مروری بر رویدادهای معارفی رسانه‌ها/ بودجه قرآنی در صدر؛ این قسمت، نظارت غیرعلمی
کد خبر: 3674838
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲

مروری بر رویدادهای معارفی رسانه‌ها/ بودجه قرآنی در صدر؛ این قسمت، نظارت غیرعلمی

گروه فعالیت‌های قرآنی: انتقاد یک پیشکسوت قرآنی از شیوه غیرعلمی نظارت بر بودجه این بخش، هراس آل‌سعود از همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، بررسی جلسات ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و برگزاری مراسم نکوداشت آیت‌الله واعظ‌زاده‌ خراسانی، از جمله مهمترین اخبار معارفی رسانه‌ها در روز جاری هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، صفحات معارفی رسانه‌های مختلف، امروز چهارشنبه 29 آذر 96 نیز اخباری با محتوای دینی و قرآنی منتشر کرده‌اند که در ادامه به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته است.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز پنج خبر منتشر کرده که مهمترین این اخبار، مصاحبه با پیشکسوت قرآن، علی‌اکبر حنیفی است که به بیان نکاتی درباره بودجه بخش قرآنی کشور پرداخته است.
حنیفی به این خبرگزاری گفته است: متأسفانه در سال‌های گذشته بودجه قرآنی کشور به یکباره افزایش پیدا کرد اما به هر دلیل خِیر این بودجه برای افراد فعال و کسانی که دارای خدمات قرآنی بودند یا به درستی نرسید یا اصلاً نرسید. بنابراین توزیع بودجه قرآنی عادلانه نبوده و بخشی از آن سلیقه‌ای و بخشی هم دیکته شده بوده است لذا بودجه قرآنی به‌هنگام و درست برای نهادهای قرآنی و فعالان قرآنی تخصیص داده نشده و یک نابسامانی در توزیع آن وجود داشت.
حنیفی معتقد است؛ اگر تلاش ما بر این است تا بودجه‌های قرآنی افزایش پیدا کند باید قبل از این کار ابتدا نهادی برای حسابرسی ایجاد شود و عملکرد دستگاه‌ها و مؤسسات قرآنی در این زمینه رصد شود، در واقع باید پارلمانی باحضور نماینده‌های استانی قرآن داشته باشیم که بودجه‌ها باحضور این عزیزان تخصیص و توزیع شود یعنی چیزی مانند بودجه کل کشور که پارلمان برای آن تصمیم می‌گیرد و ردیف بودجه مشخص می‌کند و دولت نیز برای آن طرح می‌دهد از این رو اگر با بودجه‌های قرآنی هم اینگونه رفتار شود همه از آن دفاع می‌کنند که سال به سال به بودجه قرآنی کشور اضافه شود.
این خبرگزاری همچنین در گفت‌وگو با مهدی بابایی، مدیر دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران به بررسی کتابت قرآن کریم به خط نسخ و به شیوه هندی در این مرکز پرداخته است. بابایی در این گفت‌وگو بیان می‌کند: شیوه کتابت این مصحف شریف مختص شبه قاره هند است و این قرآن توسط یکی از کاتبان دارالکتابه با نام «علیرضا تک دهقان» از شهرستان آبیک استان قزوین کتابت شده است. تمام کارهای طراحی و آماده‌سازی قرآن کریم به خط هندی توسط همکاران مرکز طبع و نشر انجام و به چاپ رسیده و اکنون در مرحله تجدید چاپ است.
مدیر دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران درخصوص ویژگی‌های خاص این مصحف به شیوه هندی، معتقد است: این برای نخستین مرتبه است که قرآنی برای مردم منطقه شبه قاره هند در قالب 604 صفحه و به صورت ختم به آیه چاپ به رسیده است چراکه تا پیش از این چنین مصحفی در این منطقه وجود نداشته است.
