مرمت قرآن تاریخی نگل به اتمام رسید
کد خبر: 3674340
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸

مرمت قرآن تاریخی نگل به اتمام رسید

گروه فعالیت‌های قرآنی: قرآن مقدس و تاریخی نگل واقع در روستای گردشگری نگل پس از ماه‌ها تلاش توسط گروهی متخصص از مرمت‌گران کشور امروز، آذر ماه مراحل مرمت آن به اتمام رسید.

سیدمحسن علوی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، با تقدیر و تشکر از مردم دیندار و مهمان نواز نگل و اهالی منطقه در همراهی و همیاری میراث فرهنگی استان، اظهار کرد: با توجه به شرایط نامناسب نگهداری قرآن نگل در گذشته و چند بار سرقت، این کتاب مقدس دچار آسیب‌های زیاد و جدی شده بود و مرمت آن به یکی از آرزوهای میراث فرهنگی تبدیل شده بود.
وی افزود: به دلیل تقدس، علاقه وافر، احترام و قرابت زیاد اهالی به این اثر ارزشمند از انتقال قرآن به تهران جلوگیری می‌کردند و طی این همه سال این امر مهم صورت نگرفته بود. امسال علیرغم نبود اعتبار، توانستیم قدمی بسیار مهم در این زمینه برداریم.
علوی اعلام کرد: با ایجاد کارگاه مرمت در روستای نگل این اثر تاریخی مهم توسط استاد حمید ملکیان یکی از برجسته‌ترین مرمت‌کاران کاغذ و تیم همراهش مرمت شد.
وی بیان کرد: قرآن تاریخی نگل پس از اتمام مراحل مرمتی آن امروز با حضور سید محسن علوی مدیر کل میراث فرهنگی و خانم عصمت زندی نماینده اداره کل موزه‌ها و ناظر کشوری مرمت قرآن و محمد عبدالله پور کارشناس باستانشناسی اداره کل و ناظر استانی تحویل هیئت امنا شدد و ان‌شاالله بزودی و با حضور مسئولین کشوری و استانی از آن رونمایی خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با اشاره به اینکه قرآن مقدس نگل یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌های تاریخی کشور بوده که به شماره ۲ در فهرست آثار ملی منقول ثبت شده است، یادآور شد: نگارش قرآن نیز خط کوفی شیوه پیرآموز است.

captcha