علم سکولار در دانشگاه اسلامی جایگاهی ندارد
کد خبر: 3673687
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳

علم سکولار در دانشگاه اسلامی جایگاهی ندارد

گروه معارف: امام جمعه شهرستان زاهدان گفت: در دانشگاه اسلامی، نباید مسأله دانش اسلامی یا غیراسلامی مطرح باشد، زیرا اساساً علم سکولار در دانشگاه اسلامی جایگاهی ندارد و از نگاه ما، علم در چهارچوب دین می‌تواند خدمتگزار باشد.

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، امام جمعه شهرستان زاهدان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، ضمن تسلیت سالروز شهادت شهید مفتح، گفت: شهید آیت‌الله دکتر مفتح از دانشمندان و روشنفکرانی بود که نقش بزرگی در تحقق اندیشه‌های امام(ره) داشت و گام‌های مؤثری در جهت وحدت میان حوزه و دانشگاه برداشت.
وی با اشاره به اینکه امروز ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه کاملاً احساس می‌شود، افزود: حوزه و دانشگاه، وظیفه دارند هر یک در عرصه آموزش و تربیت نیروهای متخصص حرکتی پویا داشته باشند، سطح علمی و معرفتی جامعه را بالا ببرند، اما نباید حرکت آنان در دو سوی مخالف باشد.
امام جمعه شهرستان زاهدان بیان کرد: در دانشگاه اسلامی، نباید مسأله دانش اسلامی یا غیراسلامی مطرح باشد، زیرا اساساً علم سکولار در دانشگاه اسلامی جایگاهی ندارد و از نگاه ما، علم در چهارچوب دین می‌تواند خدمتگزار باشد.
وی ادامه داد: در علوم و به‌ویژه علوم انسانی، باید توجه داشت که با مبانی اسلامی مغایرت نداشته باشند، زیرا امروزه مفاهیمی که ریشه غربی دارد، در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، در حالی که به فرموده رهبر معظم انقلاب، اساتید حوزه و دانشگاه باید شجاعت ورود به مناقشه فکری با لیبرال دمكراسی غربی را داشته باشند.
آیت‌الله سلیمانی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی، دانشگاه‌ها باید بتوانند دانشمندانی همچون پروفسور حسابی تحویل جامعه دهد، افزود: اساتید دانشگاهی باید حرکت دانشجویان را که سرمایه‌ها و ظرفیت‌های بزرگ نظام هستند، به سمتی هدایت کنند که بتوانند در آینده نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف را رفع کنند.
وی بیان کرد: آموزش‌های ما نباید صرفاً به پیروی از سرفصل‌ها و علوم غربی باشد، بلکه باید بتوانیم تولید کننده علم باشیم و این علم را به جهان صادر کنیم.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: فعالیت علمی نیاز به روحیه نشاط و امید دارد، فضای کلاس و تحصیل باید فضایی امیدبخش باشد، نباید در جامعه امیدزدایی شود و جوانان را نسبت به آینده بدبین کرد.

captcha