اعلام جزئیاتی از مسابقات بین‌المللی و هم‌اندیشی بانوان قرآنی
کد خبر: 3677257
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته/

اعلام جزئیاتی از مسابقات بین‌المللی و هم‌اندیشی بانوان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: اولین هفته دی ماه با معرفی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن کشور کویت و برگزاری نشست مشترک دو نهاد قرآنی آغاز شد با ابلاغ آخرین سرفصل و محورهای جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به دانشگاه‌ها و مسابقات قرآن آجا ادامه یافت و با اختتامیه نشست بانوان مدیر قرآنی و مسابقات خانواده‌های کارکنان وزارت دفاع به پایان رسید.

اعلام جزئیاتی از مسابقات بین‌المللی و هم‌اندیشی بانوان قرآنی

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در هفته ای که پشت سر گذاشته شد، رویدادهای متنوعی در جریان بود، که از جمله آنها می توان به اعلام جزئیاتی از مسابقات بین المللی قرآن ایران، معرفی نمایندگان ایران در مسابقات بین المللی قرآن کشور کویت، ابلاغ آیین نامه کمک هزینه تحصیلی قاریان و حافظان، برگزاری مسابقات قرآن توسط ارگان های مختلف و ... اشاره کرد. در ادامه نگاهی به مهم ترین رویدادهای قرآنی اولین هفته دی ماه شده است.

برگزاری ظهر دلنشین «سید مهدی فاطمیان»

ظهر دلنشین مرحوم «سیدمهدی فاطمیان» از اساتید برجسته حفظ قرآن کشورمان در آستانه چهلمین روز درگذشت این استاد بزرگوار بعد از ظهر روز دوم دی‌ماه در محل خبرگزاری ایکنا برگزار شد. مرحوم سیدمهدی فاطمیان از جمله اساتید متخلق به اخلاق قرآنی بود که در تاریخ ۲۵ آبان‌ماه سال جاری و مصادف با شب شهادت امام حسن مجتبی(ع) پس از تحمل یک دوره سخت بیماری در بیمارستان سینا دعوت حق را لبیک گفت و موجب داغدار شدن جامعه قرآنی کشور به ویژه حافظان کلام وحی شد. گزارش کامل را اینجا ببینید.

اعلام اسامی طرح قرآنی بشارت 1451

همزمان با میلاد حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، اسامی برگزیدگان طرح ملی قرآنی بشارت ۱۴۵۱ در بخش‌های کتبی، پیامکی، کلاس‌های حضوری و مراسم اختتامیه از سوی دبیرخانه این طرح اعلام شد‌.
بر همین اساس، شرکت کنندگان در این طرح می‌توانند لیست اسامی برندگان مسابقات کتبی‌، پیامکی، کلاس‌های حضوری و مراسم اختتامیه را با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما به نشانی www.qurantv.ir مشاهده و دریافت کنند.

