مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «نمایش» آیات
کد خبر: 3678002
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «نمایش» آیات

گروه فعالیت‌‌های قرآنی: خبر تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «نمایش» آیات تا پایان بهمن‌ماه سال جاری، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، 10 دی‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «نمایش» آیات

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، خبر تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «نمایش» آیات تا پایان بهمن‌ماه سال جاری، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز یکشنبه، 10 دی‌ماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم طی امروز یکشنبه، 11 دی‌ماه و تا ساعت 14 تعداد 9 خبر را بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خود انتشار داده است که چهار خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
«تلاوت باقری در چهاردهمین کرسی تلاوت «تسنیم»»، «استدلال قرآنیِ بازگشت عیسی(ع) در آخرالزمان/ بهتانی که یهود به مریم(س) زدند»، «تلاوت سید احمد مقیمی در کرسی حرم حضرت عبدالعظیم(ع)» و «تلاوت سید احمد مقیمی در کرسی حرم حضرت عبدالعظیم(ع)»‌ عناوین چهار خبر قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منتشر شده‌اند.
همچنین، «جوان ایرلندی در حرم رضوی مسلمان شد»، «ترجمه کتاب «مفاتیح‌ الحیاة» به ۱۰ زبان»، «شعرخوانی حماسی «میثم مطیعی» در حماسه ۹ دی»، «نشست تخصصی «گنبد مطهر - معماری و هنر اسلامی» در مشهد برگزار می‌شود» و «سعیدحدادیان در بیمارستان بستری شد» نیز عناوین دیگر اخبار امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم هستند که در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
خبرگزاری تسنیم طی امروز و تا این ساعت خبری قرآنی با عنوان ««استدلال قرآنیِ بازگشت عیسی(ع) در آخرالزمان/ بهتانی که یهود به مریم(س) زدند» را در گفت‌و‌گو با محمدکاظم شاکر، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام رشته علوم قرآن و حدیث درباره برخی تضادها و چالش‌های اعتقادی قرآن و مسیحیت نسبت به حضرت عیسی(ع) منتشر کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «موضوع بازگشت عیسی(ع) در عهد جدید با عنوان «second comming» مشهور است با این تفاوت که آنها معتقدند او به صلیب کشیده شده است، اما قرآن این اعتقاد را رد می‌کند و می‌فرماید او به صلیب کشیده نشده و به قتل نرسیده است.
اما درباره عروج عیسی(ع) اختلافاتی وجود دارد که آیا عروج ایشان جسمانی بود یا روحانی. همچنان که درباره معراج رفتن پیامبر (ص) چنین اختلافی وجود دارد. درباره عیسی(ع) تعبیر «توفی» به کار رفته است؛ «إِذْ قالَ اللَّهُ یا عیسی إِنِّی مُتَوَفِّیکَ وَ رافِعُکَ إِلَیَّ؛ هنگامى که خداوند فرمود: اى عیسى! من تو را برگرفته و به سوى خود بالا مى‌برم» (آل‌عمران55) واژه توفی به معنای گرفتن چیزی به طور کامل است و در قرآن کریم معمولاً برای اخذ روح انسان به کار رفته است. چنان که در آیه42 زمر می‌خوانیم «اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا؛ خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامى باز مى ستاند و [نیز] روحى را که در [موقع] خوابش نمرد». ملاحظه می‌شود که در این آیه، از قبض روح هم در مورد مرده و هم شخصِ به خواب‌رفته استفاده شده است. در مورد حضرت عیسی(ع) نیز تعبیر توفی به کار رفته است که می‌تواند صرفاً به معنای قبض روح باشد. بنابراین نمی‌‌توان از نصّ قرآن فهمید که جسم عیسی(ع) هم به آسمان‌ها رفته است».
فارس
خبر تلاوت ترتیل صفحه 264 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم اولین خبری است که صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس طی امروز بدان پرداخته است.
