کارگاه آموزشی توانمندی سازی جوامع محلی و روستایی استان مرکزی برگزار شد
کد خبر: 3677589
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
حسینی:

کارگاه آموزشی توانمندی سازی جوامع محلی و روستایی استان مرکزی برگزار شد

گروه اجتماعی: دوره آموزشی توانمند سازی فعالان حوزه گردشگری استان مرکزی با حضور دهیاران روستاهای هدف گردشگری و مدیران اقامتگاه‌های بوم گردی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، دوره آموزشی توانمند سازی فعالان حوزه گردشگری باحضور دهیاران روستاهای هدف گردشگری و مدیران اقامتگاه‌های بوم گردی استان امروز، 9 دی ماه، در مرکز جامع علمی کاربردی صنایع دستی برگزار شد.

سید محمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، در این باره گفت: طرح توانمند سازی جوامع محلی و کارگاه‌های آموزشی با رویکرد توسعه ظرفیت‌های روستایی در استان برگزار می‌شود. 25 روستای هدف گردشگری در استان به عنوان روستاهایی شاخص در نظر گرفته شده است، که مستعد توسعه گردشگری هستند.
حسینی ادامه داد: برای توسعه جوامع روستایی استان مرکزی، طرح مطالعاتی و پژوهشی روستاها اجرایی شده که در حوزه یکپارچه سازی روستایی و محلی به ویژه ظرفیت‌های اشتغال‌زایی و تولیدی تاثیرگذار است. از این رو کارگاه‌های آموزشی، برای دهیاران روستاهای هدف گردشگری جهت احداث خانه‌های بوم گردی و توسعه گردشگری روستایی برگزار شد تا شاهد توسعه این صنعت در روستاها باشیم تا از مهاجرت جلوگیری شود. هدف از این طرح کمک به معیشت و ایجاد اشتغال خرد روستایی است.
وی با تاکید بر احیا و توسعه گردشگری روستایی افزود: با مشاغل خانگی می‌توانیم صنایع دستی منسوخ شده روستاها را، تولید و احیا کنیم. همین طور خانه‌های بوم‌گردی، که خانه‌های تاریخی و قدیمی هستند باید بهسازی و بازسازی شوند تا بتوان زیر ساخت‌های توسعه گردشگری را فراهم کرد. همچنین اهالی روستاها نقاط قوت منطقه را شناسایی کنند و با توجه به پتانسیل موجود جهت تقویت، گام موثر بردارند.
حسینی در پایان اضافه کرد: بسیاری از گردشگران علاقمند دارند در فضای روستایی قرار گیرند و از دغدغه‌های فکری زندگی شهری دور شوند. در سال‌های اخیر اقامتگاه‌های بوم گردی طرفداران بسیاری پیدا کرده زیرا تجربه زندگی در میان منطقه بومی می‌تواند جالب و هیجان انگیز باشد. میراث فرهنگی با تلاش و برنامه‌ریزی جهت توسعه هرچه بهتر این صنعت اشتغالزا حامی روستاییان، جهت احداث اقامتگاه‌های بوم گردی است با این رویکرد استان می‌تواند زمینه ساز فرصتی نو برای توسعه گردشگری پایدار باشد.

captcha