راه‌اندازی نهضت حفظ و احیاء بافت تاریخی اراک
کد خبر: 3674326
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶

راه‌اندازی نهضت حفظ و احیاء بافت تاریخی اراک

گروه فرهنگی: در نشست شهردار اراک با مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی بر تغییر دیدگاه اساسی درباره آثار تاریخی، توسعه همکاری و احیا و مرمت استخوان اصلی شهر اراک در سایه نهضت فراگیر تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، داود تاجران، شهردار اراک، امروز، 29 آذرماه در نشستی با سید محمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی که در محل این اداره‌کل برگزار شد گفت: برندسازی پتانسیل‌ها و داشته‌های شهر فرصت بسیار مناسبی برای مطرح کردن اراک به عنوان مقصد گردشگری است و از این دهلیز می‌توان به هویت سازی فرهنگی، گردشگری و تجاری دست یافت.
تاجران افزود: در راستای توسعه شهر اراک به تغییر دیدگاه مدیریتی و شهروندی نیاز داریم چراکه باید یک شهر را مجموعه‌ای از فرصت‌ها دانست که هر یک در جایگاهی نیاز به بررسی و پیوست فرهنگی و اجتماعی دارد اما متاسفانه اکنون دیدگاه‌ها محدود و مختصر است از این رو باید ابتدا بر فرهنگ سازی در حوزه‌های مختلف تمرکز کرد و برنامه‌های کاربردی ارائه داد و سپس به اجرا رو آورد.
وی در ادامه گفت: متاسفانه شهر اراک مرکز تردد گردشگران است تا مقصد اسکان و تفریح. این فرصت در حالی از دست می‌رود که می‌توان بسیاری از کمبودهای اقتصادی شهر را با جذب همین گردشگران گذری مرتفع کرد از این رو شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی می‌بایست در این زمینه همکاری و هم پوشانی بسیار تنگاتنگ و مطلوبی داشته باشند و بیش از هر مسئله بر این فرصت تمرکز کنند.
تاجران افزود: همکاری این دو ارگان در بافت تاریخی شهر مهمترین برنامه بلند مدت خواهد بود زیرا سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی بناهای تاریخی و شهرداری به عنوان مدیریت شهری بیشترین دغدغه و نگرانی را در این خصوص دارند.

سید محمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز در این نشست با اشاره به نقش شهرداری‌ها در جذب و ماندگاری گردشگران، گفت: درحال حاضر در برخی از شهرها شهرداری‌ها با تملک بناهای تاریخی و ارزشمند و مرمت و احیای آنها مسیر جدیدی در گردشگری گشوده‌اند که قطع به یقین باعث شکوفایی اقتصادی شهر و همان سازمان نیز می‌شود چراکه با همکاری متقابل شهرداری و میراث فرهنگی می‌توان این بناهای مرمت شده را با یک تغییر کاربری اصولی و آگاهانه به بهترین پتانسیل گردشگری و اقتصادی تبدیل کرد.
حسینی افزود: بازار و بافت تاریخی اراک از فرصت‌های طلایی گردشگری و اقتصادی شهر است که متاسفانه امروز در حریم خطر قرار گرفته و تهدیدهای مختلفی آن را در بر گرفته است زیرا هیچگاه همپوشانی و همکاری مطلوب و مثمر ثمری در خصوص مرمت و احیا آن بین دستگاه‌ها و حتی کسبه وجود نداشته است. همگرایی دستگاه‌های دولتی، شهرداری و کسبه حلقه گمشده حفظ و احیا این مجموعه ارزشمند است. اکنون که شورای شهر و شهردار جدید به عنوان متولیان اصلی امور شهر در اراک مستقر شده‌اند فرصت مناسبی است که به یک تغییر دیدگاه اساسی در این خصوص دست یابیم تا بتوان بر محور همکاری، استخوان اصلی شهر را در سایه نهضتی فراگیر احیا و مرمت کنیم.
وی اظهار کرد: جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری، به مشوق‌ها و تسهیلاتی نیاز دارد که پیش زمینه آن فراهم بودن بستر توسعه شهر است از این رو نقش شهرداری در این مهم بسیار پررنگ و حیاتی است. اراک به عنوان مرکز استان می‌بایست چه به لحاظ سرمایه گذاری و چه به لحاظ معرفی و گردشگری پتانسیل‌های شهرستان های دیگر، آینه تمام نمای استان باشد.

در پایان این نشست مقرر شد در هفته آتی مدیران و معاونین شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی استان مرکزی بازدیدی از بافت تاریخی و بازار اراک داشته باشند و در خصوص مشکلات و راهبردهای برون رفت از معضلات این مجموعه برنامه‌ریزی کنند.

captcha