خدمت‌رسانی خادمان رضوی در سراسر كشور/ بصیرت و زمان‌شناسی ملت ایران در 9 دی ثبت شد
کد خبر: 3677199
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
رئیسی مطرح كرد:

خدمت‌رسانی خادمان رضوی در سراسر كشور/ بصیرت و زمان‌شناسی ملت ایران در 9 دی ثبت شد

گروه اجتماعی: تولیت آستان قدس رضوی با تأكید بر اینكه خدمت به امام رضا(ع) تنها در حرم مطهر ایشان نیست، گفت: امروز خادمان امام رضا(ع) در نقاط مختلف كشور به یاری نیازمندان و محرومان شتافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی امروز، 7 دی‌ماه در همایش «خادم‌یاران رضوی» استان فارس كه در سالن پیامبر اعظم(ص) كنگره سرداران و 15 هزار شهید استان فارس برگزار شد، با بیان اینكه موضوع خدمت و خدمتگزاری امر پسندیده‌ای است، گفت: در دستورات اسلامی حدیثی از امام باقر(ع) نقل شده است که اگر انسان 4 رابطه و تعامل را در خود اصلاح کند زندگی سعاتمندی خواهد داشت؛ رابطه با خدا، خود، دیگران و جهان هستی و طبیعت.
وی افزود: این ارتباط مربوط به این است که انسان جایگاه خودش را نسبت به آنچه باید با خدا داشته باشد و همه افکار و اخلاق و اعمالش جلوه ایمان به خدا و ارتباط با حضرت حق باشد و اگر خدمت به دیگران و گره‌گشایی از کار آن‌ها وجود دارد آن هم در پرتو ارتباط با حضرت حق و برای او باشد.

تعریف انواع خدمت در فرهنگ‌های گوناگون
رئیسی با یادآوری اینكه خدمت در تمام فرهنگ‌ها وجود دارد اما این خدمت‌ها معانی و تعاریفی مختلفی هم دارند و تعریف خدمت میان ما و خدمت در فرهنگ غربی یكسان نیست، گفت: امروز در نگاه ماتریالیستی غرب تعریفی از خدمت وجود دارد كه می‌گویند باید به دیگران خدمت کرد اما اساس این خدمت، منفعت‌گرا و سودطلب است و جایی خدمت می‌كند كه نفعی برای او داشته باشد.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اگر امروز درباره حقوق بشر حرف می‌زنند، حرفشان همین است كه ما تنها در جایی حضور پیدا می‌كنند كه منافعشان تأمین شود یعنی حقوق بشر و دگرخواهی و توجه به دیگران تنها بستگی به تأمین منافعشان دارند و این خدمت، منفعت‌گراست.

خدمت متعالی، برای رضای خداست
وی اظهار كرد: برخی‌ها نیز می‌گویند برای این خدمت به دیگران می‌كنیم كه آرام شویم و اگر این نوع خدمت نگاهی اومانیستی و انسان‌گرایی باشد، باز هم خدمت متعالی نیست چرا كه توجه به دیگران و گره‌گشایی از دیگران كار خوبی است اما خدمت متعالی آن خدمتی است كه برای رضای خداوند انجام شود كه این خدمت با دو نوع دیگر متفاوت است.
رئیسی با بیان اینكه هر كار و سمت اجتماعی كه برای خدا انجام شود، قیمت و ارزش دارد، گفت: همه كارهای در راه رضای خدا مقدس است اما در مظهر امام رئوف بودن و به نام و برای او و جلب رضای او گره‌گشایی از کار مردم کردن، معنا و مفهوم خاص خودش را دارد.
وی خدمت به امام رضا(ع) را دارای معنا ممتازی دانست كه تمام امتیازات دنیایی در آن در حاشیه قرار می‌گیرند و تمام عنوان‌ها كنار می‌روند و همه یك عنوان پیدا می‌كنند و آن خدمت به آستان قدس رضوی است.

خدمت به امام رضا(ع) تنها در حرم نیست
رئیسی یادآور شد: از ابتدای ورود به آستان قدس رضوی با الهام گرفتن از پیام مقام معظم رهبری درباره مفهوم خدمت و خادم و مخدوم، تلاش كردیم تا خدمات آستان قدس رضوی را توسعه دهیم به طوری كه گفتیم خدمت به امام رضا(ع) فقط در حرم مطهر نیست و خادم هم این نیست كه تنها در حرم خدمت می‌كند و مخدوم نیز تنها زائران امام رضا(ع) نیستند چرا كه امروز افراد بسیاری در كشورمان نیازمند خدمت هستند و خادمان امام رضا(ع) نیز می‌توانند از كار مردم با نیت خدمت به این امام همام گره‌گشایی كنند.

باید زمینه خدمت‌گزاری به محرومان و نیازمندان را فراهم كنیم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اینكه امروز خادمان رضوی در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، صنفی و بازاری، درمانی و غیره مشغول خدمت به مردم و نیازمندان هستند، گفت: ما باید زمینه خدمت‌گزاری به محرومان و نیازمندان را فراهم كنیم و در این راستا نیز میلیون‌ها خدمت به نام آستان مقدس امام رضا(ع) در كشور صورت می‌گیرد.
وی در ادامه سخنان خود با تصریح اینكه خادمان حرم مطهر امام رضا(ع) در طول سال 40 روز را به خدمت مشغول می‌شوند، گفت: خادمان می‌توانند برخی از ایام را در حرم مطهر و برخی دیگر از خدمت را در شهرهای خودشان انجام دهند.

