مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / مطالب معارفی مناسبتی جایگزین مطالبات قرآنی
کد خبر: 3677038
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / مطالب معارفی مناسبتی جایگزین مطالبات قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: در حالی که در روزهای گذشته شاهد انتشار اخبار متعددی در صفحات معارفی با موضوع پیگیری بودجه قرآنی و مطرح کردن مطالبات قرآنی‌ها در این زمینه بودیم، اما امروز این موضوع در بسیاری از خبرگزاری‌ها جای خود را به مطالب معارفی مناسبتی داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، بیشتر خبرهایی که صفحات معارفی رسانه‌ها امروز به آن پرداخته بودند، بحث میلاد امام حسن عسکری(ع) بوده است، موضوعی که رسانه‌ها با توجه به رویکرد و سیاست خود به بیان مطالب معارفی،‌ احادیث، گفت‌وگو و ... در این زمینه پرداخته‌اند.
خبرگزاری فارس امروز نیز همچون روزهای گذشته موضوع بودجه قرآنی را پیگیری کرده و در خبری از ناامید بودن برای افزایش بودجه قرآنی صحبت کرده است. تسنیم به بهانه سی و نهمین سالروز درگذشت استاد مصطفی اسماعیل که روز پنجم دی‌ماه بوده است، به معرفی این چهره مطرح قرآنی پرداخته است.
ایسنا بیشترین تمرکز خود را بر روی پنجمین نشست نمایندگان اعتاب مقدس جهان اسلام گذاشته و سه خبر از چهار خبر منتشر شده امروز خود را به این نشست اختصاص داده است. ایرنا نیز علاوه بر اعلام خبر تمدید مهلت ارسال اثر به جشنواره قرآنی آیات، بیانیه بسیج اساتید در مورد سالروز حماسه 9 دی را نیز منتشر کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان از مسابقات قرآن ارتش و کسب رتبه برتر توسط نیروی زمینی در این مسابقات خبر داده و خبرگزاری میزان نیز گفت‌وگوهایی در مورد امام حسن عسکری(ع) با اساتید و کارشناسان قرآنی انجام داده است.
خبرگزاری کتاب نیز تلاش کرده است تا آخرین رویدادهای معارفی و دینی در حوزه نشر را اطلاع‌رسانی کند. در ادامه نگاهی به صفحات معارفی این رسانه‌ها شده است.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز چهارشنبه ششم دی‌ماه در گفت‌وگویی، خط خبری بودجه قرآنی سال 97 را پیگیری کرده است. این خبرگزاری گفت‌وگویی با محوریت بودجه قرآنی سال 97 با نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی انجام داده است. حجت‌الاسلام پژمانفر در این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه امیدی به افزایش بودجه قرآنی در سال 97 نداریم، گفته؛ «در لایحه بودجه سال آینده اعتبار منشور توسعه فرهنگ قرآنی با کاهش 60 درصدی نسبت به امسال مواجه شده است که ما با رایزنی‌ها سعی داریم این اعتبار را در کمیسیون تلفیق افزایش دهیم و قرار بود روز گذشته جلسه‌ای برای این امر داشته باشیم که محقق نشد. با وجود تلاش‌ها امیدی به افزایش بودجه قرآنی نداریم».
فارس همچنین در گزارشی به معرفی برخی مؤلفه‌های اثرگذار در تقسیم بودجه‌های قرآنی استان‌ها پرداخته و در آن «جمعیت هر استان» به عنوان مهم‌ترین شاخص در این تقسیم‌ بودجه معرفی شده است.
در بخشی از این گزارش عنوان شده که؛‌ «حمایت از اجرای برنامه‌های قرآنی برنامه‌های مصوب شورای‌های هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی در راستای اسناد سه‌گانه در استان‌ها سازوکار خاصی دارد به طوری که شاخص‌های مختلفی در تعیین بودجه هر استان دخیل است که بر اساس تقسیم‌بندی شورای توسعه فرهنگ قرآنی 6 مؤلفه و سازوکار پیش‌بینی شده است».
