روایت مداخله در بافت پیرامون اطراف حرم در مستند «نسیان»
کد خبر: 3679477
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
در مشهد اکران می‌شود؛

روایت مداخله در بافت پیرامون اطراف حرم در مستند «نسیان»

گروه فرهنگی: مستند «نسیان»، روایت مداخله در بافت پیرامون اطراف حرم، یکشنبه، 17 دی‌ماه در بخش هنر و تجربه سینما هویزه مشهد اکران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مستند «نسیان»، روایت مداخله در بافت پیرامون اطراف حرم، یکشنبه، 17 دی‌ماه در بخش هنر و تجربه سینما هویزه مشهد اکران می‌شود.

براساس این گزارش، پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن، فیلم مستند «نسیان» را به کارگردانی، حسن آخوندپور تولید کرده است، این فیلم به آسیب‎شناسی طرح‌های به‌سازی، نوسازی و توسعه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی پرداخته و به شدت از معاصرسازی محله‌های فوق انتقاد می‌کند.

برهمین اساس، این فیلم ابتدا به ذکر تاریخچه‌ای از تشکیل شهرنشینی پس از گذشت 200 سال از شهادت امام رضا (ع) می‌پردازد و سپس با گذر از دوران صفوی و پهلوی به دوره پس از انقلاب اسلامی می‎رسد و در آن به تغییرات شگرف در بافت پیرامونی حرم مطهر به عنوان هویت تاریخی و مذهبی پایتخت معنوی ایران اسلامی می‌پردازد.

همچنین، بخشی از سکانس‌های مستند شامل درخواست‌ها و سخنان شهروندان قدیمی این محلات است و کارشناسانی مانند، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم و احمد توکلی نمایندگان پیشین در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت، استاد حوزه علمیه، سیدمحمد بهشتی، حسین بلخاری، حمیدرضا ربیعی، مهدی حجت، عماد افروغ، سیدجعفر طباطبایی، محمدجواد عرفانیان و ... در این فیلم با رویکردی انتقادی دیدگاه خود را ارائه می‌دهند.

یکی از بخش‌های مهم این مستند، انتقاد جدی نسبت به عدم توجه مسئولان به توصیه‌های دلسوزانه و 8 گانه رهبری در سال 86 مبنی بر توجه و دقت نظر اساسی به مسائل زیست بومی، زیارت و معنویت در فرآیند توسعه و به‌سازی اطراف حرم مطهر است.

برهمین اساس، در بخشی از این مستند، تجربیات شهرهای تاریخی و باستانی مانند پاریس و رم در حفظ میراث فرهنگی به تصویر کشیده می‌شود.

یادآور می‌شود، مستند «نسیان» روایت مداخله در بافت پیرامون اطراف حرم، یکشنبه، 17 دی‌ماه در بخش هنر و تجربه سینما هویزه مشهد اکران می‌شود.

captcha