آقانجفی قدرت نرم جامعه ماست
کد خبر: 3677187
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹

آقانجفی قدرت نرم جامعه ماست

گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مرحوم آقانجفی از مفاخر کشور ما و وزنهای در قدرت نرم جامعه است.

 به گزارش خبرگزاری بین الملل قرآن(ایکنا) از همدان، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در کنگره ملی مفسر بزرگ، آیت الله نجفی با بیان اینکه تکریم مفاخر یک ملت بخشی از قدرت نرم یک جامعه است اظهار کرد: قدرت سخت از طریق تطمیع قدرت و ثروت تأمین می شود اما در قدرت نرم مجموعه ای از امور فکری و فرهنگی مؤثر هستند. 

وی تصریح کرد: جامعه ای که زبان غنی دارد از قدرت نرم برخوردار است، و جامعه ای که از زبان ارزش ها بهره می برد قدرت نرم بالاتری دارد و یکی از مؤلفه های قدرت نرم جامعه، مفاخر جامعه هستند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بقا و پشتوانه جامعه، اضمحلال ناپذیری قدرت نرم جامعه است گفت: مفتخریم که امروز برای بزرگداشت یکی از مفاخر علیم و معنوی کشور در این فضا گرد هم آمده ایم اگرچه در سالهایی که کتب انوار درخشان آقانجفی منتشر شده بود نمی دانستیم چه گنجی در پس زبان این عالم پنهان است. 

وی به اجازه نامه های اجتهاد آقانجفی از بزرگان علمی دین اشاره و بیان کرد: مرحوم محمدحسین غروی اصفهانی و مرحوم نائینی از جمله این بزرگان هستند که از عباراتی همچون عالم العلّام در اجازه نامه آقانجفی استفاده کرده اند در حالی که این عبارات برای هرکسی و در هر موقعیتی رقم نمی خورد. 

صالحی ادامه داد: در حوزه وجوه اخلاقی و تهذیبی مرحوم آقانجفی نیز همین علما و بزرگان اذعان و اشاراتی داشته اند و این مایه مباهات و فخر این خطه و جهان تشیع است. 

وی متذکر شد: مرحوم آیت الله نجفی از وجوه مختلفی مورد توجه است از جمله تربیت خانوادگی او که خاص بود و توفیقات بسیاری در سیر و سلوک معنوی و درک محضر بزرگان دین داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بیان کرد: همدرسان مرحوم نجفی از جمله آیت الله خویی و علامه طباطبایی و ... بوده اند که در آسمان علم و اجتهاد ستاره های بی نظیری هستند. 

وی یادآور شد: مرحوم آقانجفی به چند موضوع مهم در زندگی خود وفادار بود که مهمترین آن وفاداری به علم، تدریس، تألیف و پژوهش بود و دانش پژوهی جزء عناصر وجودی او شده بود. 

صالحی به وقاداری مرحوم آقانجفی به مردم خود اشاره و تصریح کرد: او پس از کسب علم و معرفت به همدان بازگشت و در همان مسجد پدری حیات و زیست عالمانه و زاهدانه خود را ادامه داد و عالم بلاد خود شد. 

وی ادامه داد: وفاداری به آرمان های بلند امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی از دیگر خصایص وفادارانه این عالم بزرگ بود چراکه به یقین معتقد بود امام (ره) زعامت نابغه انقلاب اسلامی بودند و مرید امام و مسیر ایشان بود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تبیین کرد: خاطرات بسیاری از مرحوم آقانجفی وجود دارد که هنوز ثبت و ضبط نشده است و دقت نظرهای خاص او که خریداران خاص خود را دارد در مسائلی همچون توکل، تدبر و ... نیازمند بررسی و عرضه گسترده است چراکه در مباحث تربیتی و اجتماعی بسیار مهم و تأثیرگذار است. 

وی افزود: امید است برگزاری این کنگره جرقه ای شود برای بازگشایی مسیر شناسایی و و معرفی ابعاد تفکر و شخصیت این عالم ربانی تا همگان بهره لازم را از وجود مقدس این مجتهد ببرند.

captcha