شهید مفتح؛ عالمی جامع نگر و روشنفکر
کد خبر: 3673728
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

شهید مفتح؛ عالمی جامع نگر و روشنفکر

گروه معارف: مدیر مدرسه علمیه قرآنی امام حسین(ع) مریانج عنوان کرد: عدم موضع گیری بی‌جهت و بی‌جا در برابر سخنان و صحبت‌های اقشار مختلف جامعه از ویژگی‌های بارز یک عالم دینی و علمی است که همه این خصائل در دکتر مفتح جمع بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی منصوری سپهر، مدیر مدرسه علمیه قرآنی امام حسین(ع) مریانج در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: آن زمان که سخن از شهید والا قدر دکتر محمد مفتح به میان می‌آید اولین چیزی که از شخصیت ایشان به ذهن می‌رسد، جامع نگر و روشن فکر بودن ایشان است.
وی با بیان اینکه پدر شهید مفتح، از وعاظ بزرگ شهر همدان بود افزود: شخصیت والای شیخ محمود مفتح به همراه استعداد فراوان و عشق زياد شهيد مفتح به تحصيل باعث شد كه با سرعت مراحل مختلف تحصيل را طی کند.
حجت‌الاسلام منصوری اضافه کرد: زمان ورود شهید مفتح به حوزه علمیه، ایشان افتخار شاگردی اساتید بزرگ و دارای روحیه انقلابی و حساس به اوضاع جامعه همچون آیت الله آخوند که آن زمان زعیم و بزرگ مردم همدان به شمار می‌فت را داشت.
مدیر مدرسه علمیه قرآنی امام حسین(ع) اضافه کرد: پس از مدتی حضور در همدان، در سن 15 سالگی همدان را به مقصد قم براي ادامه تحصيل ترک کرد در آنجا نیز از محضر اساتيد بزرگي همچون حضرت آيت الله العظمي بروجردی و امام خمينی و ... که روحانیون اندیشمند، دغدغه مدار و سرزنده با روحیه چالشی بودند استفاده کرد.
وی ادامه داد: حضور در محضر آیت الله بروجردی، بزرگ مردی که وحدت ادیان شیعه و سنی را پایه گذاری می‌کند بی شک شاگردی همچون محمد مفتح تربیت خواهد شد، این شهید والا قدر در کنار اساتیدی رشد و تربیت یافت که نگاه وسیعی نسبت به اسلام، مسلمین و جامعه اسلامی داشتند و این خود باعث شد شهید مفتح درس حوزه را با درجه اجتهاد به پایان برساند.
حجت‌الاسلام منصوری گفت: شهيد مفتح در كنار تحصيل و تدریس در حوزه به تحصيل علوم جديده پرداخت و مدارج مختلف تحصيلات جديده را نيز گذراند وي پس از مدت نسبتاً كوتاهي موفق به اخذ درجه دكتري در رشته فلسفه شد.
مدیر مدرسه علمیه قرآنی امام حسین(ع) با بیان اینکه شهید مفتح تفکر خود را در عمل نشان می‌دهد اظهار کرد: ذهن فعال و همه جانبه نگر شهید مفتح بود که شخصیت ارزشمند و والایش را شکل می‌داد.
وی عنوان کرد: غناي علمي شهید مفتح، تبحر و تسلط ايشان به علوم جديد و قديم، بيان شيوا و قلم قدرتمند ايشان، دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تهران را بر آن داشت تا به طور رسمي از ايشان دعوت به عمل آورد تا به تدريس در آن محل بپردازد.
حجت‌الاسلام منصوری افزود: شهید مفتح در زمان تدریس در دانشگاه با همکاری آیت‌الله خامنه‌ای و دکتر بهشتی با هدف تقویت پیوند دانش آموزان، فرهنگیان و دانشجویان با روحانیون، اقدام به تأسیس «کانون اسلامی دانش آموزان و فرهنگیان» در قم کرد.
مدیر مدرسه علمیه قرآنی امام حسین(ع) با بیان اینکه این کانون محور بسیاری از فعالیت‌ها بود ادامه داد: هدف اصلی ایشان از تأسیس این کانون، اتحاد بین دو مجموعه مذهبی و فرهیخته جامعه و به عبارتی وحدت بین دین و علم بود که پس از آن به نام وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شد.
وی یادآور شد: شهید مفتح با حضور در نماز‌های جماعت دانشگاه، از این ظرفیت استفاده کرده و به صورت غیر علنی در لفافه به تبیین معارف و آموزه‌های دین و موضوعات روز می پرداخت، آنچه در این بین مهم است شهادت ایشان در صحن دانشگاه به دست گروهک منحرف فرقان بود.
حجت‌الاسلام منصوری ادامه داد: فرقان، گروهکی خشک مذهب بود که تنها به پوسته دین دسترسی داشته و از معارف اسلامی و ارزشمند آن غافل بود؛ شهید مفتح در زمان پیروزی انقلاب، مأمور تشکیل شورای انقلاب اسلامی بود که در زمان‌های آغاز شکل گیری انقلاب، تأثیر شگرفی در پیشبرد اهداف انقلاب داشت.
این مقام مسئول گفت: آن زمان هیچ نهاد انقلابی شکل نگرفته بود لذا شورای انقلاب اسلامی زمام بسیاری از امور را در دست داشت، بعد‌ها به دلیل وسعت دید، فکر و اندیشه باز و دور اندیشی ایشان جامعه مدرسین شکل می‌گیرد که برکات و تأثیرات آن در شهر‌ها برای انسان‌هایی که همچنان به دنبال نظر علما هستند قابل مشاهده است.
وی ابراز کرد: کسی که عالم به مسائل مختلف پیرامون خود باشد باید چند خصوصیت و ویژگی را در خود نهادینه داشته باشد که یکی از آنها، تحلیل درست از اوضاع پیرامون خود برای مردم و شخص خود است، همه جانبه نگر بودن و جامعیت در افکار و اعمال از دیگر ویژگی های یک عالم دینی و مجرب است.
حجت‌الاسلام منصوری ادامه داد: دوری از افراط و تفریط، هوشمندی در برابر توطئه، نقشه و برنامه‌های دولت‌ها و ملت‌‌ها و عدم موضع گیری بی‌جهت و بی‌جا در برابر سخنان و صحبت‌های اقشار مختلف جامعه از دیگر ویژگی‌های این یک عالم دینی و علمی است که همه این خصائل در دکتر مفتح جمع بود.
مدیر مدرسه علمیه قرآنی امام حسین(ع) با بیان اینکه یک جامعیت بین حوزه و دانشگاه نیاز است گفت: ویژگی‌های یک عالم به معنای واقعی، نیاز امروز جامعه است تا علما و فرهیختگان از آن بهره مند شوند و وحدتی بین این دو اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: هدف از اسلامی شدن دانشگاه ایجاد دیوار بین دختر و پسر نیست بلکه هدف از وحدت این دو مجموعه، ترویج تفکر اسلامی و اعتدال و جامع بودن این دو مجموعه در برنامه‌های خود است.

captcha