خدمت‌رسانی خادمان امام رضا(ع) در نقاط مختلف كشور به نیازمندان و محرومان
رئیسی با بیان اینكه آستان قدس رضوی علاوه بر این‌ها در موارد نیاز مانند وقوع لزله نیز حتماً به یاری نیازمندان می‌شتابد، گفت:‌ بسیاری از خدمت‌ها در كشورمان به دست توانمند ارادتمندان امام رضا(ع) صورت می‌گیرد.
تولیت آستان قدس رضوی تأكید كرد كه ما فضای خدمت‌یاری را با توجه به اینكه مردم به امام رضا(ع) دارند، روز به روز گسترش می‌دهیم چرا كه بسیاری از خدمت‌ها در كشور می‌تواند مخلصانه به نام امام رضا(ع) رقم خورد.
وی با یادآوری اینكه ایران اسلامی یك كشور امام رضایی است و همه ایرانی‌ها توفیق همسایگی با این امام همام را دارند، گفت: بسیاری از نیاز نیازمندان توسط خادمان امام رضا(ع) گشوده می‌شود و در این راستا نیز به مؤسسات و دستگاه‌‌های یاری‌گر محرومان كمك می‌كنیم.

لزوم توجه دفتر آستان قدس رضوی استان‌ها جهت شناسایی و رفع نیازمندی محرومان
رئیسی همچنین به راه‌اندازی دفاتر آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف كشورمان اشاره كرد و گفت: مدیریت آستان قدس در استان‌ها باید برنامه‌ریزی کند تا این خدمت‌ها را در جهت گره‌گشایی نیازمندان و گرفتاران به كار گیرد.

اعزام 500 هزار زائر بار اولی به مشهد مقدس
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینكه طرح اعزام زائران بار اولی نیازمندانی كه در طول عمر خود به دلیل مشكلات مالی قادر به زیارت امام رضا(ع) نبوده‌اند در این حرم مطهر كلید خورده است، گفت: به طور متوسط روزانه یك هزار نفر و تاكنون بیش از 500 هزار نفر از زائران بار اولی از سراسر كشور به حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف شده‌اند.

زیارت برای ملت ما انسان‌ساز و ظرفیت‌ساز است
وی با بیان اینكه امروز زیارت یکی از زمینه‌های بسیار انسان‌ساز و ظرفیت‌ساز برای ملت ماست، به مناقب و ویژگی‌های حضرت شاهچراغ(ع) اشاره كرد و گفت: آن حضرت در مقابل ولی و حجت خدا، به وظیفه خود عمل كرد و این بسیار مهم است كه بتوانیم بر اساس تشخیص درست، پیرو آنچه كه خدا می‌كند، نیز عمل و حركت كنیم.
رئیسی تأكید كرد: حركت انسان در طول زندگی باید همواره با شناخت صحیح باشد ضمن اینكه باید به موقع نیز تصمیم گرفته و زمان‌شناسانه اقدام كند؛ به عنوان مثال زمانی وظیفه این بود كه در جبهه‌ها حضور یابیم و افراد بسیاری در این زمینه ورود كردند و وظیفه خود را انجام دادند به همین دلیل خداوند نام شهدا را بلند و آن‌ها را نام‌آور كرد.

حضور در عرصه‌ها باید زمان‌شناسانه و به موقع باشد
وی با بیان اینكه خداوند كسانی را كه در راه خدا جان و مال خود را ایثار كردند و به موقع تصمیم گرفتند عزت بخشیده است، گفت: همچنین خداوند به كسانی كه بعد از جنگ و زمانی كه كشور دچار فتنه شد، در فتنه‌ها خوب حضور پیدا كردند و خوب دوست و دشمن را شناختند و این حضورشان زمان‌شناسانه نیز بود، عزت می‌دهد.

بصیرت، زمان‌شناسی و ولایت‌مداری ملت ایران در 9 دی ثبت شد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به فرا رسیدن سالروز حماسه 9 دی اشاره كرد و افزود: 9 دی یادآور، روزی است که مردم تصمیم گرفتند و برای دفاع از اسلام و انقلاب حاضر شدند و اعلام موضع کردند و عشقشان هم فقط میثاق با ولایت بود و این بصیرت، زمان‌شناسی، حضور، اعلام وفادداری به ولایت و دشمن شناسی به نام ملت ایران ثبت شد.
وی این بصیرت را شناخت راه زندگی انسان دانست و گفت: بصیرت یعنی اینكه با چشم دل دوست و دشمن بشناسیم و راهبر و مقصد خود را ادامه دهیم البته باید بدانیم كه عامل بدون بصیرت هم مانند راه رفتن بدون راه است لذا باید از خداوند بخواهیم كه به ما بصیرت عاشورایی عطا كند

ادامه راه شهدا، پاسداری از مسیر و مقصد آنان است
رئیسی با بیان اینكه آنچه مردم ایران در 9 دی نشان دادند، همین شناخت صحیح دوست و دشمن و به موقع عمل كردن بود، گفت: ادامه راه شهدا در این است که از راه و مقصدی که شهدا رفتند با همه وجود پاسداری کنیم و پاسداری هم آن است که زمان شناسانه و با بصیرت حرکت کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی تأكید كرد: ‌باید با اقتدا به مقتدای بصیرت‌آفرین خود یعنی مقام معظم رهبری، خودمان و خداوند را شناخته و راه زندگی و دوست و دشمن و همچنین آسیب‌های راه را نیز بشناسیم تا بتوانیم هم خود و هم جامعه را در مقابل این آسیب‌ها مصون‌سازی كنیم.

captcha