خبرگزاری فارس در خبری دیگر از برگزاری دهمین دوره تلاوت‌های مجلسی خبر داده و می‌نویسد: دهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی از اول تا پانزدهم دی‌ماه ۱۳۹۶ در مراحل مختلف برگزار می‌شود. مراحل مقدماتی جشنواره از ابتدای دی‌ماه در جلسات قرآن چهار نفر از اساتید قرآن در تهران برگزار شده و ۶ نفر از فینالیست‌ها از طریق این جلسات راهی مرحله فینال می‌شوند. سایر فینالیست‌ها هم به عنوان برگزیدگان ادوار گذشته در مرحله نهایی حاضر خواهند شد.
مرحله نهایی جشنواره تلاوت‌های مجلسی با حضور برگزیدگان دور مقدماتی روز ۱۵ دی‌ماه در حسینیه صاحب‌الزمانی(عج) به نشانی مولوی، تقاطع خیابان ولیعصر(عج) برگزار خواهدشد. در این برنامه ضمن اهدای جوایزی نفیس به برگزیدگان، به عموم علاقه‌مندان هم به قید قرعه هدایایی تقدیم خواهد شد.
دو مطلب منتشر شده دیگر در صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس در روز 29 آذرماه شامل «یلدایی متفاوت در شبکه قرآن و معارف سیما با ویژه برنامه «بوستان» و « ترتیل صفحه ۲۵۵ قرآن با صدای استاد «پرهیزکار»+دریافت» است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم، امروز چهارشنب 29 آذر 96 به بررسی هراس آل سعود از همایش بین‌المللی دکترین مهدویت پرداخته است. تسنیم در این گزارش خود اشاره کرده است: همایش بین‌المللی دکترین مهدویت یکی از اثر بخش‌ترین همایش‌ها در حوزه مهدی یاوری محسوب می‌شود که تاکنون سیزده دوره آن با حضور اندیشمندان و صاحبنظران زیر نظر پژوهشکده مهدویت برگزار شده است. سیزدهمین دوره همایش بین‌المللی مهدویت در تاریخ اردیبهشت ماه امسال و با حضور دانشمندان و پژوهشگران حوزه مهدویت در ایران برگزار شد که اثرات بی بدیلی را در حوزه مهدویت و مهدی شناسی بر جای گذاشت.
اما واکنش‌های مختلف به همایش بین المللی دکترین مهدویت و اهداف آن نیز قابل توجه است و حتی برخی از دشمنان قسم خورده نظام و تشیع نیز از غافله توهین و تکذیب اهداف والای این همایش عقب نماندند و در این میان واکنش‌هایی را نسبت به مهدویت و اهداف آن در نظام جمهوری اسلامی به دنبال داشتند. محمد بن‌ سلمان ولیعهد سعودی همزمان با ایام برگزاری همایش بین المللی دکترین مهدویت، خصم و کینه خود را نسبت به اهداف مهدی یاوری و مهدویت نشان داد.
وی در مصاحبه با یکی از شبکه‌های غربی با اشاره به ایدئولوژی شیعیان به مسئله ظهور امام زمان (عج) ادعا کرده بود:«ایران می‌خواهد منطقه را برای ورود «مهدی المنتظر» [عج]، آماده کند و معتقد است که این منطقه برای مهدی‌المنتظر است و باید برای ورودش زمینه‌سازی شود و باید برکل منطقه و جهان اسلام سیطره یابد.
این خبرگزاری همچنین در گفت‌وگو با مهدی نادی، نماینده اتحادیه موسسات قرآنی کشور در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به بررسی نکاتی درباره جلسات ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن پرداخته است. نادی در این گفت‌وگو افت سطح شرکت‌کنندگان در جلسات ستاد، عدم اطلاع برخی از نمایندگان از ماموریت‌های دستگاهشان و دفاع ضعیف از آنها و ترک جلسه در اواسط آن توسط برخی از افراد در همین جلسات نخستین ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم را مورد انتقاد قرار داده و معتقد است: این ستاد محلی برای تصمیم‌گیری کلان و ملی در خصوص طرح ملی حفظ قرآن کریم است و اشکالات مذکور به این هدف ضربه خواهد زد.
