چرایی امنیت در قرآن
کد خبر: 3674784
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳

چرایی امنیت در قرآن

گروه اجتماعی: امنیت را به اطمینان و فقدان خوف تفسیر، تعریف و ترجمه نموده‌اند که تا حدود زیادی به واقعیت نزدیک و شامل دو بعد ایجابی و سلبی در تعریف امنیت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، امنیت را به اطمینان و فقدان خوف تفسیر، تعریف و ترجمه نموده‌اند که تا حدود زیادی به واقعیت نزدیک و شامل دو بُعد ایجابی و سلبی در تعریف امنیت است. از یک سو اطمینان، آرامش فکری و روحی و از سوی دیگر فقدان خوف، دلهره و نگرانی، که موجب سلب آرامش و اطمینان می شوند.
درحقیقت امنیت یک معنای نسبی دارد و بسته به وضع و شاخص‌های مربوط به آن است و به نوعی مترادف با ایجاد فرصت برای استفاده از ظرفیت‌ها و کاهش آسیب‌ها و تهدیدها و خطرات برای فرد، خانواده، جامعه، ملت و کشور است و شامل ثبات و امنیت اقتصادی، قضایی و حقوقی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی، سیاسی و نظامی می‌شود.

استمرار امنیت از خواسته‌های بشری است
حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه هریس در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: امنیت و استمرار آن از خواسته‌های بشری است.
وی افزود: در فرهنگ قرآنی امنیت یک مفهوم وسیع، متوازن و عمیق دارد و شامل تمامی ابعاد زندگی و حوزه ‌ای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی،امنیتی، داخلی و خارجی می‌شود و بر الگویی از امنیت تأکید می شود، که با اقتدار و انسجام و وحدت و ارتباط جامعه اسلامی و استحکام درونی جامعه پیوند دارد و شرط امنیت ملی را در بعد امنیت خارجی و استحکام درونی امت اسلامی می‌داند و هر گونه دغدغه و نگرانی و ناامنی در یک بعد را مؤثر در ابعاد دیگر می‌شمرد و هر گونه قوت و قدرت در یک حوزه را منشأ قدرت و اقتدار در حوزه های دیگر می داند.
وی با استناد به آیه 55 سوره نور خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: خدا به کسانی از شما بندگان که (به خدا و حجّت عصر(ع) ایمان آرند و نیکوکار شوند وعده فرمود که در ظهور امام زمان در زمین خلافتشان دهد چنانکه امم صالح پیمبران سلف را جانشین پیشینیان آنها نمود، و دین پسندیده آنان را که اسلام واقعی است بر همه ادیان تمکین و تسلط عطا کند و به همه آنان پس از خوف و اندیشه از دشمنان ایمنی کامل دهد که مرا به یگانگی، بی هیچ شائبه، شرک و ریا پرستش کنند، و بعد از آن هر که کافر شود پس آنان به حقیقت همان فاسقان تبهکارند.
حجت‌الاسلام احمدی از عوامل امنیت زا گفت و ادامه داد: دعا، صبر، توبه، زهد، پایبندی به اصول اخلاقی، رغایت حجاب و عفاف و نماز در فاهم شدن امنیت تاثیرگذار خواهند بود.
امام جمعه هریس یادآور شد: این که بعد از ترس و خوف امنیت حاصل شود و مؤمنان در امن و آرامش باشند و بیم و ترس به امن بدل شود و حاکمیت شرک به حاکمیت ایمان و توحید، و اضطراب و پریشانی مؤمنان به استقرار آیین خدا و حاکمیت اولیای الهی مبذول گردد، جزء وعده‌های الهی و قرآنی و آرمان‌های امت اسلامی و از اهداف مقدس بعثت نبی اکرم و امت است.

قرآن مجید نعمت امنیت را بر هر چیز دیگر مقدم مى دارد
حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: قرآن مجید نعمت امنیت را آن چنان بزرگ مى شمرد كه بر هر چیز دیگر مقدم مى دارد.
وی افزود: امنیت بستر و زمینه را برای همه فعالیت‌ها فراهم می کند و اگر امنیت در جامعه نباشد هیچ کاری در زمینه‌های مختلف نمی توان انجام داد.
وی با استناد به آیه 39 سوره حج خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و به كسانی كه جنگ بر آنان تحميل گرديده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا كه مورد ستم قرار گرفته اند؛ و خدا بر ياری آن‌ها تواناست همان ها كه از خانه و شهر خود، به ناحق رانده شدند، جز اين كه می گفتند: پروردگار ما، خدای يكتاست! و اگر خداوند بعضی از مردم را به وسيله بعضی ديگر دفع نكند، ديرها و صومعه‌ها و معابد يهود و نصاری، و مساجدی كه نام خدا در آ‌ن بسيار برده می شود ويران می گردد.
حجت‌الاسلام اکرمی از حكم فرما شدن امنیت کامل در جامعه اسلامى از منظر اسلام گفت و ادامه داد: اسلام مى‌خواهد در جامعه اسلامى امنیت كامل حكم فرما باشد؛ نه تنها مردم نسبت به یكدیگر تهاجم نكنند؛ بلكه از نظر زبان و از آن بالاتر از نظر اندیشه و فكر یكدیگر نیز در امان باشند و هر كسى احساس كند دیگرى در منطقه افكار خود، تیرهاى تهمت را به سوى او نشانه گیرى نمى‌كند و این امنیتى است در بالاترین سطح، كه جز در یک جامعه مومن و داراى قوانین اسلامى امكان پذیر نیست.
وی بیان کرد: وجود امنیت در جامعه موجب می‌شود تا بستر برای توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه فراهم شود.
امام جمعه سراب با اشاره به فرموده امام جعفزصادق(ع) یادآور شد: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: در جامعه اسلامی سه مسئله اتفاق می‌افتد که برقراری امنیت کامل و پایدار، تحقق عدالت در تمام ابعاد و رفاه و معیشت مردم این موارد هستند.
وی افزود: اسلام تا آن حد به امنیت داخلى جوامع اسلامى اهمیت داده است كه توسل به زور و نیروى نظامى را در اختلاف و كشمكش‌هاى داخلى، در صورتى كه شیوه‌هاى مسالمت آمیز اثر بخش واقع نشود تجویز كرده است.
حجت‌الاسلام اکرمی امنیت را مفهومی فراتر از بقاء کشور دانست و تاکید کرد: امنیت مفهومی فراتر از بقاء و صیانت ذات کشور دارد، به عبارت دیگر، ممکن است در زمان، تمامیت ارضی و استقلال و حاکمیت یک کشور محفوظ باشد.

 

captcha