کفران نعمت سلب‌کننده آرامش است
کد خبر: 3674104
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی:

کفران نعمت سلب‌کننده آرامش است

گروه حوزه‌های علمیه: نویسنده تفسیر مهر با بیان اینکه ایمان، عمل صالح، پرداخت زکات و ... از عوامل جلب رحمت در خانواده است گفت: کفران نعمت، سلب‌کننده آرامش و از بین برنده نعمت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث و مفسر و مترجم قرآن در ادامه مباحث تفسیر اجتماعی قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) گفت: حقوق باید به صورت فی‌الجمله در خانواده را عایت شود، ولی اگر قرار باشد مرزکشی دقیق میان حقوق قرار دهیم امکان زندگی سلب می‌شود بنابراین بهتر این است که زن و مرد با گذشت نسبت به یکدیگر زندگی پایداری ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه رعایت حقوق و مودت و محبت دو مقوله است که هر دو باید در کنار هم در خانواده وجود داشته باشد گفت: آیه ۱۱۲ سوره نحل «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْیَةً کَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُوا یَصْنَعُونَ؛ و خدا شهرى را مثل زده است که امن و امان بود [و]روزیش از هر سو فراوان مى ‏رسید پس [ساکنانش]نعمتهاى خدا را ناسپاسى کردند و خدا هم به سزاى آنچه انجام مى‏ دادند طعم گرسنگى و هراس را به [مردم]آن چشانید» گرچه ظاهرا ارتباطی با خانواده ندارد؛ ولی یک مثال کلی زده است که اگر کسی کفران نعمت کند آرامش او تبدیل به خوف و جوع و مشکلات خواهد شد.

رضایی اصفهانی عنوان کرد: بدمستی و سرکشی در زندگی که گاهی به خاطر هوای نفس، ثروت زیاد و قدرت و ... ایجاد می‌شود و همین مسایل باعث هلاکت انسان است و محل آرامش را از بین می‌برد.

این مفسر و مترجم قرآن با اشاره به عوامل رحمت ادامه داد: خداوند مودت و رحمت را دو عامل پایداری خانواده برشمرده است.

وی با بیان اینکه قرآن، هدف آفرینش را رحمت، عبادت، لقاءالله و ... ذکر کرده است اظهار کرد: هر خانواده‌ای که رحمت در آن بیشتر باشد به هدف خلقت نزدیک‌تر و هر خانواده‌ای که اختلاف در آن بیشتر باشد از رحمت الهی دورتر هستند.

رضایی اصفهانی با اشاره به آیه ۲۴ سوره اسراء «وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا» عنوان کرد: یکی از عوامل رحمت از منظر قرآن، در خانواده، فرزندآوری است به خصوص اینکه انسان، فرزند دختر به دنیا بیاورد به همین دلیل در تعبیر فوق فرموده است که فرزندان باید بال‌های رحمت را زیر پای پدر و مادر بگسترانند؛ بنابراین هرقدر فرزند به ویژه دختر در خانه بیشتر باشد مایه جلب رحمت است.

این قرآن‌پژوه و استاد حوزه علمیه، ایمان و عمل صالح را از عوامل دیگر گسترش رحمت در خانه برشمرد و بیان کرد: در آیه ۱۵۶ اعراف «وَاکْتُبْ لَنَا فِی هَذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَیْکَ قَالَ عَذَابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشَاءُ وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ فَسَأَکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَالَّذِینَ هُمْ بِآیَاتِنَا یُؤْمِنُونَ» فرمود: ما رحمت خود را برای کسانی که تقوا داشته باشند؛ زکات بدهند و به آیات ما ایمان داشته باشند مقرر خواهیم کرد.

وی افزود: کسی که ایمان بیشتری داشته باشد مقررات الهی و حریم‌ها را بیشتر رعایت کرده لذا مهر و محبت در میان اهل خانواده بیشتر می‌شود و یا اینکه عمل صالح هر خانواده بیشتر باشد در این صورت رحمت و محبت نیز بیشتر می‌شود.

captcha