معرفی نمایندگان ایران در مسابقات کویت
در اولین روز هفته جاری نمایندگان ایران در یکی از مسابقات بین المللی قرآن معرفی شدند. بر همین اساس مسئولان برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت از ایران برای اعزام قاری و حافظ به این مسابقات دعوت کردند. کمیته اعزام نیز «مهدی غلام‌نژاد» و «محمدجواد دلفانی»، قاری و حافظ کل قرآن کریم را به عنوان نمایندگان ایران به این مسابقات که فروردین‌ماه سال آینده برگزار می شود، معرفی کرد. این دو در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن که شهریورماه امسال در ارومیه برگزار شد به ترتیب رتبه‌های عالی و ممتاز را به دست آوردند.
نشست مشترک دو نهاد قرآنی
همچنین در روزهای ابتدایی این هفته جلسه مشترک مدیران شورای عالی قرآن و رادیو قرآن، روز یکشنبه ۳ دی‌ ماه، به میزبانی رادیو قرآن برگزار و در آن بر ضرورت توجه به اصول، استانداردها و نصاب فنی در تولید تلاوت‌های ترتیل و بهره‌گیری از ظرفیت قاریان توانمند در تلاوت ترتیل تأکید شد. در این جلسه مقرر شد از ظرفیت کارشناسی جلساتی که با موضوع ترتیل به ‌عنوان یکی از دستور کارهای چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن برگزار می‌شود، استفاده شود. همچنین در بخش دیگری از این جلسه در مورد ارتقای کمّی و کیفی کرسی‌های تلاوت اذانگاهی که به صورت مشترک توسط شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و همراهی نهادهای دیگر برگزار می‌شود، گفت‌وگو و تبادل نظر شد.
رقابت قرآنی کارکنان آجا
سی وهفتمین دوره مسابقات کارکنان پایور و وظیفه و همچنین شانزدهمین دوره مسابقات دانشجویان دانشگاه آجا به میزبانی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش در روزهای ابتدایی هفته جاری برگزار شد و تا پایان این هفته ادامه داشت. اختتامیه این مسابقات نیز روز چهارشنبه ششم دی ماه با حضور امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، حجت‌الاسلام موسوی‌کاشانی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری و دیگر فرماندهان و مسئولان این نیرو در سالن همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی ـ سیاسی آجا برگزار شد. تجلیل از پنج مدیر ادارات پنجگانه ارتش و برگزیدگان رشته های مختلف از جمله برنامه های این مراسم بود.
ابلاغ سرفصل های جشنواره ملی قرآن دانشجویان
آخرین سرفصل‌ها و محورهای سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به تمام دستگاه های دانشگاهی ابلاغ شد. این محورها در روزهای ابتدایی هفته ای که پشت سر گذاشته شد به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد تا بر اساس آن مراحل مقدماتی جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان برگزار شود. از مهم‌ترین تغییراتی که در دوره سی و سوم جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان نسبت به دوره سی و دوم صورت گرفته است می توان به اضافه شدن دو رشته جدید در اشاره کرد. همچنین به منظور تولید آثار هنری در این جشنواره، از امسال برای هر کدام از رشته هایی که نیاز به ارسال اثر دارد، یک موضوع محور آثار خواهد بود.
برگزاری نشست ستاد حفظ قرآن در اوقاف
روز دوشنبه نشست ستاد حفظ قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور جمعی از مسئولان و صاحب نظران قرآنی برگزار شد. در بخشی از این نشست، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی بر اهمیت حفظ قرآن به صورت موضوعی تاکید کرد و گفت: باید از موازی‌کاری در فعالیت‌های قرآنی جلوگیری شود؛ چرا که نتیجه فعالیت‌های موازی هدر رفت سرمایه‌ها و پراکنده‌کاری خواهد بود. همچنین در این نشست رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه دو راهبرد تربیت مربیان حفظ قرآن و تکریم حافظان قرآن در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به سازمان اوقاف سپرده شده است، گفت: تحقق این دو ماموریت کلان در سطح ملی نیازمند همکاری همه بخش‌ها و فعالان قرآنی به ویژه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دانشگاه فرهنگیان و موسسات قرآنی است.
آغاز نشست های نمایشگاه قرآن
