پروژه مرمت کامل قرآن نگل به پایان رسید
کد خبر: 3674109
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶

پروژه مرمت کامل قرآن نگل به پایان رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از اتمام کامل پروژه مرمت قرآن تاریخی نگل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: سیدمحسن علوی اظهار کرد: قرآن مقدس نگل یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌های تاریخی کشور با نگارش خط کوفی شیوه پیرآموز است که به شماره ۲ در فهرست آثار ملی منقول ثبت شده است.

علوی ضمن تقدیر از مردم دیندار و مهمان‌نواز روستای نگل و اهالی منطقه در همراهی و همیاری میراث فرهنگی استان، اظهار کرد: با توجه به شرایط نامناسب نگهداری قرآن در گذشته و چند بار سرقت، این قرآن مقدس دچار آسیب‌های زیاد و جدی شده بود.

وی اذعان داشت: مرمت این اثر تاریخی و ارزشی تبدیل به یکی از آرزوهای میراث فرهنگی شده بود که به دلیل تقدس، علاقه وافر، احترام و قرابت زیاد اهالی به این اثر ارزشمند از انتقال آن به تهران جلوگیری می‌کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: طی این همه سال این امر مهم صورت نگرفته بود که امسال علیرغم نبود اعتبار، با ۶۰ درصد اعتبار دولتی و ۴۰ درصد مشارکت اهالی سرانجام توانستیم قدمی بسیار مهم در این زمینه برداریم.

علوی اظهار کرد: با ایجاد کارگاه مرمت در روستای نگل این اثر تاریخی مهم توسط استاد حمید ملکیان یکی از برجسته‌ترین مرمت‌کاران کاغذ و تیم همراهش مرمت شد.

وی در ادامه با بیان اینکه 2 هزار و 182 اثرتاریخیشامل تپه و محوطه، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکانهای طبیعی در کردستان شناسایی شده است، اظهار داشت: 856 اثر کردستان تابحال در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان، 28 پرونده در حوزه میراث غیرمنقول شامل تپه و محوطه‌ها و بافت‌ها و هفت پرونده در حوزه میراث معنوی در دست اقدام است.

captcha