متن ️پیام وزیر فرهنگ به کنگره ملی مفسر قرآن آیت الله آقا نجفی
کد خبر: 3677103
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲

متن ️پیام وزیر فرهنگ به کنگره ملی مفسر قرآن آیت الله آقا نجفی

گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت بزرگداشت مقام آیت الله آقا نجفی همدانی(ره) مفسر قرآن، پیامی را به این کنگره صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سید عباس صالحی به شرح ذیل است:

«بسم الله الرحمن الرحیم»

تاریخ مشحون از افتخار حوزه های علمیه، گویای استقامت و اخلاص عالمانی است که برای انجام وظیفه و ابلاغ پیام الهی، چونان مشعلی فروزان، فرا راه مردمان عصر خویش را روشن ساخته اند.

اینانند که به فرموده رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) چراغ هاي زمين اند و جانشينان پيامبران؛ و هم اینانند که به فرموده مولی الموحدین (علیه السلام) تا گردش شب و روز باقی است، آنها نیز باقی اند و نورافشانی شان جاودانی است.

 

از جمله این ستارگان درخشان، آیت الله آقانجفی همدانی است که نه تنها خطه عالم خیز و کهن همدان، بلکه جامعه علمی تشیع، مفتخر به وجود اوست.

ایشان مجتهدی زمان شناس و مفسری ژرف اندیش بود که علم آموزی را از این شهر و از محضر پدر ارجمندش، آیت الله سیدعلی عرب آغاز کرد؛ پدری که خود دانش آموخته مکتب فقهی نجف و نیز تربیت شده حلقه سلوکی آخوند ملاحسینقلی همدانی و آیت الله سیداحمد کربلایی بود.

 آیت الله آقانجفی همدانی، با هجرت به نجف اشرف، از شاگردان مبرز آیات عظام میرزای نائینی و شیخ محمد حسین غروی اصفهانی گردید.

او که بعدها به دامادی استادش، میرزای نائینی نیز مفتخر شد، سالیانی دراز به خوشه چینی از خرمن دانش و فضائل این استاد و اساتید دیگر پرداخت و سرانجام با پشتکار فراوان و دقت ورزی های عالمانه، به مقام اجتهاد نائل آمد.

بازگشت آقانجفی به همدان نیز، برکات فراوانی به دنبال داشت. ایشان علاوه بر انجام وظایف دینی و اقامه جماعت، به نگارش تفسیر «انوار درخشان» و سپس شرحی بر «اصول کافی» و دیگر آثار پرداخت و مواریثی نفیس و ارجمند از خود بر جای نهاد.

آیت الله آقانجفی همدانی علاوه بر ژرف اندیشی علمی و نیز سجایای والای اخلاقی، دارای سلوکی انقلابی بود و از احساس مسؤولیت بالایی در قبال تحولات اجتماعی و سیاسی کشور برخوردار بود.

وقوع انقلاب اسلامی و واقعه دفاع مقدس، دو رویداد مهمی است که معظم له به خوبی امتحان خود را در آنها پس داد؛ چنانکه همگان ایشان را به عنوان ملجأ و پناه جوانان انقلابی و رزمنده می شناختند.

کنگره ملی بزرگداشت مقام علمی آقانجفی همدانی، فرصتی است تا ضمن معرفی این عالم فرزانه، از خدمات علمی، معنوی و انقلابی ایشان تجلیل شود و به یمن این رخداد مبارک، آحاد مردم حقیقت جو، و به ویژه نسل جوان، با بنیان های فکری و شیوه های رفتاری این چهره درخشان و مردمی بیشتر آشنا گردند.

در پایان از مساعی همه مسئولان و دست اندرکاران این کنگره فاخر، صمیمانه قدردانی نموده و از ذات احدیت، مزید توفیق همگان را خواستارم.

سید عباس صالحی

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

captcha