مشکلات قرآن‌آموزان برای حضور در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن / معضلات ادغام یک آزمون
کد خبر: 3677116
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵

مشکلات قرآن‌آموزان برای حضور در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن / معضلات ادغام یک آزمون

گروه مسابقات: یکی از مربیان حفظ قرآن کریم با اشاره به برخی مشکلات قرآن‌آموزان برای ثبت نام در آزمون سراسری حفظ قرآن کریم، گفت: تا پیش از ادغام آزمون حفظ قرآن کریم شاهد برگزاری رایگان آزمون‌ها توسط سازمان اوقاف بودیم اما این رویه بعد از ادغام تغییر کرده است.

مریم شیخ‌زاده، از مربیان حفظ قرآن کریم، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در مورد شرایط ثبت‌نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، گفت: مشکلی که در زمینه آزمون سراسری حفظ قرآن کریم وجود دارد و تنها محدود به استان اصفهان و شهرستان مبارکه نیست، بحث هزینه‌های این آزمون است.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته از طرف سازمان اوقاف و امور خیریه متولی برگزاری کلاس‌های طرح ملی حفظ قرآن کریم به صورت رایگان برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم بوده است، افزود: در سال‌های گذشته این آموزش‌ها و این آزمون توسط سازمان اوقاف کاملاً رایگان برگزار می‌شد و مربیان نیز به صورت جهادی در این طرح همکاری داشته و در دورترین روستاهای کشور که امکان رفت و آمد به آنها به سختی فراهم است، طرح را اجرا کرده اند.

شیخ‌زاده با تأکید بر اینکه مربی در طرح آموزش قرآن به دوردست ترین روستاها مراجعه می‌کند، تا قرآن‌آموز را جذب خود کنند، گفت: برخلاف موسسات زیر نظر سازمان تبلیغات و اداره ارشاد، در این طرح به جای اینکه منتظر قرآن‌آموز باشیم، خود به دنبال قرآن‌آموز می‌رویم.

این مربی حفظ قرآن کریم خاطرنشان کرد: متاسفانه موضوعی که به وجود آمد بحث برگزاری آزمون سراسری حفظ قرآن کریم به صورت مشترک بین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر اساس آن هر دانش‌آموز یا شرکت کننده باید مبلغ پنج هزار تومان برای حضور در این آزمون پرداخت کند.

شیخ‌زاده با اشاره به اینکه بخشی از هزینه هایی که از ثبت‌نام کننده‌ها دریافت می‌شود، برای اهدای جوایز به موسساتی که بیشترین قبولی را داشته‌اند، هزینه می‌شود، اذعان کرد: مسئله اصلی این نیست، بلکه مسئله اصلی این است که مربی جهادی که نزدیک به شش سال رایگان و بدون هیچ چشمداشتی کار می‌کند، شاهد جذب حافظان تربیت شده به موسساتی که زیر نظر ارشاد یا سازمان تبلیغات فعالیت می‌کنند، خواهد بود و به این ترتیب ثمره تلاش مربیان جهادی اوقاف توسط این موسسات مصادره می‌شود. این موسسات برخلاف طرحی که در اوقاف اجرا می‌شود، نه تنها دوره هایشان رایگان نیست بلکه مبالغی نیز بابت شهریه دریافت می‌کنند.

این مربی حفظ قرآن کریم با اشاره به آزمون سراسری حفظ قرآن کریم و جمعیت مخاطب آن که بیشترین مانور را می‌توان بر روی دانش‌آموزان انجام داد، گفت: ما در طرحی که توسط اوقاف اجرا می‌کردیم، پس از هر دوره آموزش دو آزمون کتبی و شفاهی را از قرآن‌آموزان به عمل می‌آوردیم بدون اینکه حتی یک ریال از قرآن‌آموز دریافت کنیم، اما اکنون و در آزمون سراسری حفظ قرآن کریم که سه دستگاه در برگزاری آن همکاری دارند قرآن‌آموز باید مبلغی را پرداخت کند.

وی با تأکید بر اینکه بعد از ادغام شدن آزمون اوقاف با ارشاد هر متقاضی باید پنج هزار تومان برای ثبت‌نام پرداخت کند، گفت: با این وجود، این مبلغ تمام هزینه نیست، چرا که افراد برای ثبت‌نام و اسکن عکس به کافی نت مراجعه کنند که آنها نیز معمولاً بین هفت تا 12 هزار تومان دریافت می‌کنند، یعنی یک دانش‌آموز برای حضور در این آزمون حدود 20 هزار تومان پرداخت کند.

شیخ‌زاده بیان کرد: در این آزمون بسیاری هستند که خانوادگی حافظ قرآن بوده و همه در آزمون شرکت می‌کنند، یعنی یک خانواده اگر بخواهد در آزمون حضور داشته باشد باید حداقل 100 هزار تومان پرداخت کند.

این مربی حفظ قرآن خاطرنشان کرد: امیدوارم صدای ما به مسئولان زحمتکش که قدردان زحمات آنها هستیم، برسد و خواهشی که از آنها داریم این است که در مورد دانش‌آموزان ابتدایی، از دریافت این هزینه صرف نظر کنند چرا که سال‌های قبل این آزمون رایگان بوده و پرداخت چنین مبالغی برای برخی خانواده‌ها واقعاً مشکل است.

وی در ادامه به یکی دیگر از مشکلاتی که در این آزمون برای مربیان و قرآن‌آموزان به وجو آمده است اشاره و اظهار کرد: مشکل دیگر نیز اسکن عکس‌ها هست، من امروز برای ثبت‌نام قرآن‌آموزان، هر قدر تلاش کردم موفق به اسکن عکس‌ها نشدم، در واقع عکس‌ها مورد تأیید قرار نمی گرفت. پیشنهاد ما این است که حداقل اسکن عکس را برای بعد از آزمون و صرفاً برای افرادی که حائز رتبه شده اند، اجباری کنند.

شیخ‌زاده همچنین به زمان بسیار محدود برای ثبت‌نام در این آزمون اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه زمان کمی برای ثبت‌نام در نظر گرفته شده است، فرصت چندانی برای ثبت‌نام اینترنتی وجود ندارد و در کنار این اسکن عکس نیز زمانبر است.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود بار دیگر بر بالا بودن هزینه ثبت‌نام برای برخی از متقاضیان اشاره و اظهار کرد: سوال من این است که اگر یکی از قرآن‌آموزان نتواند ثبت‌نام کند و یا توان پرداخت هزینه را نداشته باشد گناه این دانش‌آموز را چه کسی متقبل خواهد شد و چه کسی جوابگو خواهد بود. دغدغه‌ای که من به عنوان یک مربی حفظ قرآن کریم دارم این است که دانش‌آموزی که 9 ماه است مشغول یادگیری است شرایط برای ثبت‌نام او فراهم باشد.

captcha