نخستین جلسه مجمع مشورتی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با موضوع آسیب‌شناسی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، به ریاست عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور گروهی از صاحبنظران حوزه قرآن و عترت برگزار شد. معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در این جلسه که با حضور ریاست سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگانی از معاونت هنری و نهادهای فعال در حوزه نمایشگاهی برگزار شد، طی سخنانی گفت: واقعیت این است که در تمام دوره‌های مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژه‌ای به نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شده است ولی همچنان لازم است درباره غنابخشی بیشتر فکر و رایزنی کرد و از این رو پیشنهاد می‌کنم به طور خاص توجه ویژه‌ای به تقویت جنبه عترت در نمایشگاه نشان داد که در این صورت تغییرات محتوایی مثبت و جدی در بخش های مختلف نمایشگاه پدید آمد.
ابلاغ آیین نامه کمک هزینه تحصیلی قاریان و حافظان
آئین‌نامه اجرایی پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن کریم در هفته جاری ابلاغ شد. بر اساس این آیین نامه کمک هزینه شهریه ثابت و متغیر تحصیل حافظان و قاریان قرآن درهر نیمسال به مشمولان در حدود امتیازات تخصیص یافته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، حداکثر به میزان درصدی که در نظر گرفته شده است، پرداخت می‌شود. در بخشی از این آیین نامه ضمن تأکید بر مسئول بودن سازمان اوقاف برای اجرای این آیین نامه، اشاره شده است که سازمان اوقاف و امور خیریه موظف است مبالغ شهریه پرداختی به دانشجویان مشمول را در هر نمیسال تحصیلی را به همراه نام و نام خانوادگی، جنسیت، سن، مذهب، نام دانشگاه، رشته، استان و شهرستان‌های محل تحصیل، مقطع و نمیسال تحصیلی، کد ملی دانشجو، کد گواهینامه حفظ یا قرائت، تاریخ تکمیل مدارک مثبته، در ایام هر نمیسال تحصیلی به مراجع ذیربط و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه کند. همچنین مسئولیت نظارت بر اجرای این آیین نامه بر عهده شورای توسعه فرهنگ قرآنی گذاشته شده است.
برگزاری نشست چهار روزه بانوان مدیر قرآنی
هفتمین نشست هم‌اندیشی بانوان مدیر قرآنی روز سه شنبه ۵ دی ماه با حضور جمعی از مسئولان قرآنی کشور از جمله لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و رئیس سابق فراکسیون قرآن و عترت مجلس، معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه، مینو اصلانی، مسئول بسیج خواهران کشور و بانوان فعال قرآنی کشور برگزار شد. در این همایش که به مدت چهار روز ادامه داشت هر روز چندین کارگاه با حضور اساتید قرآنی کشور برگزار شد. همچنین در این همایش از راه اندازی کمیته خیرین قرآنی بانوان خبر داد. همایش بانوان مدیر قرآنی صبح روز جمعه هشتم دی ماه با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.
اعلام زمان دقیق برگزاری مسابقات بین المللی قرآن ایران
زمان برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران اعلام شد که بر اساس آن این مسابقات روز ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۷ مصادف با دوم شعبان ۱۴۳۹ هجری آغاز می‌شود. این مسابقات به مدت هشت روز ادامه داشته و روز ششم اردیبهشت‌ماه سال آینده پایان خواهد یافت. از جمله شرایطی که برای این مسابقات در نظر گرفته شده و نسبت به سال گذشته نیز دچار تغییر شده است می‌توان به «عدم شرکت در مسابقات جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته» اشاره کرد. سال قبل این محدودیت دو سال در نظر گرفته شده بود. همچنین در این دوره افرادی که در مسابقات ایران رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کرده باشند، حق شرکت در هیچ دوره‌ای از مسابقات را نخواهند داشت. سال قبل نیز این محدودیت پنج سال در نظر گرفته شده بود. به این معنی که افرادی که رتبه‌های اول تا پنجم مسابقات را کسب می‌کردند تا پنج سال حق شرکت در مسابقات را نداشتند.
مسابقات قرآن خانواده کارکنان وزارت دفاع
دهمین دوره مسابقات خانواده‌های کارکنان وزارت دفاع در بخش فرزندان دختر و پسر، جمعه، هشتم دی‌ماه برگزار شد. در بخش فرزندان ۴۰۰ نفر از دختران و پسران در دو مقطع سنی زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال با هم رقابت کردند. این مسابقات در بخش دختران در ۱۰ رشته چون قرائت ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء و کل و مفاهیم سطح یک و دو به میزبانی سازمان صنایع دریایی و همچنین در بخش پسران نیز در ۱۲ رشته چون قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء و کل و مفاهیم سطح یک و دو و اذان به میزبانی مراکز اقتصادی در دو مقطع زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال برگزار شد. رقابت‌های پسران در مسجد حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) چهارراه پاسداران و رقابت دختران در سازمان توان برپا شد.

captcha