کتاب «حسن خلق» با رویکرد دینی و سبک زندگی اسلامی در اردبیل منتشر شد
کد خبر: 3673676
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳

کتاب «حسن خلق» با رویکرد دینی و سبک زندگی اسلامی در اردبیل منتشر شد

گروه معارف: پژوهشگر مسائل دینی اردبیل گفت: با رویکرد دینی و با تاکید بر سبک زندگی اسلامی کتاب «حسن خلق» در اردبیل منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قران(ایکنا) از اردبیل، سیدقاسم احمدی، مولف کتاب حسن خلق، روزگذشته 26 آذرماه در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه عده‌ای اخلاق را مقوله‌ای شخصی می‌پندارند در حالی که این تصور به هیچ وجه درست نیست چرا که اخلاق جنبه عمومی دارد و هر گونه بازخورد مثبت یا منفی اخلاق و رفتار یک فرد به عنوان عضوی از جامعه متوجه جامعه خواهد شد.
پژوهشگر مسائل دینی افزود: امروز به فراخور توسعه ابزار ارتباطی خصوصا فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی متاسفانه گاهی مواقع مشاهده می‌شود که اخلاق مورد توجه قرار نمی‌گیرد و انسان‌ها در فضای مجازی به نسبت فضای حقیقی بیش از پیش شاهد بداخلاقی‌ها هستند و در این شرایط رویکرد به قرآن و حدیث و درآوردن الگوی مناسب اخلاقی و رفتاری از منظر قرآن و حدیث برای ارائه در جامعه مقوله مهمی به نظر می‌رسد.
وی با بیان اینکه عده‌ای از افراد در جامعه هستند که از آیات قرآن و احادیث به واسطه عدم آگاهی تفسیرهای نادرستی دارند و این مقوله سبب می‌شود که بدون توجه به شان نزول و تقدم و تاخر آیات و احادیث با معیارها و اندیشه‌های خود از آیات و احادیث برداشت‌های نادرستی داشته باشند، گفت: در این شرایط وظیفه پژوهشگران مسایل دینی در راستای تبیین آموزه‌های دینی در قالب های همگان فهم بسیار مهم و حیاتی است.
نویسنده کتاب «حسن خلق» بیان کرد: از آنجایی که بر اساس فرموده قرآن کریم و روایات رسیده از اهل بیت (ع) دین بیان کننده همه چیز است، قطعا دین مبین اسلام در مورد سبک زندگی هم سنن فراوان و حکیمانه‌ای دارد که در این کتاب سعی کردیم آن ها را مورد بررسی قرار دهیم و شاخصه‌های اخلاق نیکو و انسان با اخلاق و ابعاد کاربردی حسن خلق در جامعه را معرفی کرده و از پیامبر عظیم الشان به عنوان الگوی مناسب اخلاقی که رفتار و اخلاقی منطبق با آیات قرآن دارد یاد کنیم.
احمدی تصریح کرد: متاسفانه امروز در بستر جامعه هنجارشکنی اخلاقی در ابعاد مختلف نمود پیدا کرده است که راهکار مناسب برای آن رویکرد علمی به مقوله اخلاق است چرا که امروز جامعه ایرانی نتوانسته به فراخور توسعه در ابعاد مختلف خصوصا توسعه ارتباطی هماهنگ باشد و همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده است که جوابگوی شرایط فعلی جامعه نیست.
وی اظهار کرد: به عنوان مثال امروز در جامعه شاید به موسسات همسریابی نگرش بدی وجود داشته باشد در صورتی که موسسات رسمی و قانونی با بهره‌گیری از روانشناسان و مشاوران می‌توانند یکی از مسایل و مشکلات اصلی جامعه ما که همان طلاق است را چاره کنند و خانواده‌ها با انجام مشاوره‌های پیش از ازدواج به انتخابی درست دست بزنند و این عین برخورد علمی است که به یقین میزان طلاق در جامعه را کاهش خواهد داد.
این نویسنده با بیان اینکه داشتن دغدغه اصلاح در فرهنگ، مذهب و دین در هر جایگاهی می‌تواند منجی اخلاق در جامعه امروز باشد، گفت: امروز باید امر به معروف و نهی از منکر هم از روی علم اتفاق بیفتد، شبهات دینی به درستی و از روی علم پاسخ داده شود تا شاهد اصلاح بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و نگرش‌ها منفی به مسایل دینی باشیم.
احمدی بسیاری از جبهه‌گیری‌ها در برابر مسایل دینی و اخلاقی جامعه را برخوردهای غیر اصولی و نا آگاهانه با مسایل دینی حتی در بعد ترویجی دانست و بیان کرد: وقتی ما بیان می‌کنیم فلان اخلاق در جامعه درست نیست باید جایگزین مناسبی برای آن داشته باشیم، تولید مفاهیم با استفاده از منابع مختلف همچون کتاب، فیلم و حتی رشته های مختلف هنری می‌تواند برخوردی لطیف و مناسب با این مقوله باشد.
این پژوهشگر مسائل دینی با بیان اینکه کتاب حسن خلق در 346 صفحه تالیف و روانه بازار شده و تاثیر حسن خلق در خانواده بر سبک زندگی اسلامی از منظر قرآن و سنت را مورد بررسی قرار داده است، اظهار کرد: امیدواریم نهادها و ارگان‌های متولی فرهنگی، مذهبی و دینی توجه ویژه‌ای به توسعه محصولات فرهنگی منطبق با موازین دینی و اخلاقی داشته باشند.

 

captcha