حوزه و ‌دانشگاه دو بال براي رسیدن به سعادت هستند
کد خبر: 3674463
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳

حوزه و ‌دانشگاه دو بال براي رسیدن به سعادت هستند

گروه سياست و اقتصاد: رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: آنچه مسلم است تأثیر این دو حوزه بر یکدیگر نه‌تنها موجب تقویت حوزه علمیه و دانشگاه می‌شود بلکه تعامل آن‌ها با یکدیگر در تسریع روند روشنفکری جامعه و سعادت بشری و نیل به آرمان‌های انسانی مؤثر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از قزوين، ابوالحسن نائيني رئيس دانشگاه بين‌المللي امام خميني(ره) قزوين، با اشاره به سالروز شهادت استاد شهید مفتح و نام‌گذاری این روز به نام هفته وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: این شهید بزرگوار به‌عنوان یک استاد بزرگ در حوزه علمیه و دانشگاه، در آن برهه زمانی که توطئه استعمار در جدا نگاه‌داشتن دو قشر دانشگاهی و روحانی از هم بود این مسئله را با تمام وجود احساس کرده و بر لزوم وحدت ميان اين دو قشر مهم جامعه تأکید داشت.
وی افزود: شهید مفتح به تدريس در دانشکده الهيات مشغول شد و سخنرانی‌های وی در مسجد دانشگاه تهران در ترغيب نسل روشنفکر و تحصيل‌کرده به اسلام اثر بسزايی داشت.
نائینی با بیان اینکه فعالیت‌های تبلیغی و علمی شهيد مفتح موجب جمع شدن دانشجويان و روشنفکران به دور وی شد، گفت: دکتر مفتح بعد از انقلاب اسلامی به‌عنوان اولین رئیس دانشکده الهیات پیش از طرح انقلاب فرهنگی از سوی امام(ره) تعدادی از اساتید و دانشجویان را در دانشگاه الهیات گرد هم آورده و مطالعاتی را در این راستا آغاز کرد.
این مسئول تصریح کرد: تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌فرمان امام(ره) منشأ برکات بسیار در دانشگاه‌ها شد و شهيد مفتح نیز از سوی امام به عضويت اين شورا درآمد و در نهایت هنگام ورود به دانشکده الهيات،‌ توسط گروهک فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به فيض عظيم شهادت نائل آمد.
وی ادامه داد: بیست‌وهفتم آذرماه به مناسبت فعاليت و مجاهدت شهيد بزرگوار مفتح در راه تحقق وحدت ميان حوزه و دانشگاه، از سوی حضرت امام خمینی(ره) به‌عنوان روز «وحدت حوزه و دانشگاه» نامیده شد.


حوزه و ‌دانشگاه دو بال برای پرواز و رسیدن به سعادت هستند

نائینی تصریح کرد: تدبیر بنیانگذار کبیر انقلاب در نام‌گذاری این روز به این دلیل بود که به باور و اعتقاد ایشان هم دانشگاه نیاز حوزه به علوم روز را رفع می‌کند و هم حوزه نیاز دانشگاه را به مبانی دینی و اعتقادی و اسلامی مرتفع می‌کند و هر دو بالی برای پرواز و رسیدن به سعادت هستند.
وی افزود: این دو قشر از همان قبل و اوج شکل‌گیری انقلاب اسلامی با هم و در کنار هم بودند که ثمره این اتحاد را شاهد بودیم و بعد از گذشت این مدت نیز این دو قشر همچنان در کنار هستند و در برهه‌های زمانی که با توطئه بیگانگان علیه کشور خطری احساس شد همچنان با حفظ وحدت در مقابل این هجمه‌ها واکنش نشان داده و پاسخ دادند.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه تقویت این دو پایگاه فکری نیازمند اقدامات اجرایی قابل‌توجهی است، عنوان کرد: گام‌هایی در این راستا برداشته‌شده که کافی نیست.
نائینی اعلام کرد: وحدت آرمانی حوزه و دانشگاه به معنای وحدت در روش و رویه تحقیق و پژوهش علمی نیست، بلکه این وحدت در معنای عمیق‌تر، یک راهبرد تلقی می‌شود.

حوزه دانشجویی فرصتی برای ایجاد وحدت بین دانشگاه و حوزه


وی با اشاره به راه‌اندازی حوزه دانشجویی اضافه کرد: حوزه علوم اسلامی دانشجویی شهید بهشتی از سال 1388 در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین راه‌اندازی شد که این اقدام یکی از ثمره‌های ارزشمند و وحدت حوزه و دانشگاه است که برای اولین بار در استان قزوین صورت گرفت.
این مسئول خاطرنشان کرد: این حوزه دانشجویی با هدف ارتقاء سطح علمی و دینی طلبه دانشجویان شروع به کار کرد که گزیده‌ای از سرفصل‌های حوزه علمیه را در قالب کلاس‌های درسی ارائه می‌دهد و دانشجویان را بیشتر با مبانی دینی، اعتقادی و اسلامی آشنا می‌سازد.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه رابطه‌ بین علم و دین همواره از موضوعات مورد چالش در کشورهای دنیا محسوب می‌شود، گفت: چیزی که کشورهای بیگانه می‌خواهند القاء کنند این است که این دو مقوله از هم جدا بوده و یا با هم تعارض دارد اما واقعیت این است که در دنیای امروز نه‌تنها این دو مقوله تعارض و منافاتی ندارند بلکه باورهای دینی و ارزشی همواره جایگاه مقدسی دارند.
تأثیرگذاری دو رکن تأثیرگذار حوزه و دانشگاه در جامعه امری بدیهی است
وی بیان کرد: تأثیرگذاری دو پایگاه فکری و منشأ تحولات سیاسی، فکری و فرهنگی حوزه علمیه و دانشگاه به‌عنوان دو رکن تأثیرگذار در جامعه امری بدیهی است.
نائینی اتحاد و هم‌اندیشی حوزه و دانشگاه در کنار هم را فقط به معنای اتحاد فیزیکی ندانست و افزود: وجود شکاف و نبود اتحاد به معنای ایجاد تفرقه و دشمنی و ارائه تصویری ناصحیح از باورها و معارف اسلامی و دینی است تا جوانان و جامعه دچار انحرافات اخلاقی و انسانی شوند.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در پایان خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است تأثیر این دو حوزه بر یکدیگر نه‌تنها موجب تقویت حوزه علمیه و دانشگاه می‌شود بلکه تعامل آن‌ها با یکدیگر در تسریع روند روشنفکری جامعه و سعادت بشری و نیل به آرمان‌های انسانی مؤثر خواهد بود.

captcha