تواضع و فروتنی از ویژگی‌های برجسته مرحوم حجت‌الاسلام تاج لنگرودی بود
کد خبر: 3677355
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور:

تواضع و فروتنی از ویژگی‌های برجسته مرحوم حجت‌الاسلام تاج لنگرودی بود

کانون نبأ: استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) گفت: از جمله ارزش‌های اخلاقی مرحوم تاج لنگرودی تواضع و فروتنی فوق العاده ایشان بود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام محمدمهدی تاج لنگرودی محقق، مؤلف و عالم ربانی روز گذشته دارفانی را وداع گفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مهدی تاج لنگرودی 22 بهمن سال 1310 در شهر لنگرودمتولد شدند، وی از سن 14 سالگی در حوزه  علمیه لاهیجان مشغول به تحصیل و از سال 1326 تا 1339 برای ادامه تحصیلات دینی وارد شهر قم شده و در درس خارج فقه محضر مرحوم آیت ا.. بروجردی در مسجد بالاسر و درس خارج اصول محضر امام خمینی(ره) در مسجد سلماسی را درک کردند.

 شیخ محمد مهدی تاج لنگرودی در سال 1339 همزمان با هجرت به تهران نویسندگی را با نگارش مجموعه تاج آغاز کرد و تا کنون 51 جلد کتاب به رشته تالیف در آورده اند که از مهم ترین آثار منتشر شده وی می‌توان به از مدینه تا مدینه، واعظ خانواده، گفتار وعاظ، سیمای امام زمان (عج)، با امام حسین به سوی بهشت، زشت و زیبا، داستان زنان، اخلاق انبیاء، گفتار انبیاء و...  اشاره کرد.برای بررسی و شناخت بیشتر از این عالم ربانی با حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) و از دوستان نزدیک ایشان گفتگویی انجام دادیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) و امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان در گفتگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، با نام و یاد خدا و با طلب مغفرت به روح شادروان حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی تاج لنگرودی سخن خود را آغازکرد و افزود: اینجانب مرتضی اسماعیل‌پور ملقب به خطیب اصفهانی از اولین سال ورودم به حوزه علمیه اصفهان ازسال۱۳۵۰ علاقه فراوانی به خطابه وسخنرانی داشتم و از همان سال  تمرین منبر را شروع کردم  و روزهای پنجشنبه درمدرسه با طلاب تمرین منبر داشتیم ازجمله کتاب‌هایی که در این راه بهرمند می‌شدیم کتاب گفتاروعاظ و کتاب واعظ خانواده که  از اثار مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین تاج لنگرودی  بود.

این کارشناس حوزه دین، قرآن و معارف ادامه داد: از خاطرات آن دوران، مجالس خانوادگی بود که درآن مجالس از کتاب واعظ خانواده مرحوم لنگرودی استفاده می‌کردیم؛ من آرزو می‌کردم روزی نویسنده این کتاب‌ها را ببینم و از ایشان تشکر کنم  تا اینکه زمان گذشت و به تهران آمدم و سال ۱۳۶۷ درمسجد حضرت اباالفضل(ع) ستارخان از طریق جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد رضا یاسینی با مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی تاج لنگرودی آشنا شدم.

این خطیب اصفهانی افزود: زمان گذشت تا اینکه سال ۱۳۷۰ به مسجد نظام مافی برای منبر دعوت شدم ومرحوم تاج لنگرودی ازمنبری‌های آنجا بودند و اینجا همدیگر را ملاقات می‌کردیم و من ازخاطرات آن دوران سال۱۳۵۰ برایشان بیان می‌کردم.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: مرحوم تاج لنگرودی ساکن شهران بودند و بنده حدود ۵ سال درمسجد جامع امام علی(ع) امام جماعت بودم  و هر روز بعد از نماز سخنرانی و هم‌چنین نهج البلاغه تدریس می‌کردم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل‌پور اظهار کرد: از جمله ارزش‌های اخلاقی مرحوم تاج لنگرودی تواضع وفروتنی فوق العاده ایشان و همین طور بسیارخوش مشرب ومهربان بودند. هنگام ورود درمسجد به عنوان اینکه ایشان حق استادی داشتند من کفش ایشان را دربرابرشان قرارمی‌دادم ایشان ناراحت می‌شدند ولی بنده می‌گفتم من به شما مدیون هستم.

استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) تهران گفت: یک روزی که ایشان وارد مسجدنظام مافی شدند؛ دیدم به سختی راه می‌روند و متوجه شدم یکی از پاهای ایشان را در اثربیماری قطع کرده‌اند پرسیدم چرا؟ گفتند به علت بیماری بری بری که واقعا ناراحت کننده بود.

مدرس حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) تهران با بیان خاطره‌ای گفت: یکی ازخاطرات زیبایی که از مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین تاج لنگرودی دارم؛ یک روز از مسجد امام علی(ع) شهران به مرحوم تاج لنگرودی تماس می‌گیرند و می‌گویند شما شب‌های چهارشنبه برای نهج‌البلاغه بیاید. ایشان در جواب می‌گویند شما در مسجد، خودتان خطیب اصفهانی دارید چرا از من دعوت می‌کنید.

وی ادامه داد: یک روز در مسجد نظام مافی هم مرحوم تاج لنگرودی و هم اینجانب منبر داشتیم قبل از منبر، مرحوم تاج لنگرودی ماجرای تلفن را نقل کردند و من پیش خود گفتم این مرد چقدر متواضع است که به یک طلبه احترام می‌گذارد.

امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) گفت: ازجمله آثار وجودی ایشان غیر از آثار مکتوب وجود دو فرزند دانشور وفرهیخته است که هر دو ازمبلغان دین  وخدمتگذران اسلام ونظام هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور در پایان در یک جمله حجت‌الاسلام والمسلمین مرحوم تاج لنگرودی معرفی کردند و افزودند: مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی تاج لنگرودی، انسانی فرهیخته، خطیبی توانا، نویسنده‌ای زبر دست و عالمی خدا ترس و معاد اندیش بود که تا آخرین لحظه حیات و زندگی خود ازرهگذر منبر وخطابه وخواندن مصایب آل الله و روضه‌خوانی امرار معاش می‌کرد  رضوان الهی شایسته مقامش باد؛ عاش سعیدا ومات سعیدا خداوند ایشان را با پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم محشور فرماید آمین یارب العالمین.

علیرضا برومند

captcha