آیت‌الله حائری شیرازی به دیار باقی شتافت/ اقامه نماز توسط آیت‌الله شبیری زنجانی
کد خبر: 3674805
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹

آیت‌الله حائری شیرازی به دیار باقی شتافت/ اقامه نماز توسط آیت‌الله شبیری زنجانی

گروه حوزه علمیه: آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، نماینده سابق مردم شیراز در مجلس خبرگان رهبری درگذشت.

آیت‌الله حائری شیرازی به دیار باقی شتافت

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله حائری شیرازی از اعضای پیشین مجلس خبرگان رهبری که از چندی پیش به علت بیماری در بیمارستان امام علی ابن ابی طالب (ع) بستری بودند، ظهر امروز در 81 سالگی دعوت حق را لبیک گفتند.
مراسم تشییع معظم‌له، فردا صبح ساعت 9.30 از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) حضور به هم رسانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم رحیمی، مسئول دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری شیرازی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مردم قدرشناس ایران اسلامی به‌خصوص اهالی قم و فارس دعوت کرد در مراسم تشییع ایشان که فردا صبح ساعت 9:30 از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار خواهد شد حضور به هم رسانند.

وی افزود: نماز میت بر پیکر این عالم فرزانه و استاد اخلاق حوزه توسط آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی اقامه می‌شود و پیکر آن مرحوم در حرم مطهر دفن خواهد شد. مراسم اولین شب ارتحال آن مرحوم نیز فردا شب 30 آذرماه در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار خواهد شد.

زندکی‌نامه

محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی در اسفند سال ۱۳۱۵ در شیراز در خانواده‌ای اصیل و روحانی که به تعبیر وی «رغبتشان الی ا... بود» به دنیا آمد. پدرش آیت‌الله عبد الحسین حائری، مجتهد زاهد و عارفی بود که جز به ضرورت سخن نمی‌گفت و مادرش بانویی مسلمان، پارسا و دین باروری بود که در دوران منع حجاب و رضاخانی، نزدیک به ۲۵ سال به اعتراض در خانه نشست.

آیت‌الله حائری تحصیلات کلاسیک خود را تا اخذ دیپلم ریاضی در شیراز طی کرد و در سال تحصیلی ۳۵-۳۴ به قصد شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه به تهران آمد. اما مأموران رژیم پهلوی، وی را علی‌رغم داشتن همه شرایط برای ورود به دانشگاه به دلیل مسائل سیاسی از تحصیل در دانشگاه باز داشتند. او از آن پس، به خاطر درک وجود جوهر استقلال در روحانیت و نظام طلبگی (سال ۱۳۳۵) به تحصیل علوم حوزوی رو آورد.

دوره سطح را ابتدا در مدرسه منصوریه و مدرسه سید علاءالدین حسین و سپس مدرسه آقا باباخان طی نمود. در این دوره از محضر درس آیت الله بهاء الدین محلاتی و آیت‌الله شیخ محمد علی موحد بهره وافر برد.
وی پس از فراغت از دروس سطح، برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم هجرت کرد و در درس آیت الله العظمی بروجردی و همچنین درس آیت‌الله داماد و امام خمینی حاضر شد و به کسب فیض پرداخت.

ورود آیت‌الله حائری به عرصه مبارزات سیاسی به سال‌های پس از تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه باز می‌گردد که به علت شدت تعلق خاط به حضرت امام خمینی (ره) قادر به ادامه تحصیل در قم نگردید و به شیراز مراجعت نموده و به تدریس دروس حوزوی و سامان دادن یک حرکت فکری و فرهنگی به روز در مسجد شمشیرگر‌ها پرداخت.

در طول ۱۰ سال جلسات مستمر دراین مسجد مبارزات سیاسی فرهنگی خود با رژیم را پی گیری نمود؛ و پس از تجربه سال‌ها زندان و تبعبد درسال ۱۳۵۳ به قم مهاجرت نمود؛ و این بار در کنار شهیدان آیت‌الله دکتر بهشتی و قدوسی و آیت‌الله جنتی و مصباح یزدی کمر همت به تربیت طلاب علوم دینی در مدرسه حقانی بست که بسیاری از خدمتگزاران فعلی نظام ثمره این سالیان اند.

پس از انقلاب جلسات درس منظمی را برای دانشجویان پیرو خط امام و دفتر تحکیم وحدت در محل لانه جاسوس اداره نمود و به دفاع از مبانی نظام پرداخت که کتاب ولایت فقیه حاصل این جلسات است.

ایشان در دوره اول مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده اول شیراز به این مجلس راه یافت و ریاست کمیسیون اصل ۹۰ را به عهده گرفت. پس از شهادت شهید محراب حضرت آیت‌الله دستغیب در ۲۰ آذر ۱۳۶۰ از جانب امام به امامت جمعه شیراز منصوب گردید.

حاصل سال‌ها امامت جمعه ایشان ایراد خطبه‌های محققانه و تشکیل جلسات مستمر علمی با اساتید حوزه و دانشگاه حول محور علوم انسانی اسلامی است. تقدیم بیش از بیست عنوان کتاب و ارایه مقلات تخصصی در حوزه اقتصاد اسلامی از دیگر ثمرات این سالیان است.

ایشان در دوره اول و دوم خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم فارس به مجلس خبرگان راه یافت و پس از فوت امام راحل به عنوان اولین مخالف شورایی شدن رهبری سخنان مؤثری را در این مجلس ایراد نمود که در نهایت به انتخاب مقام معظم رهبری منجر شد.

 از وی بیش از بیست کتاب منتشر شده‌است که برخی از آنها عبارتند از: مثل‌ها و پندها (در 8 جلد)- پول رایج جهانی و احیای پول اسلام- در اسلام پول کار نمی‌کند- ولایت فقیه- نماز- رمز دوام پیوند- در سایه سار وحی- انسان الهی- سیری در آفاق نور- انسان‌شناسی- تفسیر سوره حمد- علم و دین- تفکر- اخلاق در اسلام- اخلاق اسلامی- درس سحر (شرح ابیات حافظ)- راه رشد- تبلیغ در جبهه- نکته‌ها- الولایة- جاری حکمت منتشر شده است.

captcha