در این گزارش علاوه بر جمعیت،‌ «عملکرد شورای استان»، «وجود مناطق محروم»، «مرزنشینی»، «تهدید عرفان‌های کاذب و فرق» و «مناطق ویژه قومی و مذهبی» به عنوان دیگر مولفه‌های تقسیم بودجه قرآنی استان‌ها اعلام شده است.
این خبرگزاری همچنین در خبر دیگری به جوابیه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به یکی از خبرهای منتشر شده در فارس طی روزهای گذشته، اشاره کرده است.
خبرنگاران فارس همچنین در خبری کوتاه به نشست چهار روزه انجمن بانوان قرآنی پرداخته و در گفت‌وگو با مسئول اطلاع‌رسانی این نشست فهرست کارگاه‌هایی که در آن برپا می‌شود را منتشر کرده است.
گفت‌وگو با «مهدی غلام‌نژاد» قاری ممتاز کشورمان خبر دیگر صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس است. غلام‌نژاد که اخیراً به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت معرفی شده، در این گفت‌وگو از آمادگی خود برای حضور در این رقابت خبر داده است. مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت فروردین‌ماه سال آینده برگزار می‌شود.
تفسیر آیات 56 تا 58 سوره مبارکه «ذاریات» از تفسیر نمونه آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و نیز بارگذاری فایل صوتی تلاوت ترتیل شهریار پرهیزکار از دیگر مطالبی است که این خبرگزاری تا زمان تنظیم این گزارش مخابره کرده است.
تسنیم
دسته‌بندی قرآنی و عترتی بودن اخبار منتشر شده در صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم امروز نمود بیشتری پیدا کرده است.
این خبرگزاری در خبرهای قرآنی خود به انتشار گزارشی با محوریت استاد «مصطفی اسماعیل» به مناسبت سی و نهمین سالروز درگذشت این استاد که روز پنجم دی‌ماه بوده پرداخته و در آن آورده است؛‌ «بدون تردید، می‌توان شیخ مصطفی اسماعیل را یکی از شاخص‌ترین قاریان این عرصه دانست و سهم وی در تصویرگری معانی آیات قرآن را بسیار عظیم و مهم تلقی کرد. این قاری بزرگ، به راستی بارزترین شخصیت قرآنی تاثیرگذار پس از شیخ محمد رفعت در قرن بیستم میلادی قلمداد می‌شود. وی نه تنها در میان قشر متخصّص و صاحب‌نظر از جایگاه والایی برخوردار است؛ بلکه اسطوره بی‌بدیلی نیز برای مردم به شمار می‌رود».
در این گزارش به ویژگی‌های فنی صدا، ویژگی فنی در اداء و ویژگی‌های تعبیرگرانه استاد مصطفی اسماعیل اشاره شده است. این خبرگزاری همچنین در خبر دیگری به بیان نظر مقام معظم رهبری در مورد استاد مصطفی اسماعیل پرداخته است.
بررسی راهبردهای رسانه ملی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی و گزارشی تصویری از کرسی تلاوت بانوان در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از دیگر خبرهای منتشر شده در خبرگزاری تسنیم است که در بین اخبار قرآنی به چشم می‌خورد.
در بین خبرهای عترتی نیز بیشتر خبرهایی با محوریت سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) منتشر شده است. از جمله این خبرها می‌توان به فیلم مولودی‌خوانی «منصور ارضی» در مدح این امام همام اشاره کرد. «مدعیان دروغین مهدویت در عصر امام حسن عسکری(ع)» خبر دیگر این خبرگزاری در این زمینه است.
همچنین سخنانی از آیت‌الله العظمی «بهجت» که در آن اشاراتی به فتنه دوران امام حسن عسکری(ع) شده و نیز توصیف «رجبی دوانی» از لقب «عسکری» از دیگر خبرهایی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم است.
