تحقق وحدت حوزه و دانشگاه با اصلاح نگرش ها و باورها
کد خبر: 3673701
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹

تحقق وحدت حوزه و دانشگاه با اصلاح نگرش ها و باورها

گروه اجتماعی: حوزه های علمیه در جامعه دینی و نظام ما دارای جایگاهی بس مهم و والا هستند. نقش حوزه ها در حرکت اسلامی و تربیت جامعه بسیار حساس و سرنوشت ساز است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از اردبیل، با نگاهی به تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان در می یابیم که عالمان دینی همواره سرپرستی و هدایت جامعه را بر عهده داشته و در حوادث و به ویژه مبارزات مردم علیه طاغوت و حکومت های جائز زمان خویش، پیشاپیش مردم به قیام برخاسته ان که با پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی، و پدید آمدن افق های تازه، مسئولیت سنگین تری بر عهده حوزویان قرار گرفته است.
جایگاه دانشگاه
دانشگاه همواره جایگاه آموزش و کاوش در حوزه اندیشه های علمی بوده است و رسالت بلند آنان سوق دادن جامعه به سوی مقاصد بلند فرهنگی و اجتماعی است. دانشگاهیان به عنوان روشن فکرانی که از افق بالاتری به جامعه می نگرند، می توانند در پیشبرد جامعه به سوی رشد و تعالی نقش بسیار مهمی ایفا نمایند.
موانع وحدت
شاید نخستین مانع در راه وحدت حوزه و دانشگاه عدم وضوح و تبیین دقیق مفهوم آن نزد طرفین باشد. به نظر می رسد که این موضوع به صورت جدی بررسی نشده و در عوض، برخی نتایج علمی و احتمالی این وحدت در زمینه های مختلف مورد تأکید بوده است. نبود همدلی و خوش بینی متقابل نیز می تواند مانع دیگری در راه وحدت حوزه و دانشگاه به شمار آید. موضِع گیری ها و سخنان غیردوستانه برخی از طرفین به تدریج همدلی و خوش بینی متقابل را گم رنگ ساخته و می سازد. یکی دیگر از موانع وحدت، عدم شناخت دقیق از خصوصیات و توانایی های خود و طرف مقابل است. هر کدام از این موارد خود نیازمند بررسی جداگانه و دقیق است تا موانع وحدت و همدلی این دو قشر فرهیخته از میان رفته و پیوندهای دوستی و اتحاد، مستحکم تر گردد.
زمینه های وحدت
برای همکاری حوزه و دانشگاه زمینه های گسترده ای وجود دارد که به چند مورد اشاره می کنیم. یکی از ملموس ترین و عینی ترین زمینه های تقارب و همکاری این دو نهاد اتخاذ شیوه های مشترک آموزشی ـ پژوهشی است. تبادل اطلاعات، تشکیل شبکه های مشترک پژوهشی ـ اطلاع رسانی، مبادله استاد و مدرّس و نیز ایجاد ارتباط سیاسی ـ فرهنگی می تواند سهم بسزایی در همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه داشته باشد.
حجت‌الاسلام حميد علی نسب، مدرس حوزه ودانشگاه در پاسخ به سوال ایجاد وحدت مهم و اثر گذار، تصریح کرد: در هرکشوری برای تحقق اهداف کلان آن کشور لازم است تمام نیروها برای رسیدن به آن اهداف تلاش کنند سپس وحدت حوزه و دانشگاه می تواند وحدت درهدف باشد که رسیدن کشورها به اهداف تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
علی نسب با اشاره به چالش های پیش روی وحدت حوزه ودانشگاه، افزود: یکی از اهداف کلان دشمن درجلوگیری از پیشرفت کشور اسلامی ایران ایجاد شکاف بین نیروهای علمی کشور است که با توهماتی که القاء می شود نیروهای حوزوی نسبت به دانشگاهی بدبین شود واز طرفی نیروهای دانشگاهی نیز به نیروهای حوزوی بدبین باشند که نشست های مشترک بین حوزه ودانشگاه می تواند این هدف را ناکام بگذارد .
مدرس حوزه و دانشگاه گفت: یکی از اهداف کلان اسلام ایجاد اتحاد بین ارکان مختلف جامعه است واسلام برای وحدت بین ارکان جامعه شاخص های حداقلی درنظر گرفته مثلا نیروهای یک جامعه که زیر لوای لا الله الا الله ومحمد رسول الله قرار می گیرند می توانند به راحتی درگفتمان جای بگیرند اگر چه اختلافاتی درسایر مسائل داشته باشند پس اتحاد بین مسلمانها که سفارش پیامبر اکرم ومتن قرآن است برای اقتدار وقدرت مسلمانان یک راهبرد کلیدی است.
یک دانشجوی اردبیلی نیزبا اشاره به اهداف دشمن جهت اختلاف افکنی بین حوزه و دانشگاه بیان کرد: رسالت حوزه و دانشگاه همواره تربیت طلبه و دانشجویی است که بتواند با بهره گیری از توان علمی و روش های کارآمد با حفظ نظام ارزشی و دینی به وظایف خود عمل نماید.
اصلانی افزود: مخالفان و معاندان نیز از هیچ تلاشی در جهت نفوذ و وارد ساختن ضرباتی به اهداف، اشخاص و ظرفیت های این حوزه دریغ نخواهند کرد.
حجت الاسلام ابراهیم پورحسین فر مدرس حوزه و دانشگاه نیز درگفت وگو با این خبرگزاری گفت: امید است با اصلاح نگرش ها و باورها و پرهیز از اقدامات و راهکارهای کلیشه ای روز به روز شاهد تحقق کامل وحدت بین حوزه ودانشگاه درکشور باشیم.
وی ادامه داد: روز شهادت مرحوم شهید مفتح که یک چهره حوزوی و دانشگاهی بود بعنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نام نهاده شد اما به نظر می رسد طراحان این پیشنهاد، خود نتوانسته بودند ابعاد گوناگون این وحدت را در قالب یک طرح جامع الاطراف بنگارند و به آیندگان ارائه دهند.
وی افزود: البته باید اذعان کرد که تدوین چنین طرحی کاری نبود که از عهده یکی دونفر و در زمان محدودی برآید. علی هذا طراحان این پیشنهاد حق داشتند که یک برنامه را بی هیچ راهکار و شیوه عملیاتی طرح کنند و در واقع پختن این طرح خام را به اندیشمندان نسل های آینده واگذار کنند.
پورحسین فر گفت: در سالهای بعد از طرح این پیشنهاد، هر ساله این روز توسط حوزه و دانشگاه گرامی داشته شد اما به طور قطع می توان گفت که در طول سالهای بعد از انقلاب تاکنون هیچ گام عملی برای تحقق عینی وحدت توسط حوزه و دانشگاه برداشته نشد. و حتی در مقاطعی از تاریخ انقلاب، شاهد واگرایی و تقابل این دو نهاد مهم سیاسی و آموزشی بوده ایم.
گزارش سیما میرقاسمی

captcha