رفع مشکلات معیشتی در گرو اصلاح نظام بانکی است/ مؤسسات اعتباری صدای مردم را درآوردند
کد خبر: 3679326
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
هادی غنیمی‌فر:

رفع مشکلات معیشتی در گرو اصلاح نظام بانکی است/ مؤسسات اعتباری صدای مردم را درآوردند

گروه اقتصاد: رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی اظهار کرد: یکی از دلایل اعتراضات مردم، مشکلات نظام بانکی و وجود تعداد زیادی مالباخته مؤسسات مالی و اعتباری است؛ بنابراین برای پایان دادن به چنین مشکلاتی باید نظام بانکی را به صورت جدی اصلاح و مشکلات مالباختگان را برطرف کرد.

هادی غنیمی‌فر، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی و کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان نکاتی درباره وظایف مسئولان در رفع مشکلات معیشتی مردم پرداخت و اظهار کرد: بنده از 27 سال قبل مدام هشدار داده‌ام که اساس کار بانک‌ها باید تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم باشد اما مشاهده می‌کنیم که تاکنون گامی از سوی نظام بانکی در راستای رفع مشکلات معیشتی مردم برداشته نشده است.
وی ادامه داد: به یاد دارم در یکی از جلسات که آقای خاتمی و آقای سیف که آن زمان مدیرعامل بانک ملی بودند، حضور داشتند. رئیس‌‌جمهور وقت به وی گفت: آقای غنیمی‌فر را قانع کن که بهره بانکی منطقی است. آقای سیف گفتند که ایشان می‌دانند که ما هم مؤسسه اقتصادی هستیم و باید سود ببریم، اما نکته‌ای که بنده باید به آن اشاره کنم این است که مشکل دقیقا از اینجا شروع می‌شود.
رئیس اسبق خانه صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: بانک یک مؤسسه اقتصادی است اما کارش فقط سود بردن برای خودش نیست. بایستی کار را تسهیل کند که دیگران هم سود ببرند. در مؤسسات اقتصادی، کسانی‌که ارزش افزوده ایجاد می‌کنند دارای اعتبار هستند. وقتی یک نفر کوزه می‌سازد، خاکی که کامیونی بیست هزار تومان ارزش دارد را به بیست هزار کوزه پانصد تومانی تبدیل می‌کند و مشاهده می‌کنید که این شخص چقدر ارزش افزوده ایجاد می‌کند.
غنیمی‌فر یادآور شد: اکنون توجه کنید که بانک‌ها باعث کاهش ارزش افزوده می‌شوند و اینکار را پرداخت بهره سنگین انجام می‌دهند بنابراین اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی کشور و مخصوصا معیشتی مردم برطرف شود ابتدا باید نظام بانکی را اصلاح کنیم و باید به بانک‌ها هشدار دهیم که کار آنها فقط سودآوری نیست.
این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: به وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری توجه کنید که چه بلایی بر سر مردم آورده‌اند. شخصی گریه می‌کرد که فقط 12 میلیون تومان سرمایه داشته که با هدف کسب سود بیشتر در یکی از این مؤسسات سرمایه‌گذاری کرده تا در نهایت برای دخترش جهیزیه بخرد اما همه سرمایه وی را بالا کشیده‌اند و قطعا این از جمله دلایل اعتراض مردم است.
رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی با اشاره به نقش مؤسسات اعتباری در اعتراض مردم اظهار کرد: بنده معتقدم دست کم 60 درصد مردمی که در روزهای اخیر دست به اعتراض زدند، افرادی هستند که هستی آنها توسط نظام بانکی و مؤسسات اعتباری بر باد رفته است بنابراین باید اصل و سود پول این مردم پرداخت شود تا به غائله پایان داده شود. اقدام غیرقانونی دیگری که این مؤسسات انجام داده‌اند این بوده که سپرده‌های مردم را به افراد مورد اعتماد و نزدیکان خودشان در قالب وام‎های میلیاردی پرداخت کرده‌اند و این امر از جمله دلایل ورشکستگی آنان است.
وی افزود: بنده بارها عرض کرده‌ام که وقتی بهره بانکی، آنقدر بالاست، جایی برای کاسبی و فعالیت اقتصادی باقی نمی‌ماند و از سوی دیگر خود بانک‌ها و مؤسسات هم که وضعیت و فعالیت مناسبی ندارند و در نتیجه وضعیت کنونی پدید می‌آید.
غنیمی‌فر تأکید کرد: همه مشکلاتی از جمله فقر، اعتیاد، طلاق و .... که در کشور ما وجود دارد به دلیل بیکاری است و اتفاقا همانگونه که گفتم بانک‌ها منشأ اصلی بیکاری در کشور هستند. از سوی دیگر قوانین کاری و استخدامی ما نیازمند اصلاح است. بنابراین مسائل را باید به صورت همزمان و هماهنگ برطرف کرد.
رئیس اسبق خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید ارزش پول در این کشور معلوم شود، اظهار کرد: وقتی همه سرمایه جذب بانک می‌شود، در کنار آن اختلاس‌های چند هزار میلیاردی هم رخ می‌دهد و وقتی این وضعیت انباشته شود، صدای فقرا در می‌آید. البته افرادی که دست به نابودی اموال عمومی می‌زنند باید بدانند که آسیب به اموال عمومی در نهایت به ضرر خود آنها تمام خواهد شد.
رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی اظهار کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که ممنون دولت هستم که با سیاست مشت آهنین به استقبال معترضان نرفت؛ چون آنگاه عواقب خوبی در پی ندارد و از سوی دیگر باید با مردم گفت‎وگو کرده و به خواسته‌های آنان جامعه عمل بپوشاند.
وی در پایان گفت: بنده از واکنش آقای روحانی بسیار لذت بردم چراکه با زبان بسیار نرم و لطیفی با مردم سخن گفتند و باید این رویه از سوی مسئولان به همین شکل کنونی ادامه داشته باشد و مخصوصا خود رئیس جمهور اعلام کند که روز مشخصی را برای گفت‌گوی حضوری با مردم اختصاص داده‌ام تا دست کم تعدادی از معترضان به صورت حضوری خواسته‌های خود را بیان کنند و در نهایت به اعتراضات هم پایان داده شود تا ان‌شاءالله جایی برای دهن‌کجی کشورهای خارجی هم باقی نماند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - ۱۹:۰۱
0
0
می بایستی مدیران و سهامداران متخلف موسسات مالی نظیر کاسپین و فرشتگان و همدستانشان بواسطه هزینه هایی که به کشور به اشکال و صور گوناگون تحمیل نموده و بنا به گفته تمامی مسئولین نظام یکی از عوامل اصلی گله مندی مردم می باشند مطابق نظر دادستان محترم کل کشور در دادگاهی ویژه و بطور علنی محاکمه شوند.
captcha