تامین امکانات فعالان فرهنگی و قرآنی در ایجاد محتوای فاخر/ از نذر کتاب تا القای معروفات
کد خبر: 3679367
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۶
راسخ بیان کرد:

تامین امکانات فعالان فرهنگی و قرآنی در ایجاد محتوای فاخر/ از نذر کتاب تا القای معروفات

گروه فناوري اطلاعات: معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در بحث ایجاد محتوای فاخر، امکانات و شرایط خوبی را برای کسانی که در حوزه فرهنگی و قرآنی قصد فعالیت داشته باشند، قائل هستیم، گفت: ما وظیفه داریم زیر‌ساخت‌ها و آنچه را که مورد نیاز برای دسترسی است فراهم کنیم و تسهیلگر این موضوعات باشیم.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/10/11/748674_264.jpg

مهدی راسخ، معاون وزیر و رئیس شورای فرهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اقدامات این شورا در حوزه برنامه‌های دینی و قرآنی، گفت: در حوزه فرهنگی از طریق نهاد‌های مختلف تکالیفی برای ما وظیفه شده که باید انجام دهیم. این تکالیف در حوزه نماز، عفاف و عجاب، امر به معروف و نهی از منکر و در حوزه صیانت از حقوق شهروندی است.

وی افزود: به‌جهت اینکه بتوانیم این برنامه‌ها را به صورت منظم و منسجم اجرا کنیم تمام شورا‌های زیرگروه در حوزه‌های فرهنگی و کمیته‌های مختلف را در قالب یک شواری فرهنگی تنظیم و جلسات خود را به صورت مستمر در شرکت‌های تابعه وزارتخانه برگزار می‌کنیم.

معاون توسعه مدیریت، هماهنگی و امور پشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: از سال 92 به بعد سند راهبری فرهنگی وزارت ارتباطات شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه تنظیم شد و بر همین اساس یک چشم‌انداز را یک بازه زمانی 5 ساله تهیه و تنظیم کردیم، که تلاش می‌کنیم به آن برسیم؛ در خلال همین موضوعات اهتمام ویژه‌ و خاصی را به موضوعات قرآنی در جامعه وزارت ارتباطات، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه خودمان داشتیم و همچنین اهتمام ویژه‌ای را به بحث آموزش قرآن و موضوعات فاخر در بین کارکنان و خانواده این جامعه پیش‌بینی و اجرا کردیم.

اهتمام ویژه‌ به موضوعات قرآنی و خود قرآن قائل بوده و هستیم

راسخ ادامه داد: در حوزه دینی و قرآنی اهتمام ویژه‌ و خاصی را به موضوعات قرآنی و به صورت خاص در رابطه با خود قرآن قائل بوده و هستیم؛ همچنین برنامه‌ریزی‌‌های فراوانی را در حوزه تبیین مفاهیم قرآنی اجرا کردیم. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به بحث شبی با قرآن که به صورت منظم هر 45 روز به میزبانی وزارت ارتباطات برای شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه این وزارت‌خانه برگزار می‌شود اشاره کرد. در اجرای این برنامه از کارکنان و خانواده‌هایشان دعوت به‌عمل آورده‌ایم و محور برنامه را قرائت قرآن توسط قاری بین‌المللی قرار داده‌ایم.

رئیس شورای فرهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه محور‌های خاصی را در بحث محافل انس با قرآن طراحی کرده‌ایم، ادامه داد: این محورها در 2 موضوع مهدویت و غدیر به صورت خاص برنامه‌ریزی شده است. همچنین در برخی از موضوعات محافل انس با قرآن، به جهت ارتباط با جامعه کارکنان و استحکام بیشتر و به دلیلی اینکه از ظرفیت خانواده‌ها‌ استفاده می‌کنیم بحث خاص و ویژه‌ای را برای شهدای حوزه ارتباطات قائل هستیم.

