ضرورت تهیه پيوست بحران در تهران/ نیازمند تیم آماده‌باش فضای مجازی هستیم
کد خبر: 3677904
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴

ضرورت تهیه پيوست بحران در تهران/ نیازمند تیم آماده‌باش فضای مجازی هستیم

گروه جامعه: عضو شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت تهیه پیوست بحران تاکید کرد و گفت: باید یک پیوست بحران و پدافند غیرعامل در پروژه‌های عمومی ازجمله مراکز تجاری و مال‌ها تهیه شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، احمد مسجد جامعي در جلسه علنی روز یکشنبه در سى و چهارمين جلسه شورای شهر تهران ‌‌پس از استماع گزارش محمدعلی نجفی، شهردار تهران پیرو اقدامات انجام شده شهرداری در بحث زلزله، گفت: باید بگوییم که امکانات مدیریت بحران ما در تهران کم است.


وی افزود: ٥٢٦ كيلومتر در تهران راه داريم كه٢٦٠ كيلومتر آن بايد در مواقع اضطراری باز باشد كه متاسفانه به اين شكل نبوده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت تهیه پيوست بحران تاکید کرد و گفت: باید یک پیوست بحران و پدافند غيرعامل در پروژه‌های عمومي از جمله مراکز تجاری و مال‌ها تهیه شود.

باید کاربری‌های با اهمیت بالا را به تدریج جابه جا کنیم
بعد از این سخنان، علی اعطا ضمن تشکر از گزارش شهردار تهران گفت: نقشه‌های تدقیق شده پهنه‌های گسلى، در سال 95 تدقیق و ابلاغ شده است. به هر حال تعداد زیادی ساختمان روی این پهنه‌ها وجود دارد که تعداد زیادی بلندمرتبه نیز در آن ساخته شده است. لذا لازم است زودتر کاربری‌های دارای اهمیت بالا را به تدریج جابه جا کنیم و ثانیا مراقبت ویژه داشته باشیم، تا تدریجا وضعیت این گسل‌ها و حریم آن‌ها به وضعیت استاندارد و ضوابط نزدیک شود.

وی در ادامه با اشاره به بحث فضاهای باز شهری گفت: شهردار در سخنانشان به طراحی شهرک اسکان موقت اشاره کردند و از این جهت قصد من هدایت توجهات به فضاهایی مانند پادگان قلعه مرغی (بوستان ولابت) و یا پادگان صفر شش در شهر نیست. این نکته مهمی است که مراقبت ویژه داشته باشیم؛ این فضاها بر اساس تسامح‌های احتمالی تبدیل به جایی مانند بوستان مادر نشود که به جای فضای باز شهری، تبدیل به مجموعه‌ای از برج‌ها شده است.

ساختمان‌های ما متاسفانه به لحاظ فنی، بی‌کیفیت ساخته می‌شوند
اعطا با اشاره به مبحث کیفیت ساخت و ساز در شهر تهران پرداخت و اظهار کرد: در این حوزه دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی مانند وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شهردارى درگیر هستند. ساختمان‌های ما متاسفانه به لحاظ فنی، بی‌کیفیت ساخته می‌شوند. از جمله مواردی که مشخصا به شهردارى مربوط است، مقاومت شدید شهردارى در دوره قبل در برابر استفاده از مجری ذیصلاح (در ساختمان‌های کوچک مقیاس) است که در مقررات ملى ساختمان، لازم الاجرا است.

وی ادامه داد: این مسئله وجود دارد که در مواردی حضور مهندسین به عنوان طراح و ناظر و مجری، تبدیل به بک امر صوری شده، اما موضوع مهم این است که ما باید قانون را اجرا کرده و مشکلاتش را برطرف کنیم. لذا ضروری به نظر می رسد مدیریت شهری، اعم از شهرداری و شورا در دوره پنجم در این رابطه تجدید نظر کند.

الهام فخاری دیگر عضو شورای شهر تهران بود که به نبود حداقل مقابله با شرایط بحران در مدیریت گذشته اشاره کرد و گفت: نقد اساسی و اصلی در زمین لرزه تهران به مدیران گذشته وارد است که با آن همه نمایش و بریز و بپاش، زیرساخت های حداقلی را برای شرایط بحران تدارک ندیدند.

امروز ما چه تضمینی می توانیم به مردم بدهیم

فخاری با اشاره به مدیریت شهری گذشته، افزود: «متاسفانه حاصل مدیریت جهادی وضعیتی است که هیچ آمادگی برای مدیریت بحران در حداقلی‌ترین وضعیت دیده نشده و نقص کار آنها که به وضوح پیداست و مردم آن را تجربه کردند. اما مسئله مهم این است که امروز ما چه تضمینی می توانیم به مردم بدهیم؟ اکثر برنامه‌های میان مدت و بلندمدتی که مطرح شد نیازمند تامین بودجه از دولت و... است. در کنار این برنامه‌ها راه و روش‌های نوآورانه کوتاه مدت نیاز است و می‌توانیم از نهادهای دانشگاهی و نوآور کمک بخواهیم.

وی پیشنهاد کرد: ‌در شرایط فعلی با کمترین مداخله می شود پروژه‌ای مشترک بین شهرداری و هلال احمر به عنوان نهاد دست اندرکار شرایط بحران طراحی شود تا منازل مورد ارزیابی قرار گرفته و مکان‌های امن آن مشخص شود. در حقیقت شهروندان تهرانی به طور داوطلب (درخواست کننده) اعلام کنند و تیم متخصص (با ترکیبی از کارشناسان شهرداری و هلال احمر) بتوانند در هر خانه امن‌ترین بخش را برای اهالی خانه یا ساکنان ساختمان مشخص کنند.

با توصیه نمی‌شود مردم را آرام کرد
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به استرس یک عامل بیرونی است، تاکید کرد: ‌اضطراب و تنش تجربه انسانی-هیجانی درونی است که انکار آن کمکی به ما نمی‌کند. درست است که سعی می‌کنیم که مردم را آرام کنیم ولی با توصیه نمی‌شود مردم را آرام کرد مهم این است که در آموزش شهروندی مهارت های مردم را افزایش دهیم. بخشی از آن هم راهبردهای اداره شرایط در اضطرار است.‌

نیازمند تیم آماده‌باش فضای مجازی هستیم

وی با بیان این که نیازمند تیم آماده باش فضای مجازی هستیم، گفت: ‌این فضا وجود دارد و برخی هم شایعه پخش می‌کنند. ما باید یک تیم آماده باش فضای مجازی شرایط بحران و شرایط ویژه (مثبت یا منفی) داشته باشیم به گونه‌ای که کنشگر باشیم نه واکنش گر. یعنی بعد از اشاعه شایعات و یا آگاهی های اشتباه به شهروندان، واکنش کم‌اثر خواهد بود.

فخاری در آخر به سخت‌گیری بیشتر در مورد اجرای قوانین تاکید کرد و افزود: ما به عنوان اعضای شورای شهر برای اجرای کاملا سخت‌گیرانه قوانین در شهر، پشتیبان شهردار محترم و مسئولان شهرداری در بخش‌های مختلف هستیم .

captcha