همکاری‌های گسترده رادیو قرآن و معاونت قرآن در سرفصل جدید
کد خبر: 3677976
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰

همکاری‌های گسترده رادیو قرآن و معاونت قرآن در سرفصل جدید

گروه فعالیت‌های قرآنی: در نشست مشترک مدیران معاونت قرآن وزارت ارشاد و رادیو قرآن بر همکاری‌های گسترده رادیو قرآن و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرفصل جدید توافق شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن، نشست مشترک با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمعی از مدیران این معاونت با احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن و تعدادی از مدیران گروه‌های برنامه‌ساز این شبکه رادیویی در محل سالن جلسات رادیو قرآن برگزار شد.
در ابتدای این نشست احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن ضمن تاکید بر تعامل بیشتر این دو دستگاه قرآنی، اظهار کرد: در راستای تعامل با رادیو قرآن می‌توان ضمن دعوت از قاریان، تلاوت ترتیل و تحقیق را ضبط و پس از مراحل کارشناسی آن را منتشر کرد تا مردم استفاده کنند که این امر مستلزم آن است تا معاونت قرآن و عترت حداقل بر سه دوره ترتیل سرمایه‌گذاری کند.
وی ادامه داد: هنر تولید تلاوت ترتیل را در سال ۹۷ با ضبط و تولید سه دوره ترتیل آغاز خواهیم کرد و کار رسانه‌ای آن با رادیو قرآن و تولید و توزیع آن نیز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود.
مدیر رادیو قرآن افزود: طی فراخوانی از تمام علاقه‌مندان به هنر تلاوت ترتیل دعوت می‌شود و پیش‌بینی می‌کنم اگر شرایط را سخت نگیریم هزاران نفر اعلام آمادگی خواهند کرد و این امر یک جریان سازی خوب خواهد بود و این طرح می‌تواند چند منظوره باشد که نتیجه آن در ماه رمضان سال ۹۷ ارائه شود، همچنین با اجرای این طرح بلند مدت ۵ ساله بهترین‌های تلاوت ترتیل در ایران را شناسایی خواهیم کرد.
حجت الاسلام والمسلمین محمودرضا ذکاوت، مدیر گروه تلاوت و محافل رادیو قرآن نیز در ادامه این نشست با اشاره به پوشش برنامه‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط رادیو قرآن، اظهار کرد: تاکنون جشنواره‌ها و برنامه‌های قرآنی متعددی از وزارتخانه توسط رادیو قرآن پوشش داده می‌شد که انتظار می‌ر‌‌‌ود با توجه به سیاست‌های جدید این گروه، توسعه کمی و کیفی در این حوزه صورت گیرد.
مدیر گروه تلاوت و محافل رادیو قرآن گفت: شبکه رادیویی قرآن در اجرای طرح‌های مختلف از جمله طرح فراگیر قرآن، کتاب زندگی پیشنهاد می‌کند تا ستادی متشکل از اساتید و دانشمندان تشکیل شود تا محتوای طرح‌ها و نحوه اجرای آن به خوبی تعیین و سطح کیفی آنها نیز ارزیابی و افزایش یابد.
فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: ما می‌توانیم دو بخش در این تعامل داشته باشم، یکی کارهایی که ما می‌توانیم برای رادیو قرآن انجام دهیم و کارهایی که رادیو قرآن برای ما می‌تواند انجام دهد و یکی از آنها پوشش رسانه‌ای جشنواره‌هایی همچون آوا، آیات و ... توسط رادیو قرآن است.
وی ادامه داد: ما طی سال ۳۰ برنامه و نیمه دوم سال ۱۰ برنامه ملی داریم که انتظار می‌رود تا رادیو قرآن همه آن‌ها را پوشش دهد، همچنین می‌توان در تأمین برنامه‌های رادیو قرآن کمک بسزایی داشت.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حداقل طی هر ماه یک نشست علمی ـ تخصصی در حوزه کاربردی، فرهنگ‌سازی و علمی داریم که همه آنها مناسب برنامه‌سازی در رادیو است. از جمله برای نخستین بار در معاونت قرآن و عترت نشست «تببین مبانی قرآنی انقلاب اسلامی» را در دهه فجر برگزار خواهیم کرد که آن را ضبط و به برنامه تبدیل خواهیم کرد و در مراکز مختلف کشور توزیع می‌کنیم.
برپایی کارگاه آموزشی اخلاق حرفه‌ای مدیریت قرآنی
فقهی زاده افزود: کارگاه آموزشی اخلاق حرفه‌ای مدیریت قرآنی یک روزه در دی ماه برپا می‌شود که این کارگاه برای اولین بار در ایران است که در رادیو قرآن و سیمای قرآن می‌توان بخش‌هایی از آن را استفاده کرد.
وی تأکید کرد: اجرای طرح‌های اینچنین و برنامه سازی در صدا و سیما می‌تواند دایره مخاطبان و استفاده کنندگان از برنامه‌ها را گسترده تر کند.
در ادامه این نشست مشترک مهران رهبر حقیقت، مدیر گروه اطلاع رسانی رادیو قرآن نیز تصریح کرد: معاونت قرآن و عترت می‌تواند در برگزاری طرح‌ها و دوره‌های مختلف قرآنی خود از ظرفیت رادیو قرآن به عنوای یک بازوی قوی رسانه‌ای، استفاده مفید و مؤثرتری داشته باشد؛ به عنوان مثال در تفاهمی در طول سالیان اخیر طرح آموزش ضمن خدمت معلمان با همکاری وزارت آموزش و پرورش اجرایی شده که با استقبال بسیار مناسب معلمان و فرهنگیان سراسر کشور رو برو شده و یکی از دلایل موفقیت رسانه‌ای این طرح، سهولت دسترسی مخاطبان به این رسانه است و هزینه تولید بسیار مناسب در رادیو نسبت به دیگر رسانه‌ها است.
فقهی زاده در همین زمینه اظهار داشت: ما کاملاً آمادگی مشارکت در این حوزه را داریم و نسبت به انتخاب بهترین پیشنهادها همفکری خواهیم داشت.
وی گفت: آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم را نیز با همین هدف و با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌کنیم.
احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن در ادامه تصریح کرد: ما در کشور بالغ بر چهار هزار موسسه قرآنی داریم که یکی از طرح های جدی که می‌شود اجرا کرد، دوره آموزشی در جهت توانمند سازی ویژه مدیران قرآنی است و با اجرای آن دهها هزار مدیر را به گونه‌ای آموزش می‌دهیم که از این طریق مطالبات مردم را پیگیری کنیم. در اجرای این طرح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در برنامه ریزی‌ها و اعطای مدرک پایان دوره کمک بسزایی داشته باشد.
فقهی زاده گفت: یکی دیگر از طرح‌های معاونت قرآن و عترت برگزاری دوره‌های آموزش ویژه خبرنگاران قرآنی است که ان شاالله در سال ۹۷ اجرایی خواهد شد.
وی در پایان این نشست مشترک با حضور مدیران رادیو قرآن و معاونت قرآن و عترت تاکید کرد: تبلیغ قرآن دولتی نیست، مجالس خانگی باید گسترش پیدا کند و در دانشگاه ها و مراکز فرهنگی عام بیشتر به آموزش قرآن، مفاهیم، تلاوت، ترتیل و تفسیر تخصصی بپردازیم چراکه به عقاید اسلامی برگرفته از قرآن بسیار محدود پرداخته می‌شود که در این زمینه باید گام‌هایی را برداریم و رادیو قرآن می‌تواند برنامه‌های مفاهیم را به سمت عقاید حتی توحید و معاد ببرد.

captcha