همچنین، در ادامه نیز اخباری با عناوین «دلایل تأخیر در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان/ آماده واگذاری رقابت‌ها به نهادهای مرتبط هستیم»، «مهلت ارسال آثار به جشنواره «نمایش» آیات تا پایان بهمن تمدید شد/ معرفی برترین‌ها در سال آینده»، «اهمیت «صله رحم» در زندگی امام صادق(ع)/ آنچه که ترک آن سرپیچی از امر خداست»، «تلاوت حبیب‌الله پوراحمدی در مسجد جامع لویزان»، «راه‌یابی سه قاری قرآن به مرحله نهایی جشنواره تلاوت‌های مجلسی»، «6 مؤسسه به مؤسسات قرآنی کشور افزوده شد» و «ضرورت توجه به مهدهای قرآنی برای موفقیت در جنگ نرم دشمن/ با ایده‌آل فاصله داریم» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده است که اغلب این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری قابل تأمل با عنوان «ضرورت توجه به مهدهای قرآنی برای موفقیت در جنگ نرم دشمن/ با ایده‌آل فاصله داریم» که مربوط به سخنان سردار حمیدرضا تقی‌زاده، رئیس بنیاد تعاون بسیج در مراسم افتتاحیه مؤسسه فرهنگی علمی و آموزشی طلوع نسل نور می‌باشد، کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: « رئیس بنیاد تعاون بسیج گفت: خدا را شکر می‌کنیم که به ما نعمت خدمتگزاری داد، این جلسه کار خوب، کار اصیل و اساسی و بزرگ، کار همت‌های بلند و آدم‌های استوار است و افتتاح مؤسسه فرهنگی علمی و آموزشی مؤسسه طلوع نور (مهدهای قرآنی) موضوع خوبی است که به کمیت و گستردگی قابل توجهی هم رسیده است و امیدواریم جزو باقیات و صالحات قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در بنیاد تعاون بسیج، ده‌ها مؤسسه وجود دارد که به موضوع بسیج اهتمام دارد، اظهار داشت: در مجموع، چند مؤسسه با بسیج همکاری دارند که اقدام به فعالیت‌های زیرساختی برای جامعه می‌کنند که شاید این مؤسسات در اثرگذاری با مؤسسه مهد قرآن، قابل قیاس نباشند. اینجا زیرساخت، پایه و اساس و بنیان کار مدنظر است».
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر را با عنوان «کدام گناهان باعث زلزله می‌شود؟» بر روی خروجی خود منتشر کرده است که این خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که خبری با عنوان «دولت باید تابع ولایت فقیه باشد» را شامل می‌شود، مربوط به روز گذشته بوده و تا این لحظه نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
سه خبر امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز که عناوین «برترین داستان‌نویسان رضوی جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری معرفی شدند»، «محقق داماد نمونه روشنی از خردورزی و اعتدال و آرمان بلند همکاری حوزه و دانشگاه است» و «موضوع‌های کنفرانس وحدت اسلامی مستندسازی می‌شود» دارند، در حوزه‌های معارفی مختلف منتشر شده‌اند و در جارچوب حوزه تخصصی قرآنی قرار ندارد.
همچنین، خبر «محقق داماد نمونه روشنی از خردورزی و اعتدال و آرمان بلند همکاری حوزه و دانشگاه است» مربوط به پیام رئیس‌جمهوری جهت قدردانی از انتشار و رونمایی ارج نامه ای برای نکوداشت دکتر سید مصطفی محقق داماد می‌باشد که در بخش‌هایی از این پیام آمده است: «جای سپاس است که به همت فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، ارج نامه ای برای نکوداشت مردی از تبار خرد و فضیلت منتشر و رونمایی می شود.
وی در این پیام افزود: استاد زاده محترم جناب آقای دکتر سید مصطفی محقق داماد به واقع شایسته این عنوان و درخور چنین تجلیلی است.
رییس جمهوری در این پیام یادآور شد: بی تردید خدمات گسترده علمی، آموزشی و پژوهشی، از ایشان چهره ای برجسته و به یادماندنی ساخته است که می تواند نمونه روشنی از خردورزی و اعتدال، و نیز آرمان بلند همکاری حوزه و دانشگاه شمرده شود».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد دو خبر را با عناوین «سعید حدادیان در بیمارستان بستری شد» و «زندگی‌نامه شهید جعفری» بر روی خروجی خود منتشر کرده است که هیچکدام از این دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
مهر
خبرگزاری مهر طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی صفحه قرآن و متون دینی خود منتشر نکرده است. همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که خبری با عنوان «کیفیت فعالیت های نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ارتقا یابد» را شامل می‌شود، مربوط به روز پنجم دی‌ماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایبنا
تنها خبر امروز صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری تخصصی کتاب ایران (ایبنا) خبری با عنوان «فساد، رشوه زلزله» می‌باشد که در گفت‌و‌گو با سيدمصطفی محقق داماد و در رابطه با الهیات محیط زیست منتشر شده است.