این خبرگزاری در ادامه خبرهای مناسبتی امروز خود هشتاد و هشتمین جلسۀ سیری در صحیفۀ سجادیه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «سید عبدالله فاطمی‌نیا» استاد اخلاق را پوشش داده است. این استاد اخلاق در صحبت‌های خود به موضوع «راه‌اندازی نهضت علمی توسط امام حسن عسکری(ع) در شرایطی دشوار» اشاره کرده است.
در این روز همچنین آیت‌الله قرهی،‌ موسس و متولی حوزه علمیه امام مهدی(عج) یادداشتی با موضوع دلایل ترس حکومت عباسی از امام حسن عسکری(ع) را در اختیار تسنیم قرار داده است.
انتشار سروده‌ای از «محمدحسین رحیمیان»، شاعر جوان و آئینی کشور در مورد امام حسن عسکری(ع) و درگذشت حجت‌الاسلام شیخ محمدمهدی تاج لنگرودی دیگر عناوین خبری امروز تسنیم است.
در نهایت و با توجه به زلزله شب گذشته که در تهران رخ داد، این خبرگزاری به دنبال پاسخی برای این سوال که «آیا در زلزله خفیف، نماز آیات واجب می‌شود؟» رفته است. در این خبر همچنین فهرست مواردی که نماز آیات بر آنها واجب است ذکر شده است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه و تا زمان تنظیم این گزارش چهار خبر منتشر کرده که سه مورد از آنها از سازمان اوقاف و امور خیریه و پنجمین نشست نمایندگان اعتاب مقدس جهان اسلام که با حضور نمایندگانی از کشورهای ایران و عراق برگزار شد، پرداخته است.
این خبرها شامل، صحبت‌های مطرح شده توسط حجت‌الاسلام «علی محمدی»، رئیس سازمان اوقاف و حجت‌الاسلام و «احمد شرفخانی»، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه است. همچنین خبر دیگر از نشست نمایندگان اعتاب مقدس جهان اسلام به «تشکیل هفت کارگروه برای برنامه‌ریزی مدیریت اماکن متبرکه» اشاره داشته است.
شب گذشته پنجم دی‌ماه در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم مراسم شب میلاد امام حسن عسکری(ع) با حضور مراجع عظام تقلید برگزار شد. خبرگزاری دانشجویان ایران در گزارشی از این مراسم به انعکاس بیانات حجت‎الاسلام والمسلمین «سیدحسین حسینی قمی»، از اساتید حوزه و دانشگاه پرداخته است. ایسنا از بیانات مطرح شده توسط این استاد دانشگاه عنوانی سیاسی - اقتصادی برگزیده و به طرح این سوال که «مسئولان از چه کسانی می‌پرسند قیمت‌ها را بالا ببرند؟» پرداخته است. در بخشی از بیانان این استاد دانشگاه آمده است؛ «مسئولان باید به داد جامعه برسند؛ آنها از چه کسانی می‌پرسند که قیمت‎ها را بالا ببرند یا نه؟ این سوال را باید از مردم عام که با هزاران مشکل دست‌ و پنجه نرم می‎کنند بپرسند، نه کسانی که ۵ یا ۶ میلیون حقوق را کافی نمی‌دانند».
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه معارف روز چهارشنبه ششم دی‌ماه سه خبر منتشر کرده است.
انتشار بیانیه سازمان بسیج اساتید به مناسبت سالروز حماسه 9 دی از جمله خبرهای امروز ایرنا در صفحه معارف است که «احترام به نهادهای قانونگذار از اهم توجهات ایرانیان در حماسه 9 دی بود» در عنوان آن ذکر شده است.
همچنین این خبرگزاری خبر کوتاهی از جلسه‌ای که روز گذشته در صدا و سیما و به منظور بررسی راهبردهای صدا و سیما در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل شد، منتشر کرده است.
