ناگفته‌هایی در مورد اشغال فلسطین
کد خبر: 3673756
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸

ناگفته‌هایی در مورد اشغال فلسطین

گروه فرهنگی: با اعلام اخیر رئیس جمهور امریکا در مورد انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس لازم است مروری بر سیر شکل گیری رژیم صهیونیستی و در پی آن جنبش‌های مقاومت مردمی فلسطین داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی حسینی یمین کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) با بیان تاریخی قوم بنی اسرائیل و تاریخچه یهود اظهار کرد: حضرت ابراهیم (ع) به همراه برادر زاده‌اش لوط از عراق(بابل، منطقه‌ی اور) هجرت کرد و در کنعان (فلسطین، اورشلیم) رحل اقامت گزید و مردمان این سامان را به توحید فراخواند.
وی افزود: حضرت ابراهیم در این سرزمین دارای دو فرزند به اسم اسماعیل و اسحاق می‌شود ، حضرت اسماعیل را به دستور خدا به مکه می‌برد. تنها پیامبر از نسل ابراهیم(ع)، حضرت محمد(ص) است و اسحاق در فلسطین دارای فرزندی به نام یعقوب می‌شود که لقب وی اسرائیل(بنده خدا) است، دارای 12 فرزند است که به آنها بنی اسرائیل می‌گویند.
حسینی یمین با بیان داستان حضرت یوسف (ع) تصریح کرد: پدر و برادران حضرت یوسف به مصر می‌روند و بعد از یوسف، توسط فرعونیان مورد آزار قرار می‌گیرند تا پیامبر منجی آنها یعنی حضرت موسی آنها را از دریای سرخ عبور داده و با غرق شدن فرعون و سپاهیانش به منطقه طور می‌روند و در زمان وصی ایشان یوشع بنی اسرائیل می‌توانند به بیت المقدس مسلط شوند.

اولین سرزمین یهودیان کجا بوده است؟
این کارشناس مذهبی اذعان کرد: یهودیان پس از ویرانی اورشلیم در سال 70میلادی به دست رومیان در سراسر جهان پراکنده شدند و این منطقه بین مسلمانان و مسیحیان روم دست به دست می‌شد و این مسئله تا جنگ جهانی اول ادامه داشت، فلسطین جز کشور پهناور عثمانی بود.
وی با اشاره به تصمیم یهودیان برای برگشت به فلسطین و تاسیس کشور مستقل یهودی گفت: تئودور هرتسل (یهودی تبار اتریشی) در امر دعوت یهودیان جهان، برای تاسیس دولت صهیونیستی در فلسطین بود و عملا نخستین کنگره صهیونیستی در شهر پازل سوئیس 1897میلادی با حضور صدها تن از شخصیت‌های یهودی سراسر جهان برگزار شد در این اجلاس شرکت کنندگان موافقت کردند برای بازگرداندن یهودیان به فلسطین و برپایی دولت صهیونیستی علیه ملت و صاحبان راستین آن، تلاش کنند و در همین راستا چندین موسسات مالی برای تحقق این هدف شوم دایر کردند.