در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو که به صورت قابل تأملی به موضوع محیط زیست از نگاه دینی و الهیالت پرداخته، آمده است: «نخست اينكه اديان توحيدي و الهي متهم هستند كه موجب تخريب محيط‌زيست هستند. اين قضيه چندين سال پيش (١٩٦٧) نخست در يک مقاله (نوشته تانسند وايت، استاد تاريخ قرون وسطي دانشگاه پرينستون و استنفورد امريكا) عليه يهوديت و مسيحيت بيان شد. يعني در وهله اول اسم اسلام مطرح نبود و ادعا شده بود كه اين دو دين (يهوديت و مسيحيت) موجبات تخريب محيط‌زيست هستند، زيرا اينها بشر را «عزيز بي‌جهت» بار آورده‌اند و گفته‌اند كه جهان براي تو خلق شده است و زمين براي توست و چون انسان اين احساس را كرده، به عنوان مالک زمين به نحو غيرمنطقي از طبيعت بهره‌برداري كرده است. به عبارت ديگر بنا به اين ديدگاه، در اديان يهوديت و مسيحيت چون خدا به انسان گفته كه همه طبيعت براي تو آفريده شده و انسان گل سرسبد آفرينش است و همه آفرينش براي اوست، بنابراين بشر خودش را مالک طبيعت دانسته است. بعدها اين ديدگاه از اختصاص به يهوديت و مسيحيت بيرون آمد و به تدريج به اسلام نيز توسعه پيدا كرد (در سال ١٩٨٣ كيت توماس، استاد تاريخ بريتانيايي كتابي در اين زمينه نوشت)».
کیهان
روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «قناعت منبع کفایت و زیادت» به قلم جمال ربانی در صفحه معارف خود کرده که در بخش‌هایی از این مطلب آمده است: «یکی از مهم‌ترین آموزه‌های معرفتی قرآن، مسئله مقدرات الهی است. مقدرات الهی در همه هستی در جریان است و معرفت و پذیرش آن به معنای دستیابی به کمالاتی است که انسان دنبال آن است، چنانکه عدم شناخت یا عدم ایمان بدان به معنای حرکت در خلاف جریان هستی و تلاش بیهوده‌ای است که تمام سرمایه بی‌بدیل عمر را به تباهی می‌کشاند و انسان را دچار زیان آشکار و از دست رفتن سرمایه‌های وجودی می‌کند.
از نظر قرآن، خدا هر چیزی را بر پایه ظرفیتی ساخته است که قدر و اندازه آن چیز است. از درون هر خلقی قانونی بیرون می‌آید که همان راه مستقیم آن مخلوق است. اگر در صنعت انسانی لازم است تا قانون شناخته شود و خلقتی رخ دهد، در خلقت الهی این گونه است که قانون از درون خلقت بیرون می‌آید. این سازه الهی است که در درون خود قانونی را به همراه دارد که راه هدایتی اوست. از این رو خدا می‌فرماید: رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىِ، پروردگار ما كسى است كه هر چيزى را خلقتى كه درخور اوست داده سپس آن را هدايت فرموده است.(طه، آیه 50)
پس مقدرات هر چیزی جز ذات آن چیز است و راه هدایت و طریقت مستقیم دستیابی به کمال نیز در همان ذات آن چیز تعبیه شده است. انسان نیز این‌گونه است و در فطرت هر کسی شاخص هدایتی وجود دارد که او را به سمت و سوی کمال می‌برد. این شاخص الهامی فجور و تقوا را به او نشان داده و نیز گرایش به کمال و فرار از نقص را ایجاد می‌کند. (شمس، آیات 7 تا 10) البته یک شاخص بیرونی که مطابق فطرت است برای آدمی که دارای اراده انتخاب آزاد است نیز قرار داده شده که همان اسلام است». (روم، آیه 30)
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارد طی امروز و تا این لحظه (همانند روز گذشته)‌ هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده است.

captcha