وی در ادامه گفت: در هر یک از محافل قرآنی، بزرگداشت شهدایی را که در این حوزه تقدیم به نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه دفاع مقدس داشتیم، برگزار می‌کنیم و از خانواده‌های آنان دعوت و تقدیر انجام می‌شود. برخی از این افراد در ابتدای جنگ به شهادت رسیدند و این بزرگداشت برای خانواده‌های آنان بسیار خوشایند است. از‌ طرف دیگر نسل‌های جدید را در برنام‌های قرآنی با روحیه ایثار و شهادت آشنا می‌کنیم و نتیجه خوبی هم برای ما داشته است.

راسخ ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که در حوزه فرهنگی باید هزینه کرد، لذا همانطور که ما در تمامی بخش‌ها از نیروهای متخصص استفاده می‌کنیم باید در حوزه فرهنگی هم از افراد متخصص استفاده کنیم. در همین خصوص با برگزاری محافل قرآنی، کلاس‌های آموزشی و تربیتی خدمات گسترده‌ای را ارائه می‌کنم. همچنین در رابطه با امر به معروف نیز فعالیت‌های را داریم.

برگزاری محفل قرآنی «پیام وحی»

وی به ایکنا گفت: شورای فرهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در رابطه با برنامه‌های قرآنی، محفل قرآنی «پیام وحی» را با حضور قاریان بین‌المللی قرآن‌کریم برگزار می‌کند که در این مراسم معنوی برنامه‌های متنوعی مانند اجرای گروه تواشیح، برپایی مسابقات حضوری ویژه کودکان و نوجوانان (زیر ۱۰ سال) با محتوای حفظ سوره‌های ضحی، انشراح، تین و همچنین ویژه کودکان ۱۰ تا ۱۵ سال با محتوای سوره لیل و شمس نیز برگزار می‌شود.

ساماندهی خوبی در بحث نذورات کتاب داشته‌ایم

رئیس شورای فرهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بحث نذر کتاب در این وزارت‌خانه، گفت: ساماندهی خوبی در بحث نذورات کتاب داشته‌ایم، که توسط کارکنان انجام می‌شود؛ در این طرح بجای ارائه برخی از موضوعات و مسائل در مراسمات دینی، توجه ویژه‌ای را به بحث کتاب و کتاب‌خوانی و بالا بردن سطح فرهنگ کارکنانمان در این حوزه داشته‌ایم‌. در این نذر، کتبی را که در مباحث قرآنی و فرهنگی و سایر موضوعات به صورت‌های رایگان ارائه می‌کنیم و به افرادی که در مراسمات ما شرکت می‌کنند اهدا می‌کنیم. همچنین غرفه‌ای را هم در این رابطه راه‌اندازی کرده‌ایم که افراد می‌توانند به صورت رایگان کتاب تهیه کنند.

معاون توسعه مدیریت، هماهنگی و امور پشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امیدواریم فرهنگ نذر کتاب و کتاب‌خوانی در همه وزارت‌خانه‌ها و مراکز دولتی استمرار پیدا کند، اظهار کرد: قطعا این اتفاق می‌تواند اثر موثری را در حوزه کتابخوانی، خصوصا در موضوعات مربوط به مباحث دینی و قرآنی داشته باشد.

راسخ در مورد فعالیت‌های ویژه امربه‌معروف و نهی از منکر، شورای فرهنگی این وزارت‌خانه هم گفت: در این حوزه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تکالیفی را برای وزارتخانه مشخص کرده که به استناد این تکالیف فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم. در این حوزه با‌توجه به تکالیف قانونی برنامه‌های منظمی داریم و خارج از تکالیف قانونی هم سعی کرده‌ایم فعالیت‌‌مان را بیشتر کنیم.

معاون توسعه مدیریت، هماهنگی و امور پشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از موضوعات مهم در شرع دین است، تصریح کرد: متاسانه برخی دوستان ناآگاه و دشمنان آگاه باعث شده‌‌اند این فعالیت مهم در مراکز دولتی در بحث اجرا دچار مشکل شود؛ لذا ما در این حوزه سعی کردیم مصادیق معروف و منکر را معرفی و در مورد آنها کار‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: دربازه زمانی 4 ماهه برخی از مصادیق معروف و منکر را اعلام کردیم و از طرفی خودمان هم به عنوان متولی مسائل فرهنگی در وزارتخانه عامل به معروفات شدیم وسعی کردیم از منکرات پرهیز کنیم. لذا یکی از مصادیق معروفات و مبارزه با بحث‌هایی که در حوزه منکرات وجود دارد بحث شفافیت است، به همین جهت بسیاری از مسائل‌ را شفاف در اختیار پرسنل قرار دادیم و همچنین بسیاری از سرویس‌ها و خدماتی که به صورت کتمان در سطح وزارت و شرکت‌های تابعه انجام می‌شد، به صورت واضح و راحت انجام دادیم.

