حسینعلی معزی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ادارهکل آموزش و پرورش فارس در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایكنا) از فارس، با اشاره به اهمیت توجه به نماز در میان دانشآموزان گفت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش مسؤلیت آموزش نماز این فریضه الهی را به فرزندان میهن اسلامی به عهده دارد باید تمام تلاش خود را برای انجام این وظیفه انجام دهد و با برنامهریزی لازم زمینه آموزش نماز را برای همه دانش آموزان فراهم كرده و به گونهای عمل كند تا دانشآموزان با میل و رغبت خود به اقامه نماز بپردازند و به صورت داوطلبانه در نماز جماعت شرکت كنند.
وی افزود: اجرای نماز جماعت و فراهم کردن اقامه نماز به ویژه در مدارس از حساسیتهای ویژهای برخوردار است و چه بسا اگر خوب برنامهریزی نشود باعث گریز دانشآموزان از نماز و یا نماز جماعت شود و از طرفی رعایت بعضی از نکات باعث جذب دانشآموزان به نماز جماعت و نمازخانه و مسجد میشود.
معزی به تبیین ویژگیهای یك نماز جماعت خوب و نمونه در مدارس پرداخت و گفت: با توجه به تجاربی که در چندین سال مسؤلیت در حوزه نماز مدارس دارم و با توجه به ویژگیهای سنی دانشآموزان و شیوههای صحیح تربیت دینی آنان یک نماز جماعت خوب و نمونه در مدارس نمازی است که یكسری ویژگیها و بایستههایی داشته باشد.
وی ادامه داد: نخست اینکه محل اقامه نماز جماعت باید دارای ویژگیهایی باشد که دانشآموزان در آن احساس راحتی، شادمانی و انبساط خاطر كنند این موضوع در مدارسی که نمازخانه دارند راحتتر محقق میشود اما در مدارسی که نمازخانه وجود ندارد با مشکلاتی روبهروست.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس تأكید كرد: یک نمازخانه خوب باید از نظر وسعت متناسب با تعداد دانشآموزان مدرسه باشد از نظر سیستم تهویه و گرمایشی و سرمایشی مناسب باشد، فرش نمازخانه تمیز و مناسب بوده و سمت قبله آن به گونهای باشد که صفوف دانشآموزان با اشکال مواجه نشود و اگر از فرشهالی سجادهای استفاده شده جهت فرشها به سمت قبله باشد تا نظم بیشتری بر صفوف نماز حاکم شود.
وی اضافه كرد: همچنین وضعیت وضوخانه مدرسه و سرویسهای بهداشتی مناسب و وجود آب گرم در فصلهای سرد از ویژگیهای یک نمازخانه خوب است.
به اعتقادی معزی، یک نمازخانه خوب دارای دمپایی برای تسهیل وضوی دانشآموزان و کفشداری یا جاکفشی، مهرهای تمیز سجادههای زیبا و تمیز، سیستم صوتی متناسب ، بهداشت مناسب و تزئینات متناسب با نمازخانه است.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس همچنین جایگاه امام جماعت در مدارس را یادآور شد و گفت: امام جماعت آشنا به مسائل کودکان و نوجوانان، خوش برخورد، جذاب و آگاه و با اولویت روحانی توانمند و حضور منظم و راس ساعت مقرر امام جماعت در نماز از دیگر ویژگیهای یک نماز جماعت نمونه است.
وی با بیان اینكه حضور مستمر مدیر و سایر همکاران در صفوف نماز به عنوان الگوی عملی دانشآموزان از ویژگیهای یک نماز جماعت نمونه در مدرسه است، گفت: همچنین حضور گسترده دانشآموزان بهصورت داوطلبانه و با نظم در نماز جماعت از ویژگیهای اصلی یک نماز جماعت نمونه در مدرسه است و این حضور گسترده باید برگرفته از تبلیغ مناسب مسؤلان مدرسه باشد نه خدای ناکرده با اجبار و شیوههای نادرست.
معزی بیان كرد: ساعت برگزاری نماز در ابتدای اذان شرعی و تعطیلی تمامی فعالیتهای آموزشی و فرهنگی و ورزشی و... در زمان اقامه نماز جماعت از دیگر ویژگیهای یک نماز جماعت مطلوب در مدرسه است.
وی، تقسیم وظایف و کارهای نمازخانه بین دانشآموزان و دادن مسؤلیت به آنها به ویژه اذانگویی، مکبری، معطر کردن نمازخانه و... را از دیگر شرایط یک نماز جماعت مطلوب در مدرسه برشمرد و گفت: علاوه بر اینها پخش اذان مناسب حلقومی توسط همکاران یا دانشآموزان، قرائت دعای بین نماز و یا سخنرانی کوتاه چند دقیقهای برای آشنا كردن دانشآموزان به احکام نماز از دیگر مؤلفههای مدنظر این مهم است.
معزی با بیان اینكه نماز جماعت مدرسه نباید طولانی شود و همچنین به موقع اجرا شده و به موقع پایان یابد و با دیگر برنامهها هم تداخلی نداشته باشد و سپس ادامه داد: تعریف، تحسین و احترام به دانشآموزان نمازگزار در نمازخانه و چشمپوشی از برخی از غفلتهای دوره کودکی، نوجوانی از ویژگیهای نماز جماعت مناسب و خوب است.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس در پایان با تصریح اینكه در این استان فعالیتهای گستردهای در خصوص اقامه نماز در استان انجام شده و نماز جماعتهای باشکوهی در مدارس انجام میشوند، گفت: معمولاً در هر شهرستان تعدادی از مدارس نمازخانههای با شرایط ذکر شده دارند.