تسنیم همچنین در دو خبر دیگر به بیان اسامی ۵۶ راه یافته به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات «شوق تلاوت» و خبری از شبکه قرآن و معارف سیما با عنوان یلدایی متفاوت در شبکه قرآن با ویژه برنامه «بوستان» پرداخته است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) امروز به گفت‌وگویی با مصطفی رزاق کریمی، کارگردان مستند «بانوی قدس ایران» پرداخته است. کریمی به این خبرگزاری گفته است: من «بانوی قدس ایران» را یک فیلم سیاسی نمی‌دانم. اینها کلیشه هستند. سیاست را کسان دیگری معرفی کردند ولی من می‌گویم مردم ایران باید با مسائلی غیر از سیاست هم آشنا شوند به همین دلیل برای ساخت این فیلم دنبال این بودم که زندگی شخصی امام(ره) و همسرش را به تصویر بکشم.
این مستند‌ساز درباره لازمه انجام یک تحقیق خوب، پیش از شروع ساخت یک مستند، بیان کرد: امام(ره) آنقدر از نظر سیاسی معرفی شده که فقط وجودش را یک سلول سیاسی می‌شناسند چه برسد به همسرش. سعی شد در این مستند به بُعد انسانی و محور عشق بین یک رهبر و همسرش بپردازیم که البته کار دشواری بود. بین زن و شوهری که بالای ۶۰ سال با هم زندگی کردند و وقتی امام(ره) فوت کرد، همسرش حدود ۲۰ سال ادامه حیات داد و با همان اعتماد به نفس و گویش اشرافی خودش تا آخرین روزها زندگی کرد.
این خبرگزاری در خبری دیگر از برگزاری مراسم نکوداشت آیت‌الله واعظ‌زاده‌ خراسانی در مشهد مقدس خبر داده و آورده است: حجت‌الاسلام علی رحمانی، دبیر علمی همایش نکوداشت مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده‌ خراسانی با اعلام این خبر گفت: این همایش با توجه به مقام و جایگاه مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی در عرصه قرآن، در مشهد برگزار خواهد شد.
این مراسم ۳۰ آذرماه امسال با همکاری دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی ساعت ۸ صبح در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات خراسان رضوی برگزار می‌شود.
خبرگزای ایسنا در روز جاری، دو خبر دیگر با عناوین « سبک زندگی آیت‌الله سیستانی کتاب شد» و «استفاده از لقب «دکتر» در حوزه نشانه خودباختگی است» منتشر کرده است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز کم کاری را پشت سر گذاشته و فقط دو خبر معارفی منتشر کرده است.
بررسی وضعیت آزادی مذهبی در ایران برای مسیحیان، موضوع خبر معارفی اول این خبرگزاری است. براساس این گزارش، سبوه سرکیسیان، اسقف اعظم ارامنه تهران در گفت وگو با خبرگزاری افه اسپانیا درباره آزادی مذهبی در جمهوری اسلامی ایران عنوان می‌کند: در ایران ، اذیت و آزار مسیحیان به خصوص کلیساهای سنتی (ارمنی ، آشوری و کلدانی )، وجود ندارد و در بین جامعه ارمنی ، دست کم در طول 100 سال اخیر هیچ موردی گزارش نشده است و دولت ایران ، حقوق همه مسیحیان را به رسمیت می‌ شناسد.
به عقیده اسقف اعظم ارامنه ، آزادی مذهبی‌ در ایران وجود دارد. وی توضیح می‌دهد: مسیحیان اجازه دارند که مراسم مذهبی‌ و جشن های خود نظیر کریسمس را برگزار کنند اما بر اساس قوانین ایران ترویج دینی ممنوع است .

این خبرگزاری در صفحه معارف خود در خبری دیگر به تحلیل موضوع اسلام‌ستیزی به بهانه مبارزه با تروریسم پرداخته و آورده است: یکی از مفاهیمی که برای صورت‌بندی این رویکرد مورد بهره‌برداری آمریکا و کشورهای غربی قرار می‌گیرد، تعمیم اصطلاح «تروریسم» به اسلام است. بر این اساس با الصاق دو واژه اسلام و ترور نوعی اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی را دامن می‌زنند. در این میان رشد و گسترش گروه‌های رادیکالی همچون القاعده و داعش که ساخته و پرداخته غرب هستند، بهانه‌ای برای جریانات اسلام‌ستیز با پشتوانه و هدایت رژیم صهیونیستی ایجاد کرد تا با سرمایه‌گذاری‌های گسترده، به ایجاد قرابت میان اسلام با تروریسم بپردازند. بنابر این سعی کردند با ساخته و پرداخته کردن گروه ‌های تروریستی و رادیکال همچون داعش، پازل اسلام‌ستیزی را کامل کنند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر در روز جاری اساسا به روز نشده و آخرین خبری که منتشر کرده مربوط به روز گذشته یعنی 28 آذرماه است.