از ظرفیت‌ها موجود برای القا و تعریف معروفات و منکرات استفاده می‌کنیم

راسخ افزود: سعی کردیم ابتدا عدالت را حاکم و بعد از آن شفافیت را در کنار عدالت قرار دهیم. این مورد را به عنوان مصادیق معروف و موضوعاتی که باید در حوزه منکرات به آن توجه شود، انجام دادیم. ما در بین دستگاه‌های دولتی در حوزه اقامه نماز دستگاه برتر هستیم و در بحث امر به معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب هم طی 2 سالی متوالی برگزیده هستیم، لذا سعی کرده‌ایم که از ظرفیت‌ها موجود برای القا و تعریف معروفات و منکرات استفاده کنیم. در همین راستا سرویس‌هایی را برای کارکنانمان فراهم کردیم که شامل نمایشگاه‌ها و مسابقات است. همچنین به ائمه جماعات تکلیف کردیم که در فرصت قلیلی که برای اقامه نماز است از این ظرفیت استفاده کنند و با توجه به سر فصل‌های ما مصادیق منکرات و معروفات را مورد توجه قرار دهند.

وظیفه این وزارخانه ایجاد و فراهم کردن زیرساخت‌ها و شرایط دسترسی

معاون توسعه مدیریت، هماهنگی و امور پشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، مردم این وزارت‌خانه را متولی اصلی تهیه و تامین محتوا و خوراک در فضای مجازی می‌دانند و لذا چه برنامه‌هایی را این حوزه برای دسترسی آسان و سریع و امن به این محتواها انجام می‌دهید؟ گفت: وظیفه این وزارخانه ایجاد و فراهم کردن زیرساخت‌ها و شرایط دسترسی است و ما وظیفه داریم شارع‌ها و بزرگ‌راه‌ها را فراهم کنیم.

وی افزود: دستگاه‌هایی که درگیر مسائل فرهنگی و ایجاد محتوا هستند باید تولید محتوا کنند و ما در بحث ایجاد محتوای فاخر امکانات و شرایط خوبی را برای کسانی که در حوزه فرهنگی و دینی بخواهند کار کنند قائل هستیم. اما اینکه ما خودمان بخواهیم محتوا ایجاد و تولید کنیم جز وظایف وزارت ارتباطات نیست، لذا ما وظیفه داریم زیر‌ساخت‌ها و آنچه را که مورد نیاز برای دسترسی است فراهم کنیم و تسهیل‌گر این موضوعات باشیم.

رئیس شورای فرهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مورد خدمات مطلوب برای دسترسی به محتوا‌های سالم و پاک هم گفت: موضوعات مختلفی را در بحث فیلترینگ هوشمند داریم؛ اما بخش اعظمی از این مسائل به سطح اطلاع‌، فرهنگ و موضوعاتی باز می‌گردد که مردم باید به آن دسترسی داشته باشند؛ لذا باید افراد در این رابطه با بالا بردن شناخت خودشان اشراف و آگاهی از این حوزه داشته باشند. وزارت با توجه به ظوابط و قوانین و آنچه که برای آن مشخص و تکلیف شده هر اقدامی را برای تسهیل‌گری در این حوزه انجام می‌دهد.

راسخ در پایان گفت: وظیفه اصلی تامین و تهیه محتوا در فضای مجازی، بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ در رابطه با اطمینان از محتوای منتشر شده در این فضا هم وزارت ارشاد کدی را به عنوان شامد به محتوای مورد تاییدش اختصاص داده‌، که به‌زودی در کل کشور نسبت به همه محتوا‌های منتشر شده در فضای مجازی اختصاص پیدا می‌کند.

captcha