اولین سامانه مددجویی «ویکی نیکی» رونمایی شد
کد خبر: 3679823
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵

اولین سامانه مددجویی «ویکی نیکی» رونمایی شد

گروه فناوری اطلاعات: سامانه مددجویی «ویکی نیکی»، به عنوان اولین سامانه مجازی در این حوزه مددجویی با حضور جمعی از مسئولین سازمان اوقاف، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خیرین استان تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری رونمایی از سامانه مددجویی «ویکی نیکی»، امروز، یکشنبه 17 دی‌ماه، با حضور حجت‌‌الاسلام والمسلمین غلامرضا محمدزاده، مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران، حجت‌‌السلام والمسلمین سید هاشم حسینی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف استان تهران، سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ولی‌محمدی، مدیر اجرایی سامانه «ویکی نیکی» و جمعی از خیرین در ساختمان اوقاف تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست ولی‌محمدی، مدیر اجرایی سامانه ویکی نیکی، با اشاره به رتبه جهانی ایران در بحث نیکوکاری، گفت: یکی از اهداف ما در راه‌اندازی این سامانه‌ رفع چالش‌ها و مشکلات فناوری در حوزه نیکوکاری است. ما امروز با چهار چالش اساسی شامل عدم وجود اطلاعات بانکی در حوزه نیکوکاری، ضعف تولید محتوا، نبود اطلاعات بانکی مددجویان و همچنین عدم شناسایی و ارتباط مددجویان و خیرین با هم روبرو هستیم.

وی با اشاره به اهداف این سامانه، گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی مددجویان کشور و جلوگیری از موازی‌کاری و هدر رفت منابع ‌ در این حوزه از جمله اهداف راه‌اندازی این سامانه‌ است. فرآیند ثبت‌نام در این سامانه هم به این شکل است که ابتدا کد‌ملی و اطلاعات خیرین و مددجویان در سامانه ثبت می‌شود و پس از تأیید سازمان اوقاف، خیرین و مددجویان می‌توانند اطلاعات خود را ثبت و کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را از همین راه در خدمت خیرین قرار دهند.

محمدی با اشاره به اینکه فاز آزمایشی سامانه ویکی نیکی، به اتمام رسیده‌ است، تصریح کرد: ایرادهای اولیه آن انجام شده و فاز بعدی ثبت‌نام توسط خود مددجویان باید انجام شود. افراد می‌توانند به صورت اتوماتیک در سامانه ثبت‌نام کنند و با فرمی که در دسترس آنها قرار دارد، کمک‌های نقدی و غیرنقدی خودشان را در خدمت مددجویان قرار دهند.

در ادامه این مراسم سامانه ویکی نیکی، توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌زاده رونمایی شد و بعد از این مراسم، سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران، گفت: ما در زمانی زندگی می‌کنیم که تغییرات سرعتش از سیاستگذاری‌ها و وضع قوانین بیشتر شده و این تنها مخصوص کشور ما نیست.

وی افزود: فضای دوم، فضای شفاف‌سازی و غیر گمنامی است، که هر یک از ما هر جایی از فضای دوم که حضور داشته باشیم، اطلاعات ما ثبت می‌شود و قابل کتمان نخواهد بود و از این جهت دستگاه‌های تصمیم‌گیر باید بتوانند هدایت‌ها و تولیدگری خود را در فضای دوم انجام دهند.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد در ادامه، تصریح کرد: رونمایی از سامانه مددجویی ویکی‌نیکی منجر به آن می‌شود که دستگاه‌های تصمیم‌گیر، حمایت‌ها، هدایت‌ها و تولی‌گری‌های خود را در فضای وب دوم انجام دهند. باید گفت احراز هویت امری پذیرفته شده در دنیاست و هر موجودیتی در فضای وب دوم می‌تواند یک آدرس مستقل و منحصر به ‌فرد داشته باشد.


موسویان بیان کرد: جامعه امروز ما شبکه‌ای است و زندگی بدون آن امکانپذیر نیست ضمن اینکه اگر برای گرفتن سرویس‌ها و خدمات، شبکه‌ای در اختیار نداشته باشیم قطعاً امکان ارائه خدمات وجود نخواهد داشت. این در حالی است که شبکه‌ای شدن مسائل دنیای امروز روز به روز ادامه داشته و خواهد داشت.


وی، گفت: بحث احراز هویت در بستر حامل‌های محتوا در همه دنیا به نام لیبلینگ یا نشانه‌گذاری رخ داده است؛ بر همین اساس است که پارلمان آلمان به ازای هر تخلف در فضای مجازی 50 هزار یورو جریمه در نظر گرفته است. بر همین اساس لوگوی شامد برگرفته از کدهای جهانی اما بومی شده است که قابلیت اجرا در هر بستری را دارد. ضمن اینکه اولین هدف دارنده این بستر امنیت تضمین‌ شده وی است.


موسویان اظهار کرد: حرکت آغاز شده در این مسیر باید با کمک مردم و NGO ها جلو برود، چرا که آنها ناظر بر فضای مجازی هستند. فضای وب 3 نیز از سال 2030 میلادی اجرایی می‌شود ضمن اینکه انتقاد افراد با سرعت نور هم در سال 2045 میلادی بوده و چیزی شبیه عالم برزخ است به همین دلیل باید خود را برای زندگی شفاف‌تر آماده کرده و بدانیم که دیگر نمی‌توان در آن فضا دروغ بگوییم.


به گزارش ایکنا، در ادامه این برنامه، تفاهم‌نامه‌ای مشترک بین سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین حجت‌الاسلام غلامرضا محمدزاده مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان تهران به امضا رسید. بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه نماد شامد شامل شفاف بودن اقدامات مؤسسات خیریه در فضای مجازی از سوی مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد و با نامه اداره اوقاف استان تهران اعطا می‌شود.

مؤسسات خیریه بر اساس این تفاهم‌نامه می‌توانند بعد از معرفی صورت گرفته از سوی اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران و تأییدیه مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات خود را در فضای مجازی انجام دهند.

بنا بر گزارش ایکنا، بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه مؤسسات خیریه‌‌ای که دارای نماد «شامد» می‌شوند بر بستری امن می‌توانند اقدامات خیر خود را تسری داده و خیرین و ناذرین بر همین اساس و با امنیت و خیالی آسوده اقدامات خیرخواهانه خود را انجام دهند.

captcha