکیل می‌دهند.
وی با تأکید بر اینکه سه درصد از 180 هزار کانال فضایی نامناسب دارد، ابراز کرد: در مجموع میزان آسیب برخلاف آنچه که تصور می‌شود بسیار پایین است.
حسینی با اشاره به اینکه با تغییر شرایط زندگی امروزی نوع جرایم تغییر پیدا کرده است، افزود: به عنوان مثال دزدی رمز کارت‌های بانکی و از این قبیل جرایم که با توجه به شرایط روز شکل آنان تغییر پیدا کرده است.
وی گفت: با تغییر تکنولوژی قطعاً سبک زندگی و فرهنگ مردم نیز تغییر کرده است، در میان مردم تا حدودی شدت اشتیاق به مواد مخدر کاهش یافته است، البته با توجه به راه اندازی سازمان‌های مردم نهاد که با رویکردهای علمی برای کاهش مصرف مواد مخدر برنامه ریزی کرده‌اند تا به امروز در مشهد 800 نفر از معتادان متجاهر بهبود یافته و 120 کارتن خواب بهبود یافته‌اند.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با اشاره به سازمان مردم نهاد«سنا» اظهار کرد: در این سازمان افراد کارتن خوابی که بهبود یافته‌اند روزهای چهارشنبه غذا بین کارتن خواب‌ها تقسیم می‌کنند و آن‌ها را تشویق به عضویت در این سازمان و ترک مواد مخدر می‌کنند.

 

captcha