نقش انگلیس در تشکیل کشور یهودیان
حسینی یمین با اشاره به اعلام حمایت انگلستان در جنگ جهانی اول از تشکیل کشور یهودی اظهار کرد: به دنبال شروع جنگ جهانی اول بریتانیا در سال 1917میلادی با موافقت فرانسه، آمریکا و دیگر کشورهای غربی بیانیه‌ای صادر کرد و وزیر خارجه وقت این کشور به روچیلد (سرمایه دار یهودی) قول داد« وطن قومی برای یهودیان در فلسطین ایجاد کند» و این وعده به بیانیه وزیر خارجه وقت بریتانیا موسوم شد، این در ازای کمک‌های یهودی‌ها به انگلستان در جنگ جهانی بود.
وی با اشاره به قیمومیت انگلستان بر فلسطین گفت: با پایان جنگ جهانی اول در 1920 میلادی جامعه ملل برای عدم تکرار جنگ جهانی تشکیل و با فروپاشی عثمانی و ایجاد کشورهای متعدد مستقل، جامعه ملل هرکدام از کشورها را تحت نظارت و قیمومیت یک کشور توسعه یافته قرار می‌دهد تا آن کشور را با تمدن آشنا و دموکراسی را محقق کند، فلسطین در این تقسیم بندی‌ها سهم انگلستان می‌شود.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: از 1920تا 1947 که پایان جنگ جهانی دوم و انحلال جامعه ملل و ایجاد سازمان ملل، انگلستان به یهودی ها برای آمدن به فلسطین کمک می‌کند که این مسئله با واقعه هلوکاست شدت بیشتری می‌گیرد.
وی ادامه داد: هولوکاست به معنای سوزاندن با آتش است که به طور کامل از بین می‌رود و واژه‌ی هولو به تنهایی همه و کاست به معنای سوزاندن و نابود کردن است و در اصطلاح به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که ادعا دارد شش میلیون یهودی در طول جنگ جهانی دوم بر اثر اعمالی از قبیل اعدام در اتاق های گاز و سوزانده شدن در کوره‌های آدم سوزی اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها کشته شده‌اند این واقعه دروغی است که با تحقیقات امثال روژه گارودی رد شده است.
وی افزود: در 29 نوامبر 1947میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با دو سوم رای اکثریت بین المللی، طرح سازمان ملل برای تجزیه فلسطین را به تصویب رساند این طرح که برای پایان دادن به مناقشه عرب ها و اسرائیل در نظر گرفته شده بود سرزمین فلسطین را به دو کشور یهودی نشین و عرب نشین تقسیم می‌کرد. رهبران یهودی از جمله آژانس یهودیان این طرح را پذیرفتند اما رهبران عرب فلسطین آن را نپذیرفته و از مذاکره در مورد آن امتناع کردند.
حسینی یمین در ادامه بیان کرد: جنگ های زیادی در فاصله این سالها اتفاق افتاده که در نهایت فعلا اسرائیل به حدود هشت میلیون جمعیت 78 درصد خاک یعنی 21 هزار کیلومتر مربع و فلسطین با چهار میلیون جمعیت 22 درصد خاک فلسطین را دارد که در نواره غزه و کرانه باختری خلاصه می‌شود و 8 درصد آن نیز توسط شهرک های صهیونیستی در اشغال بوده و عملا در حال حاضر 86 درصد اسرائیل و 14 درصد فلسطین از خاک این کشور را در اختیار دارند.

