توليد محتواي ديني در فضاي مجازي
کد خبر: 3673619
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تأکید کرد:

توليد محتواي ديني در فضاي مجازي

گروه فرهنگي: حمید ضیایی پرور گفت: توليد محتواي مجازي صرفاً سخنرانی نیست بلکه تولید بازی رایانه‌ای، داستان‌نویسی کوتاه در مورد نماز، دل نوشته‌های قرآنی و نماز، مسابقه عکس و نماز، اذان در فضای مجازی، نیز می‌تواند در تبلیغ دینی مؤثر باشد.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از قزوين، حمید ضیایی پرور در سومین اجلاس استانی نماز با عنوان فضای مجازی و نماز که روز یکشنبه 26 آذر در سالن تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: فضای مجازی فضایی بدون زمان و مکان است که با استفاده از ارتباطات رایانه‌ای معنا پیدا می‌کند.
وی افزود: فضای مجازی غیرواقعی نیست بلکه فضای واقعی دوم زندگی ما است که در آن فضا زندگی می‌کنیم؛ درواقع فضای مجازی تمام ابعاد زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است و هر نوع فعالیتی در فضای مجازی شکل دوم به خود گرفته است.
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اظهار کرد: فضای مجازی تنها موبایل نیست و فضاهای مختلفی دارد که برای کار فرهنگی باید وارد این فضا شویم مثلاً واقعیت مجازی پدیده جدیدی است که جوانان با آن سروکار دارند.
وی بیان کرد: فضای مجازی جذابیت‌های مختلفی داریم که باید از این فضا استفاده کنیم، در این اجلاس از واقعیت مجازی نماز رونمایی شد که کار بسیار ارزشمندی است، اینکه در حوزه نماز جشنواره برگزارشده و بیش از 100 اثر رسیده است که نشان می‌دهد اگر در این فضا قدم برداریم می‌توانیم موفق شویم.
ضیایی پرور تأکید کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین گنجینه محتوایی در فضای مجازی متعلق به حوزه‌های علمیه است و باید طلاب و روحانیون بشدت خود را در این بخش تقویت کنند تا پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.


7هزار و 538 پست در تلگرام در خصوص نماز تولیدشده است

وی افزود: باید محتوای معارف اسلامی و مسائل مرتبط با نماز به فرمت‌های قابل‌انتشار در فضای مجازی شود تا بتوانیم در این بخش نیز تأثیرگذار باشیم، در چندماهه گذشته 7 هزار و 538 پست در تلگرام در خصوص نماز تولیدشده که بسیار اندک است.
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به اینکه در دولت برای این امر برنامه‌های متنوعی داریم، خاطرنشان کرد: توسعه تولید محتوای دیجیتال، توسعه دسترسی مردم به اینترنت، توسعه شبکه ملی ارتباطات ازجمله برنامه‌های صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: ما در حوزه محتوا ظرفیت بالایی داریم و گنجینه‌های محتوایی، ادبی و عرفانی فراوانی داریم که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم؛ راه‌اندازی جشنواره تولید محتوای نماز می‌تواند در شناسایی استعدادهای این بخش مؤثر باشد و ما را در اهداف تعیین‌شده رهنمون سازد.
ضیایی پرور با اشاره به اینکه نیاز به برگزاری نهضت تولید محتوا در فضای مجازی خاطرنشان کرد: ما آموزه‌ها و فرهنگ و دانشی داریم که به‌راحتی می‌توانند تأثیرگذار باشد، روحانیون باید در فضای مجازی حضور مؤثری داشته باشند و به شبهات جوانان پاسخ دهند و درواقع این فضا را یک منبر بدانند و اگر هر روحانی یک کانال داشته باشد می‌تواند از این فرصت در ترویج دین و نماز استفاده کند.
وی تأکید کرد: تولد محتوا صرفاً سخنرانی نیست بلکه تولید بازی رایانه‌ای، تولید ویدیو، تولید نرم‌افزار و برگزاری جشنواره تولید محتوای دیجیتال می‌تواند تأثیرگذار باشد، داستان‌نویسی کوتاه در مورد نماز، دل نوشته‌های قرآنی و نماز، مسابقه عکس و نماز، اذان در فضای مجازی، نذر وقف فرهنگ در این فضا و ضرورت تبدیل نماز و آیات با فرمت‌های مجازی نیز می‌تواند در تبلیغ دینی مؤثر باشد.
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال یادآور شد: جشنواره رسانه‌های اجتماعی در حوزه فن‌آوری و مهارت تاکنون ۱۵۰۰ کانال تلگرامی را شناسایی کردیم و با داشتن نقشه مساجد و نمازخانه‌ها در فضای مجازی و درج پیام روزانه در تلگرام حضور نقش‌آفرینی داریم.
وی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از بودجه‌های فرهنگی دستگاه‌ها باید در فضای مجازی هزینه شود و این هزینه درواقع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، تبدیل ایده به محصول دیجیتال می‌تواند بسیار مؤثر باشد و نیازمند حمایت مسئولین است.

captcha