مسائل اجتماعی عموما دغدغه فیلم‌سازان جشنواره است
کد خبر: 3677957
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
دبیر جشنواره فیلم فجر:

مسائل اجتماعی عموما دغدغه فیلم‌سازان جشنواره است

گروه هنر: ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره سی و ششم فیلم فجر گفت: در جشنواره سی و ششم سعی کردیم کارها تنوع داشته باشد و تنها به یک سبک و گونه خاص اکتفا نکردیم.

تنوع ژانر یکی از امتیازات جشنواره این دوره است

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر امروز 10 دیماه، با حضور ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره و احمد امینی یکی از اعضای هیئت انتخاب در موسسه رسانه‌های تصویری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه داروغه زاده در سخنانی گفت: امسال استقبال از جشنواره فیلم فجر بسیار خوب بود به نحوی که 67 فیلم کامل به دبیرخانه جشنواره برای حضور در این رویداد سینمای ارسال شده بودند که هیئت داوران 22 کار را انتخاب کرد. البته اگر می‌خواستیم فیلم‌های که هنوز تولید آن به پایان نرسیده بود را هم جز آمارهای خود در نظر گیریم باید تعداد آثار را به بیش از 100 فیلم ارتقا می‌دادیم.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر با هدف حمایت از سینمای مستند دو کار را برای حضور در بخش سودای سیمرغ جشنواره انتخاب کرد همچنین یک فیلم انیمیشن با عنوان «فیشا» در بخش سودای سیمرغ حضور دارد.

وی با بیان اینکه سینمای انیمیشن تا زمانی که به لحاظ کمی به استانداردها لازم نرسد نمی‌تواند در قالب یک بخش به نمایش درآید گفت: متاسفانه ما به لحاظ کمی در حوزه انیمیشن با محدودیت روبرو هستیم برای همین مجبوریم که فیلم‌های با کیفیت این گونه سینمای را در کنار فیلم‌های سینمای به نمایش درآوریم. اتفاقی که قبول دارم که شاید حرفه‌ای و عادلانه نباشد اما ما چاره‌ای جز این نداریم.

وی درباره سینمای مستند هم اینگونه اطلاع‌رسانی کرد: 32 اثر در این حوزه به دست ما رسید که 2 کار آن برای حضور در بخش سودای سیمرغ انتخاب شد البته کیفیت کارهای به نمایش درآمده در سینمای مستند به نحوی است که ما را به آینده این تولیدات خوش‌بین می‌کند هر چند حمایت اصلی می‌بایست در حوزه اکران صورت گیرد.

نکته دیگر اینکه مستندهای ما این روزها بسیار دغدغه‌مند هستند و به اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد توجه دارند برای مثال پرداختن به موضوع مدافعان حرم یکی از این دل‌مشغولی‌ها است.

وی درباره اعضای هیئت انتخاب نیز چنین اطلاع‌رسانی کرد: حسین کرمی، هادی کریمی، احمد امینی و پوران درخشنده فیلمسازانی هستند که کار انتخاب را در جشنواره این دوره بر عهده داشته‌اند این افراد همگی در سینمای ایران نام‌های خوب محسوب می‌شوند برای همین امیدوارم رضایت عمومی از انتخاب فیلم‌های مورد نظر حاصل شده باشد.

دبیر جشنواره فجر درباره فیلم‌های چون «امپراطور جهنم» و «اشغال‌های دوست داشتنی» گفت: فیلم سینمای «امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی سال گذشته به دلیل آماده نشدن فرصت نمایش را در جشنواره پیدا نکرد اما امسال این موقعیت پیش آمد تا این کار در معرض دید قرار گیرد. درباره فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» نیز باید بگویم که کارگردان خود از کار کناره گرفت چون این کار پروانه ساخت دریافت کرده و کارگردانش امیدوار است بعد از 5 سال بدون کوچکترین حاشیه‌ای بتواند فیلمش را اکران کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فیلم‌های مستند آیا پروانه نمایش دارند گفت: کارهای که در بخش مستند به نمایش در می‌آید عموما دارای پروانه نمایش هستند زیرا در جشنوار‌های دیگر نیز به نمایش در آمده‌اند.

دبیر جشنواره فجر در پاسخ به سوال ایکنا مبنی بر اینکه چرا تنوع ژانر به شکل مطلوبی در جشنواره دیده نمی‌شود گفت: وقتی اکثر فیلم‌های که به دست ما می‌رسد در حوزه آثار اجتماعی است چاره‌ای برایمان باقی نمی‌ماند تا کارهای مورد نظرمان را از بین آثار انتخاب کنیم. بنابراین زیاد بودن فیلم‌های اجتماعی هیچ ربطی به سلیقه هیئت انتخاب ندارد بلکه اقدامی از سر ناچاری است. نکته دیگر اینکه فیلم‌های اجتماعی بیشتر دغدغه‌های مردم را بیان می‌کند برای همین طبیعی است این دست فیلم‌ها نسبت به آثار دیگر رشد محسوسی داشته باشد.

در این جلسه احمد امینی به عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب گفت: یک جمله کلیشه‌ای وجود دارد که همیشه اعضای هیئت انتخاب جشنواره‌های مختلف سینمای بیان می‌کنند آن هم اینکه اگر کسان دیگری به عنوان هیئت انتخاب برگزیده می‌شدند شاید اسامی این 22 فیلم تغییر می‌کرد. اما به جرات می‌توانم بگویم که ملاک ما برای انتخاب کارها تنها کیفیت آثار بوده و هیچگونه سلیقه سیاسی در انتخاب آنها صحیح نبوده است به نحوی که به جزء هیئت انتخاب کسی یا گروهی فیلم‌ها را تماشا نکرده‌اند.

 

 

captcha