تمدید مهلت ارسال اثر به جشنواره ملی نمایش آیات خبر دیگر این خبرگزاری است. در این خبر از تمدید این جشنواره تا پایان بهمن‌ماه خبر داده شده است. تا پیش از این، آخرین مهلت برای ارسال اثر بیستم دی‌ماه اعلام شده بود.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان بخش زیادی از خبرهای ششمین روز دی‌ماه خود را به مطالب معارفی که حاوی اطلاعاتی در این زمینه است، اختصاص داده است.
این خبرگزاری ابتدا خبری از مراسم اختتامیه مسابقات قرآن ارتش منتشر کرده و در راستای همین خبر در مطلب دیگری به کسب رتبه اول نیروی زمینی ارتش در مسابقات قرآن آجا اشاره کرده است.
این خبرگزاری همچنین دو خبر از سازمان اوقاف و امور خیریه مخابره کرده که در اولین خبر، مشاور امور بانوان این سازمان از برگزاری همایش «بصیرت‌افزایی خانواده سازمان اوقاف» خبر داده و خبر دیگر نیز به پنجمین نشست نمایندگان اعتاب مقدس جهان اسلام پرداخته است.
خلاصه‌ای از زندگی امام حسن عسکری(ع)، گلچین مدیحه و مولودی برای ولادت امام حسن عسکری(ع)، بسته شعری به مناسبت میلاد امام حسن عسکری(ع)، چهل حدیث امام حسن عسکری(ع) و ... از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است.
میزان
خبرگزاری میزان نیز امروز تلاش کرده است تا با انتشار مطالب معارفی - مناسبتی از قافله صفحات معارفی دیگر رسانه‌ها در این زمینه عقب نماند. این خبرگزای امروز صفحه دین و اندیشه خود را با گفت‌وگویی با محوریت امام حسن عسکری(ع) به روز کرده است.
دو گفت‌وگو با دو کارشناس علوم قرآنی با محوریت امام حسن عسکری(ع) از دیگر عناوین خبری این خبرگزاری است. همچنین این خبرگزاری حدیث روز خود را به موضوع قرض دادن و پاداشی که برای آن در نظر گرفته شده، اختصاص داده است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران با انتشار شش خبر آخرین رویدادهای این حوزه را مخابره کرده است. از جمله خبرهای منتشر شده در این خبرگزاری گفت‌وگو با «داوود عمارتی مقدم» یکی از نامزدهای جایزه جلال است. این نویسنده در گفت‌وگوی خود به معرفی کامل کتاب «بلاغت از آتن تا مدینه» پرداخته است.
نشست «میراث علمی تشیع» شامگاه روز دوشنبه 4 دی‌ماه با حضور اساتید، محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در موسسه دارالعرفان برگزار شد. خبرگزاری ایبنا امروز به انتشار مطالب مطرح شده در این نشست توسط حجت‌الاسلام «حسین انصاریان» پرداخته و در آن به این موضوع که «محصولات علمی و فکری علمای شیعه از مهم‌ترین میراث تشیع است»، اشاره داشته است.
انتشار یادداشتی از «سیدعباس حسینی‌نیک» در مورد حکمت قانونگذاری برای حمایت از حقوق ترجمه و تکثر، انتشار آخرین اثر نویسنده جنال‌آفرین آمریکایی در ایران، درنگی بر سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و اعلام نامزدهای نهایی جایزه داستان شیراز از دیگر عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری کتاب ایران است.
مهر
خبرگزاری مهر امروز در صفحه قرآن و عترت به انتشار یک خبر که گفت‌وگویی با مسئول دارالقرآن‌الکریم استان قزوین است پرداخته، «جواد قلی‌پور» در گفت‌وگوی خود با مهر از برگزاری 395 کلاس قرآن در هر فصل از سال در این استان خبر داده است.

captcha