شاگردان از ابتکارات آیت‌الله حائری شیرازی می‌گویند/ پیشبرد انقلاب در سنگر حوزه و دانشگاه
کد خبر: 3675860
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶

شاگردان از ابتکارات آیت‌الله حائری شیرازی می‌گویند/ پیشبرد انقلاب در سنگر حوزه و دانشگاه

گروه دانشگاه: حجت‌الاسلام غرویان، از شاگردان آیت‌الله حائری شیرازی در حوزه علمیه به ابتکارات فکری و درسی، ساده‌زیستی، دوری از تجمل و تشریفات و اهل تفکر بودن استاد خود اشاره کرد و جوکار به تشریح فعالیت‌های قبل از انقلاب و دغدغه‌مندی آیت‌الله حائری شیرازی در زمینه مباحث علوم انسانی و اقتصاد اسلامی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، از علمای مبارز و مجاهد و از اساتید درس اخلاق حوزه‌های علمیه و نماینده سابق ولی‌فقیه در استان فارس بود که پس از عمری تلاش و تدریس و تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) که چهارشنبه گذشته، 29 آذرماه، در سن ۸۱ سالگی در قم دار فانی را وداع گفت. حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان، استاد فلسفه حوزه علمیه قم و از شاگردان آیت‌الله حائری شیرازی، پیرامون شخصیت استاد و وجاهت علمی استاد در حوزه علمیه سخن می‌گوید و بهرام جوکار، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز به فعالیت‌های انقلابی در بین جوانان اشاره می‌کند.

ارائه مباحث نو و ابتکارات ذهنی در کلاس درس

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان در بیان نحوه آشنایی خود با آیت‌الله حائری شیرازی می‌گوید: در سال 1358 برای تحصیلات علوم حوزوی به مدرسه رسالت قم وارد شدم و ایشان استاد و من شاگرد کلاس‌ها و درس‌های ایشان بودیم. آیت‌الله حائری شیرازی در این مدرسه درس اخلاق و تفسیر قرآن می‌گفتند، از ویژگی‌های کلاس‌های ایشان این بود که مباحث نو و ابتکاری در ارائه بحث داشتند و تلاششان این بود افراد دغدغه‌مند تربیت کنند.

وی ادامه می‌دهد: از آن زمان خدمت ایشان رسیدیم و با ایشان آشنا شدیم و بعدها آیت‌الله حائری شیرازی امام جمعه شیراز شدند و در چند نوبت که برای سخنرانی به شیراز رفتم، این توفیق را داشتم که با ایشان ملاقات کنم و در نماز جمعه‌های شیراز شرکت کنم. کتابی نیز با عنوان «تمثیلات» از آیت‌الله حائری شیرازی چاپ شده که بسیار خواندنی است و سفارش می‌کنم همه بخوانند، آن ابتکارات ذهنی و فکری ایشان در این کتاب کاملا منعکس شده است.

غرویان با اشاره به برخی ویژگی‌های اخلاقی و علمی استاد خود بیان می‌کند: آیت‌الله حائری شیرازی خیلی اهل تفکر بودند و هم دوره‌های ایشان نقل می‌کنند که در ایام جوانی گاهی ساعت‌ها می‌نشستند و به برگ درختی نگاه می‌کردند و فکر می‌کردند.

ساده‌زیستی استاد؛ سفره‌ای از نان و کشک

وی افزود: ایشان بسیار انسان ساده‌زیستی بودند. یک‌بار در سفر به شیراز در اوایل دهه 70 به منزل ایشان رفتم و خدمت ایشان رسیدم و گفتند ناهار بمان و یادم هست ناهار آن روز ایشان سفره‌ای ساده از کشک و نان بود، در حدود 27 سالی که امام جمعه شیراز بودند، زاهدانه زندگی می‌کردند.

استاد حوزه علمیه قم با نقل خاطره‌ای از آیت‌الله حائری شیرازی گفت: خیلی سال‌های قبل‌تر حدود 62 و یا 63، صبح‌های جمعه در مسجد جامع نارمک تهران کلاس داشتند و بنده هم یک کلاسی آنجا برای جوانان برپا می‌کردم که پس از شرکت در بحث آیت‌الله شیرازی، آن کلاس برگزار می‌شد و در آن کلاس‌ها بنده از درس‌های آیت‌الله حائری شیرازی استفاده می‌کردم، یادم است وقتی با ماشین به دنبال ایشان می‌رفتیم گاهی در بین مسیر ایشان جوارب‌های خود را به پا می‌کردند و خیلی اهل تشریفات ظاهری نبودند و صفای باطن داشتند. در مجموع ایشان مرد عرفان، اخلاص و اخلاق بودند و درس‌های بسیاری برای طلاب قم در مدرسه فیضیه می‌‌گفتند که قابل استفاده و کاربردی بود.

