جامعه به عقلانیت و معنویت نیاز دارد
کد خبر: 3673532
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰

جامعه به عقلانیت و معنویت نیاز دارد

گروه فرهنگی: کتاب «عقلانیت و دین در تفکر فلسفی ابن‌سینا» با حضور استادان حوزه و دانشگاه در حوزه هنری قزوین رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قزوین؛ در این جلسه محمدعلی علیپور استاد دانشگاه گفت: این کتاب علی رقم حجم اندک از 330 منبع داخلی و خارجی استفاده کرده و یا خواننده را با منابع راهنمایی کند.
این استاد فلسفه تاریخ افزود: باوجودآنکه آثار ابن‌سینا ترجمه‌شده و اندیشمندان بسیاری به شرح اندیشه‌های این دانشمند مسلمان پرداخته‌اند، اما نویسنده این کتاب توانسته به‌خوبی در حد مقدور با استفاده از منابع به حوزه عقل و دین در آرا ابن‌سینا بپردازد.
در ادامه جلسه حجت‌الاسلام علی نعمت‌الهی مدیرکل تبلیغت اسلامی استان قزوین به اهمیت مقوله عقل در منابع دینی پرداخت و گفت: قرآن کریم مکرراً بر جایگاه تعقل تأکید کرده است.
وی یادآور شد: با توجه به شبهاتی که در سطح جامعه مطرح می‌شود به‌شدت نیازمند آنیم که استادان در شاخه‌های مختلف علوم انسانی به‌ویژه معرفت‌شناسی مباحث دینی و عقلی را بابیان قابل‌فهم برای نسل جوان بازگو کند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین خاطرنشان کرد: مؤلف این اثر با قلمی روان و شیوا و زبان دانشگاهی و فاخر توانسته طرح بحث کرده که می‌تواند سرآغاز بحث‌های مفید در فضاهای علمی در قزوین باشد.
در این جلسه عباس بخشی استاد دانشگاه به سه دسته انتظار از یک متن پرداخت و گفت: اول آنکه نویسنده نظریه جدید بیان و از آن دفاع کند. دوم به آراء پیشینیان با رعایت اسلوب علمی نقد بزند. سوم نویسنده خوانش جدید ارائه کند یا یک خوانش را از میان قرائت‌های مختلف تقویت کند که این اثر به دیدگاه سوم نزدیک‌تر است.
این استاد و مدرس دانشگاهی خاطرنشان کرد: فلسفه نه «فرآورده» که «فرآیند» است. به همین دلیل همه آنان که به خوانش اشراقی، ایمانی و عرفانی ابن‌سینا استناد می‌کنند در پی همسان‌سازی هستند. همسان‌سازی عقلانیت فلسفی و دیانت وحیانی دو آسیب عمده دارد. اگر از جامعه عقلانیت را بگیریم جامعه توده‌وار و اگر از جامعه معنویت ستانده شود، جامعه ذره‌وار خواهد شد. جامعه به عقلانیت و معنویت توأمان نیاز دارد.
به گزارش ایکنا، در پایان این نشست با حضور علی هوشمند، رئیس حوزه هنری قزوین، حجت‌الاسلام نعمت الهی و محمدعلی علیپور از کتاب عقلانیت و دین در اندیشه‌های فلسفی ابن‌سینا رونمایی شد و با اهدا لوح از عباس بخشی تقدیر به عمل آمد.

captcha