باشگاه خبرنگاران جوان
باشگاه خبرنگاران جوان، امروز صفحه قرآن و عترت خود پنج خبر منتشر کرده و از جمله در گزارشی به بررسی اهمیت و آثار صله رحم پرداخته و آورده است: اهمیت صله رحم در اسلام به حدی است که می‌توان گفت جزء اولویت‌های بزرگ اسلامی است، هیچ راه نجاتی برای قاطع رحم وجود ندارد و برای صله کننده، مژده فراوان است، که در اسلام، صله رحم را وسیله فزونی رزق و روزی، عامل بسیار موثر در افزایش عمر، پاک کننده اعمال و رفتار، آسان کننده سختی های مرگ، و موجب پاداش‌های فراوان آخرتی، می دانند.
صِلِۀ رَحِم به معنای ارتباط و دیدار با خویشاوندان و کمک به آنها از آموزه‌های اخلاقی اسلام است. قرآن و احادیث بر صله رحم تأکید کرده‌اند، تا آنجا که قرآن ترک‌کنندگان آن را در شمار زیان‌کاران و لعنت‌شدگان معرفی می‌کند. در روایات نیز صله رحم به عنوان بهترین عمل پس از ایمان، اولین سخنگوی قیامت، بهترین خصلت مؤمن و مهم‌ترین عامل طولانی شدن عُمر معرفی شده است. بنابر حدیثی قدسی، صله رحم از رحمت خداست و هر کس آن را ترک کند، از رحمت او محروم خواهد ماند.
باشگاه خبرنگاران، امروز چهارشنبه 29 آذر 96 همچنین چهار خبر معارفی دیگر با عناوین زندگی نامه شهید آقاجانی، حکم شرعی کشیدن سیگار، یلدایی متفاوت در شبکه قرآن و معارف سیما و حدیث پیامبراکرم (ص) درباره امتحان بنده مومن را منتشر کرده است.
میزان
خبرگزاری میزان نیز امروز صرفا یک خبر منتشر کرده که حاوی حدیثی از امام صادق(ع) است. در این حدیث از زبان امام هفتم شیعیان به بیان 5 نعمتی پرداخته که زندگی را گوارا می‌کند.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران، امروز در صفحه دین و علوم قرآنی خود دو خبر منتشر کرده که اولین مورد مربوط به انتشار کتاب «رمز پیروزی» به قلم آیت‌الله سبحانی به زبان آذری است.
حضرت آیت‎الله سبحانی در مقدمه این کتاب عنوان کرده است: هدف ما در این کتاب، بیان گوشه‌ای از علل پیروزی مردان موفق جهان و راز خوشبختی آن‌هاست تا نسل جوان از برنامه سودمند و تجربیات آن‌ها حداکثر استفاده را بنمایند. در جاده‌ای قدم بگذارند که قبلا هموار است و از راه‌های پر پیچ و خم و سنگلاخ‌ها و بیراهه‌های زندگی بپرهیزند.
خبر دیگر در صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری ایبنا در روز جاری نیز مربوط به انتشار «کتاب الصلاة»؛ بحث نماز در آیات و روایات و استنباطات فقهی، اثر مرحوم سید جمال‌الدین موسوی گلپایگانی، مرجع تقلید و از عرفای شیعه است. این کتاب با همکاری مشترک انتشارات نورالولاء و انتشارات دلیل ما، در یک‌هزار و 566 صفحه چاپ و منتشر شده است.
این کتاب که در سه بخش و 12 فصل به زبان عربی به همت گروه محققان موسسه آل‌البیت تدوین شده، به بررسی بحث نماز در آیات و روایات و استنباطات فقهی می‌پردازد.

captcha