تالیف کتاب ولایت فقیه؛ ماحصل سلسله جلسات با دانشجویان

آیت‌الله حائری شیرازی از مبارزان پیش از انقلاب بودند که در مسجد شمشیرگرهای شیراز نیز جلسات تفسیر برگزار می‌کردند و راهنمایی جوانان را بر عهده داشتند؛ در فرصتی که نیروهای شاه به مسجد هجوم می‌برند ایشان را به همراه جمعی از جوانان دستگیر و راهی زندان می‌کنند. بهرام جوکار، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به فعالیت‌های آیت‌الله حائری شیرازی در این مسجد بیان کرد: آن مسجد مرکز فعالیت‌های ایشان در آن زمان بود، پس از انقلاب نیز در لانه جاسوسی سلسله بحث‌هایی را برای دانشجویان پیرو خط امام(ره) برپا می‌کنند که حاصل این جلسات کتابی با عنوان «ولایت فقیه» است که می‌توان گفت پس از کتاب ولایت فقیه امام(ره) در ایام بعد از انقلاب، اولین کتابی است که در زمینه ولایت فقیه در کشور انتشار پیدا کرد.

جوکار با اشاره به برخی ویژگی‌های استاد خود گفت: آیت‌الله حائری انسانی بسیار باهوش و از حافظه‌ای بسیار قوی برخوردار بود و تا زمانی که ایشان رحلت کردند، این حافظه قوی را تا آخرین لحظات عمر داشتند. ایشان از پیروان واقعی ولایت فقیه بودند که در زمان امام(ره) شاگرد امام(ره) و پیرو ایشان و پس از رحلت امام نیز تابع مقام معظم رهبری بودند.

دغدغه‌های آیت‌الله حائری شیرازی در مباحث علوم انسانی و اقتصاد اسلامی

وی با بیان دغدغه مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی در مباحث و مسائل علوم انسانی اظهار کرد: در مسائل علوم انسانی، اجتماعی و مسائل اقتصادی به عنوان یک فرد متخصص اظهارنظر و صحبت می‌کردند و در جلساتی که در دانشگاه برگزار می‌شد و اساتید اقتصاد حضور پیدا می‌کردند، مسائل اقتصادی را بغیر از آنچه که در خطبه‌ها بیان می‌کردند، به صورت اختصاصی مطرح می‌کردند و من ندیدم در بحث‌‌هایی که ایشان مطرح می‌کردند، کسی اعتراضی داشته باشد. در مباحث کشاورزی نیز ایشان خود یک کشاورز بود و بسیار اطلاعات ریز، عینی، دقیق و قابل توجه برای متخصصین داشت که قابل استفاده فراوان بود و در این مسائل نیز صاحب نظر بود.

این عضوهیئت علمی افزود: آیت‌الله حائری از جمله کسانی بود که در خطبه‌های نماز جمعه خود در مورد صهیونیست و یهودیت که اکنون در جهان مطرح است، به صورت مفصل بحث‌هایی را که کمتر جایی گفته و نوشته شده بود، مطرح می‌کرد و من روحانی و امام جماعتی را ندیدم که این‌گونه به این مسئله بنگرد و در خطبه‌های خود به این مسائل بپردازد.

وی ادامه داد: شجاعت، مناعت طبع، روحیات و خلق و خوی ایشان زبان‌زد عام و خاص بود، در یکی از خطبه‌های نماز جمعه که آقای موحد گاهی اوقات که آقای حائری به دلیلی نمی‌توانستند خطبه را بخوانند، به جای ایشان می‌آمدند، خطبه خواندند و ضمن آن گفتند: هفته گذشته خدمت مقام معظم رهبری بودیم و آقای حائری آنجا گفتند اگر ممکن است مرا معاف کنید و رهبری نیز از ایشان تشکر کردند و فرمودند شما در این سمت باقی می‌مانید، شما در شیراز و استان فارس هستید، خیالم راحت است، لذا استعفای ایشان را قبول نکردند. نهایتا پس از 27 سال با درخواست ایشان موافقت شد و ایشان راهی قم شدند و در آنجا جلسات و مباحث خود را دنبال می‌کردند.

captcha