«مردان آسمانی»؛ عنوان کتابی که به معرفی شهدای ورزشکار لرستان می‎‏پردازد
کد خبر: 3678434
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰

«مردان آسمانی»؛ عنوان کتابی که به معرفی شهدای ورزشکار لرستان می‎‏پردازد

گروه فرهنگی: کتاب «مردان آسمانی» محمدتقی عزیزیان یادنامه شهدای ورزشکار استان لرستان تالیف شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) لرستان، این کتاب که ویژه یادنامه شهدای ورزشکار استان لرستان است و دوشنبه، یازدهم دی در یادواره شهدای ورزشکار لرستان رونمایی شده است، توسط محمدتقی عزیزیان از نویسندگان لرستانی تالیف و از سوی نشر پراکنده خرم‌آباد و با حمایت سازمان بسیج ورزشکاران سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان لرستان، چاپ و منتشر شد.
در این کتاب از شهدایی ازجمله سیدابوالقاسم میرنظامی، اسدالله عزیزی، علی‌رضا مزعلی، علی‌محمد گرشاسبی، اسدالله نعمت‌الهی، علی آشناگر، قباد شمس موگویی، حجت‌الله رضایی، حسین رضایی، انوشیروان رضایی، محمود رضایی‎پور، سعید رضایی سرلک، محمود رضایی سرلک، شمس‌‍‌علی اهرون، بیژن آزادگان، کورش آزادگان، محمدعلی آزادگان، خلیل‌الله ارکبا، بیداقعلی امیری، حسین‌قلی ازادبخت، قاسم احمدی‌بختیاری، حمید ابراهیمی، علی‌کاظم امکانی یگانه، عبدالمحمد امیری، رسول باجلان، غلامرضا بنیادیان، برزو علی‌بخشی، اسفندیار علی‌بخشی، داود علی‌پناه، کورش علی‌پناه، ابوالقاسم باقری، محمود باقری، محمد برمال، اکبر برکت یاد شده است.
همچنین در این کتاب به معرفی شهیدانی ازجمله قاسم بیرانوند، سعید افتاده هرسینی، محمدرضا بابایی، علی بیاتی، حشمت‌الله بیات، غلامرضا بهاری، تورج پیریایی، طهماسب‌بگ پرندوش، پرویز پرویزپور، قدرت‌الله پاپی‎زاده، سعید توکلی، حسین جدیدالاسلامی، محمدتقی برهمت، محمدرضا بااختیار، ناصر جایدری، علی‌نجات جودکی، لطیف جودکی، علی‌اکبر جدیدالاسلامی، عباس چکشی، ذبیح‌الله چاپلقی، احمد چترعنبری،محسن مرادیان، حسین مسببیان، یدالله صادقی، تاج‌الدین دلوجی، سبزه یوسفوند، سیداردشیر نازاریان، یونس دریکوند، محمد وجودی، علی‌اصغر حدادی، اصغر زیودار، درویش‌علی شکارچی، سیدجواد میرشاکی، سیدمرتضی میرشاکی، کورش رحمتیان، رسول‌علی نجفی‌مفرد، مهران سرلک، امیر فریدونی، سیدطاهر حسینی، حجت‌الله زارع، محمدحسین قلی، امیرمحمد حسنوند، احمد درمیانی، احمد دزفولیان، احمد ملکی، احمد درمیانی، احمد رضائیان، اسدالله سهیلی و ... پرداخته شده است.
در تنظیم، چاپ و نشر این کتاب از صالح زارع به‌عنوان یونیفرم متن، مجتبی لطفی به‌عنوان صفحه‌آرا و کمیل الماسیان به‌عنوان طراح جلد، کمک گرفته شده و نوبت اول این کتاب به شمارگان 1000 جلد، چاپ و منتشر شده است.
نویسنده، در مقدمه این کتاب به زندگینامه شهدای ورزشکار استان پرداخته، و چنین آورده است: «دیگر روی ورزش، روی قهرمانی و پهلوانی است. بی‌شک شهداء، هم پهلوان بودند و هم قهرمان. پهلوانانی که بر سر نفس خویش، امیر بودند و قهرمانانی که گوی سبقت از مدارج دنیوی ربودند و تنها به دیدار ذات اقدس خداوند متعال، آرامش یافتند و اقناع شدند».
و در جایی دیگر می‌گوید: «استان لرستان، از دیرباز، سرزمین یلان دلاوری بوده است، سرزمینی که همواره سدی است بر تاخت و تازهای چپاولگران و مانعی است در مقابل زیاده‌گوها و زیاده خواهانی که سودای دست یازیدن به این قلمرو مقدس را داشته‌اند در این اثر که به‌همت سازمان بسیج ورزشکاران سپاه حضرت ابوالفضل(ع) و به ابتکار سازمان بسیج ورزشکاران مرکز، تهیه و تدوین میشود، برآنیم تا گوشه‌هایی از زندگی ورزشی و لحظه‌های پهلوانی عزیزان شهید ورزشکار را ترسیم و تجسم کنیم.
این کتاب می‌تواند دایرةالمعارفی باشد برای شناخت اجمالی شهدای ورزشکار و سرنخی باشد برای تشنگان حقیقت و جویندگان دانش و بینش اسلامی و دفاع مقدس که در کند و کاوهای خود به گوشه‌هایی از این حقیقت جاری برسند»
معرفی شهید ورزشکار سیدابوالقاسم میرنظامی
شهید سیدابوالقاسم میرنظامی، در بیستمین روز از بهمن ماه سال 1348 در شهرستان دورود، در خانواده‌ای چشم به جهان گشود که پدر خانواده راننده بود و مادر خانه‌دار، او در مقطع سوم متوسطه در رشته برق در حال تحصیل بود که از طرف بسیج و به صورت داوطلبانه به جبهه‌های جنگ اعزام شد.
او در سیزدهم بهمن ماه سال 1365 در منطقه شلمچه، براثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید و پیکر پاک او در زادگاهش به خاک سپرده شد.در سیره این شهید بزرگوار چنین آمده است؛ شهید، پرورش روح و جسم را را هم انجام می‌داد. در عین حال که به ورزش می‌پرداخت و در رشته وزنه‌برداری موفقیت‌های زیادی کسب کرده بود، به درس خواندن در لباس طلبگی، نزد جد بزرگوارش هم پرداخت.
یکی‌از اعضای خانواده‌اش می‌گوید: «نزد شهید حاج مصطفی انصاری می‌رفت و قرائت قرآن را می‌آموخت و با این‌که کم سن و سال بودم، من را هم با خودش می‌برد. وقتی قرائت سوره توحید را یاد گرفتم و برایش خواندم؛ با این که درآمدی نداشت، با اندک پول توجیبی‌اش، برایم تنقلات میخرید و در پایان حفظ هر سوره‌ای، مرا مورد تشویق قرار می‌داد. نسبت به تربیت ما خیلی حساس بود، تأکید زیادی داشت که با معنویت و دین و قرآن مأنوس باشیم».

captcha