بررسی سیر جنبش مقاومت مردمی در فلسطین
وی افزود: واژه‌ی انتفاضه عربی است و از بن «ن ف ض» گرفته شده است نفض یعنی لبریز شدن و سررفتن چیزی که داخل ظرف است و اصطلاحا انتفاضه یک جنبش مقاومتی مردمی گسترده در مقابل اشغال گری یا ظلم است.
این کارشناس مذهبی با اشاره به گروه‌های فلسطینی اظهار کرد: جنبش مقاومت اسلامی حماس در سال 1987میلادی توسط شیخ احمد یاسین پایه گذاری شد عمده شهرت حماس بیشتر به دلیل انجام حملات شهادت طلبانه علیه اهداف و نیروهای اسرائیلی است این جنبش ابتدا دنباله رو مدل اخوان المسلمین بود به این معنا که به عنوان یک نهاد رفاه اجتماعی عمل می‌کرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: هر چند در حال حاضر هم چنان به فعالیت های رفاهی و اجتماعی خود ادامه می‌دهد اما با وارد شدن به فاز مسلحانه بیشتر فعالیت خود را در حوزه مبارزه با اسرائیل متمرکز ساخته است. حماس، ستیز اعراب اسرائیل را به مثابه ستیز اسلام و یهودیت تلقی می‌کند که تنها با نابودی اسرائیل می‌توان این مسئله را حل و فصل کرد شاخه نظامی جنبش حماس به نام گردان های شهید عزالدین قسام شکل گرفت، رهبر فعلی حماس اسماعیل هنیه و رئیس دفتر حماس خالد مشعل است.
حسینی یمین گفت: در سال 1959توسط یاسر عرفات با هدف آزادی فلسطین از سیطره رژیم اشغالگر اسرائیل از طریق مبارزات چریکی بنیان گذاری شد و رویکردی ناسیونالیستی دارد پس از مرگ عرفات در سال 2004 محمود عباس (ابوزمان) جانشین او در سمت رهبری لین سازمان شد عباس ریاست تشکلات خودگردان فلسطین را نیز برعهده گرفت.
حسینی یمین با اشاره به اینکه جهاد اسلامی فلسطین در اواخر دهه 1970توسط سه دانشجوی فلسطینی به نام های فتحی شقاقی، عبدالعزیز عوده و بشیر موسی تشکیل شد اظهار کرد: این جنبش پس از مدتی از جهاد اسلامی مصر مستقل شد و مبارزه مسلحانه را یک استراتژی سیاسی برای نابودی کامل حکومت صهیونیستی برپایی حکومت اسلامی در فلسطین و اجرای قوانین اسلامی در جامعه اتخاذ کرد.
وی افزود: مبارزان شاخه نظامی این سازمان (گردان های قدس) با جنگ های چریکی و گروه‌های ضربتی و انجام عملیات استشهادی حملات بسیاری را علیه اسرائیل به اجرا درآوردند و صدها نفر از نظامیان صهیونیستی را به هلاکت رساندند فتحی شقای رهبر این جنبش در 26 اکتبر 1995 در مالت توسط ماموران موساد به شهادت رسید و پس از آن رمضان عبدالله مسئولیت هدایت این سازمان را بر عهده گرفت.
حسینی یمین افزود: ساف که مخفف سازمان آزادی بخش فلسطین است در سال 1964 به وسیله سران عرب در کنفرانس اتحادیه عرب به وجود آمد در سال 1974 ساف که به استقبال نسبی دست پیدا کرده بود در سازمان ملل شناسایی شد و به عنوان ناظر در سازمان ملل متحد پذیرفته شد از آن پس ساف سفیران و کاردان و دیپلمات هایی به کشورهای دیگر فرستاد و بر روابط دیپلمات خود عمق و وسعت قابل توجهی بخشید.
وی گفت: سران عرب نیز در اکتبر 1974 تنها ساف را نماینده قانونی و مشروع مردم فلسطین به رسمیت شناختند و اختیار تاسیس حاکمیت فلسطین را به او واگذار کردند سازمان آزادی بخش فلسطین که اینک بیشتر به یک سازمان تشریفاتی تبدیل شده است متشکل از 13 گروه فلسطینی از جمله جنبش فتح است، جنبش های جهاد اسلامی و مقاومت اسلامی(حماس) زیر مجموعه این سازمان نمی‌باشند.
وی در ادامه بیان کرد: در دوران یاسر عرفات وی هم رییس ساف بود و هم رئیس فتح. محمود عباس نیز می‌کوشد به نوعی همین مناصب را داشته باشد مساله بازگشت آوارگان فلسطینی مساله اسیران باعث شده که در این سازمان نتوانند به جایگاه مردمی در فلسطین دست یابند و از محمود عباس نیز همانند عرفات در میان مردم فلسطین پشتیبانی نمی‌شود.
حسینی یمین در خصوص حکومت خود گردان فلسطین اظهار کرد: یک سازمان اداره موقت است که حکومت بر بخش‌هایی از کرانه باختری، رود اردن و تمام مناطق نوار غزه را به عهده دارد پس از جنگ داخلی فلسطین در سال 2007 که به موفقیت حماس در به دست گرفتن کنترل نوار غزه انجامید قلمرو تحت کنترل حکومت خودگردان به کرانه باختری محدود شده است حکومت ملی فلسطین در سال 1994 و متعاقب پیمان اسلو بین سازمان آزادی بخش فلسطین و اسرائیل و به عنوان یک حکومت انتقالی پنج ساله تاسیس گردید تا در این مدت مذاکرات نهایی دو طرف انجام پذیرد.
وی در ادامه اذعان کرد: طبق پیمان اسلو کنترل مسائل امنیتی و کشوری مناطق شهرنشین و فقط کنترل مسائل کشوری مناطق روستایی به حکومت فلسطین تفویض گردید بقیه مناطق و از آن جمله مناطق مسکونی اسرائیل منطقه دره اردن و جاده های عبوری بین مناطق فلسطینی نشین تحت کنترل انحصاری اسرائیل باقی می‌ماند و بیت المقدس شرقی هم از شمول مفاد این پیمان مستثنی گردید.
حسینی یمین اشاره‌ای به سخنان امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای داشت و بیان کرد: امام خمینی(ره) با تعیین کردن روز قدس گفتند «من طی سالیان دراز خطر اسرائیل غاصب را گوشزد نمودم که این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند من از عموم مسلمانان جهان می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان را دعوت می‌کنم . از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم».
این استاد در پایان بیان کرد: گاهی بعضی از جوانان ما که مراجعه می‌کنند و جوابی نمی‌شنوند به من نامه می‌نویسند و التماس می‌کنند که اجازه بدهید ما برویم در صفوف مقدم با رژیم صهیونیستی بجنگیم. ملت عاشق مبارزهی با صهیونیست‌ها است و جمهوری اسلامی هم این را نشان داده است .

captcha