مراقب جوسازی‌ها در حوادث باشیم
کد خبر: 3678500
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
/آیه روز/

مراقب جوسازی‌ها در حوادث باشیم

گروه معارف: در حوادث باید مراقب جوسازی‌ها بود و مسیر درست از نادرست را با تعقل و به دور از احساس تشخیص داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، داستان حضرت یوسف (ع) که در سوره مبارکه یوسف به بخش‌هایی از آن اشاره شده، شامل پندهایی راهگشاست که می‌تواند به آنها استناد کرده و مسیر درست را از نادرست تشخیص داد.
 
در آیه ۱۸ از سوره مبارکه یوسف می‌خوانیم: «و جٰاؤُ عَلیٰ قَمِیصِهِ بِدَمٍ کَذِبٍ قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمِیلٌ وَ اللّٰهُ الْمُسْتَعٰانُ عَلیٰ مٰا تَصِفُونَ»؛ «و پیراهن یوسف را آغشته به خونی دروغین (نزد پدر) آوردند. (پدر) گفت: چنین نیست، (که یوسف را گرگ دریده باشد)، بلکه نفسِتان کاری (بد) را برای شما آراسته است. پس صبری جمیل و نیکو لازم است و خدا را بر آنچه (از فراق یوسف) می‌گویید، به استعانت می‌طلبم».
 
با توجه به این آیه شریفه می‌توان گفت: در حوادث باید مراقب جوسازی‌ها باشید. «بِدَمٍ کَذِبٍ».
 
فریب مظلوم نمایی‌ها را نخورید. یعقوب، فریب پیراهن خون آلود و اشک‌ها را نخورد بلکه گفت: امان از نفس شما. «بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ».
 
همچنین با اشاره به «سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ» می‌توان گفت: شیطان و نفس، گناه را نزد انسان زیبا جلوه می‌دهند و انجام آن را توجیه می‌کنند.
 
یعقوب (ع) می‌دانست یوسف را گرگ نخورده، لذا از برادران استخوان ویا بقایای جسد را مطالبه نکرد. «بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ»
 
باید بدانیم حوادث دو چهره دارد: بلا و سختی «بِدَمٍ کَذِبٍ» صبر و زیبائی «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ» و این انتخاب با ماست که در حوادث کدام چهره را دیده و همسو با کدام یک مسیر حرکت خود را انتخاب کنیم.
captcha